۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
ظرفیت استراتژیک نفت و گاز و سوخت مایع به ۲ برابر سال گذشته رسید
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران:

ظرفیت استراتژیک نفت و گاز و سوخت مایع به ۲ برابر سال گذشته رسید

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، گفت: ظرفیت استراتژیک نفت و گاز و سوخت مایع برای بخش نیروگاهی و دیگر بخش‌ها به ۲ برابر سال گذشته رسید.

به گزارش بازار، سعید عقلی امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: مجموعه شرکت ملی گاز در بخش‌های مختلف اعم از پالایش، انتقال و توزیع در اقصی نقاط کشور بیش از ۷۰ درصد سبد محصول انرژی کشور را تأمین می‌کند.

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای تأمین گاز، گفت: در فصل گرم سال هم معادل فصل سرد تأمین گاز را انجام دادیم. ۹۳ درصد سوخت لازم برای تولید برق کشور توسط شرکت ملی گاز تأمین می‌شود. هم‌زمان با عملیات گازرسانی، تعمیرات اساسی نیز در پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال و مجموعه‌های شرکت‌های گازرسانی انجام می‌شود.

عقلی درباره تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، اظهار داشت: تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌ها به اتمام رسیده و با حداکثر ظرفیت خود آماده بهره‌برداری هستند تا بتوانیم گاز را تا دورترین نقاط کشور از جمله مرز عراق و ایران (کردستان)، همچنین مرز افغانستان و ایران (خراسان جنوبی) تأمین کنیم و در سال‌های آتی گازرسانی به آخرین استان مجموعه گازرسانی یعنی استان سیستان و بلوچستان نیز انجام می‌شود.

وی درباره وسعت شبکه گاز، گفت: بیش از ۳۹ هزار کیلومتر شبکه انتقال، ۴۳۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز و پالایش بیش از ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در روز عملیاتی ویژه است که نیازمند همکاری فراسازمانی است تا خانه‌ها را در همه اوقات سال گرم نگه داریم و گاز روستاهای دورافتاده را تامین کنیم.

این مسوول درباره تدابیر اندیشیده‌ شده برای فصول سرد سال جاری، گفت: در مقایسه با سال گذشته با تدابیر ویژه‌ای که شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و وزیر نفت انجام دادند، توانستیم در ۶ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۶ درصد بیشتر گاز نیروگاه‌ها را تأمین کنیم.

وی افزود: نزدیک به ۸۸ روز بیش از برنامه‌ پیش‌بینی شده توانستیم گاز را برای بخش نیروگاهی تامین کنیم و ظرفیت استراتژیک نفت و گاز و سوخت مایع برای بخش نیروگاهی و دیگر بخش‌ها به ۲ برابر سال گذشته رسید. در دو مخزن سراجه و شوریجه نیز ۲ برابر سال گذشته گاز ذخیره کردیم تا تأمین سوخت پایدار را فراهم کنیم.

عقلی درخصوص گاز تأمین‌شده برای بخش صنعت بخصوص فولاد گفت: در سال ۱۴۰۰، این میزان ۳۵ میلیارد متر مکعب بود و در سال ۱۴۰۱، ۴۸ میلیارد متر مکعب؛ یعنی بخش‌های صنعتی ۱۳ میلیارد متر مکعب گاز بیشتری استفاده کردند و این با وجود همه محدودیت‌های مقطعی بود که برای آن‌ها فراهم شده است. افزایش تعداد مشترکان صنعتی ما فقط ۱۰ درصد بوده است، اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ گاز بیشتری برای این بخش‌ها فراهم شده است. تأمین گاز این بخش‌ها ۳۵ درصد بیشتر شده است.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره ضرورت ارتقای بهره‌وری، گفت: ایران دارنده دومین مخزن گازی و سومین تولیدکننده گاز در جهان است. بهره‌وری به معنای صرفه‌جویی نیست. در ایران روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز توزیع می‌شود که معادل ۶ میلیون بشکه نفت خام است. بهره‌وری شعار دولت سیزدهم است که در بخش نفت و گاز به معنای استفاده بهتر از این سوخت در جای‌جای ایران و تحویل آن به مشترکان تجاری، خانگی، صنعتی و نیروگاهی است.

وی افزود: باید بهره‌وری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و حتی تجاری افزایش یابد. بخش کشاورزی در اوج مصرف بیش از ۵۲ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارند. در بخش تجاری روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود. اگر این بخش‌ها بهره‌وری خود را افزایش دهند با توجه به نرخی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، می‌توانند در ایجاد امنیت غذایی و مهار تورم نقش داشته باشند.

عقلی درباره قراردهای شرکت ملی گاز ایران با بخش‌ صنعتی، گفت: قراردادهای ما با بخش صنعتی به قراردادهای چهار ماهه و هشت ماهه تقسیم می‌شود. بخش‌های صنعتی باید امکان استفاده از سوخت دوم را فراهم کنند. ما قیمت سوخت دوم را به قیمت گاز طبیعی به آن‌ها تحویل دهیم که امیدواریم بخش‌های صنعتی از این فرصت برای تولید بیشتر استفاده کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی درخصوص واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات از ترکمنستان در حال انجام است. در مقطعی تا ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمستان وارد کردیم و در حال حاضر هم روزانه ۵.۷ میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کنیم.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha