۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
 سقوط سنگین سرمایه گذاری خارجی ۲۰۲۰
هشدار سازمان ملل:

سقوط سنگین سرمایه گذاری خارجی ۲۰۲۰

بر اساس آخرین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد)، ویروس کرونا موجب افت شدید ۴۰ درصدی میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهان در سال جاری و ثبت زیر یک تریلیون دلار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، براساس تحقیقات کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) در سال آینده پنج تا ده درصد دیگر نیز سقوط خواهد کرد، در حالی که بهبودی آن ممکن است از سال ۲۰۲۲ آغاز شود.

(سرمایه گذاری خارجی معمولا به دو طریق سرمایه گذاری سهامی (غیر مستقیم) و سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت می گیرد.سرمایه گذاری مستقیم خارجی عبارت است از سرمایه گذاری یک شرکت یا شخص حقیقی در کشوری دیگر جهت انجام تجارت یا تولید.)

این گزارشات حاکی از آن است که میزان FDI که در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۵۴ تریلیون دلار بوده، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ به زیر یک تریلیون دلار سقوط خواهد کرد.

نویسندگان این گزارش توضیح دادند که این بیماری همه گیر به عنوان یک شوک برای عرضه، تقاضا و سیاست FDI در نظر گرفته شده است. آنها همچنین اظهار کردند که چشم انداز رکود عمیق شرکت های چند ملیتی را به ارزیابی مجدد پروژه های خود ترغیب خواهد کرد.

آمارها نشان می دهد که انتظار می رود تا میزان FDI در آمریکای لاتین با افت دو برابری روبرو شود و در کشورهای در حال توسعه آسیایی به میزان ۳۰ تا ۴۵ درصد و در افریقا به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

علاوه بر آن، پیش بینی می شود که کشورهای صنعتی کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را نیز شاهد باشند.

همچنین این تحقیقات گزارشی از میزان جذب FDI دو قطب برتر اقتصادی ارائه نمود به طوری که در امریکا در سال ۲۰۱۹ این میزان معادل ۲۴۶ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار و در چین برابر ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ میلیون دلار ثبت شده است.

کد خبر: ۲۴٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha