۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
واردات دام بازی با بشکه نفت است؛ خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام| تولید شیر اقتصادی نیست
بازار گزارش می دهد؛

واردات دام بازی با بشکه نفت است؛ خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام| تولید شیر اقتصادی نیست

درحالیکه ارزش جهانی واردات گوشت گاو از ۶۷میلیارد دلار عبور کرده، مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران می گوید ایران اخیرا اقدام به واردات دام از پاکستان کرده که خطر آلودگی گله ها را افزایش میدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که صنعت دامداری و دامپروری کشور با انواع مشکلات و چالش ها مواجه هستند، بازار گوشت قرمز نیز بازار پر التهابی است و از یکسو دامداران از شرایط خود راضی نیستند و از سوی دیگر مصرف کنندگان نهایی نیز با افزایش دائمی قیمت این محصول مواجه هستند. این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده روند میزان مصرف گوشت قرمز نیز کاهشی است که عمدتا به دلیل افزایش قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید مردم است. نکته قابل تامل اینکه وقتی قیمت ها در بازار بالا می رود مسئولان مربوطه اقدام به وارد کردن گوشت های منجمد و گرم از دیگر کشورها می کنند و به اصطلاح با گوشت تنظیم بازاری با قیمتی کمتر از قیمت بازار در برخی مراکز توزیع به فروش می رسانند. با این وجود باز هم مشکل دامداران و مصرف کنندگان نهایی در جای خود باقی است و به گفته فعالان صنعت روز به روز بیش از گذشته نیز می شود و به این ترتیب شرایط تولید در وضعیت خوبی قرار ندارد.

دام های کم تولید راهی کشتارگاه می شود تا شکم دیگر دام ها سیر شود

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در خصوص آنچه این روزها در صنعت دامداری کشور می گذرد به خبرنگار بازار می گوید: بزرگترین مشکلی که الان به صنعت آسیب می رساند نبود کنجاله سویا است.

مقدسی گفت: الان حدود ۳ ماه است که این نهاده به صورت قطره چکانی در سامانه بازارگاه عرضه می شود و قیمت بازار آزاد هم از ۳۵هزار تومان فراتر رفته است. با این شرایط دامدار از کجا باید این مابه التفاوت را تامین کند!؟ مشخص است که به ناچار باید دام های کم تولید را به کشتارگاه بدهد تا بتواند شکم بقیه دام ها را سیر کند. هر چقدر هم این موضوع را از سازمان های مربوطه پیگیری می کنیم به اصطلاح امروز و فردا می کنند و گوش شنوایی وجود ندارد و لذا مشکلاتی که هست مرتفع نمی شود.

وی ادامه داد: سوال ما این است که چطور ارز دارند بروند گوشت وارد کنند اما ارز ندارند کنجاله سویا بیاورند!؟ پیامد این کار عملا نابودی صنعت و تولید داخل و رونق واردات است و وقتی تولید از بین رفت دیگر نمی‌ توان کاری کرد.

مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران: به ازای هر یک دام سنگینی که وارد می کنند دو دام سنگین از داخل به کشتارگاه می رود و در مورد دام سبک نیز به ازای هر دامی که وارد می شود ۱۰ دام سبک راهی کشتارگاه ها می شود

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران خاطر نشان کرد: تا زمانی که شیر اقتصادی نشود نمی توانیم مساله گوشت را حل کنیم. به این معنا که وقتی قیمت شیر را بر اساس کنجاله ۱۶۳۰۰ به نرخ ۱۵ هزار تومان تعیین می کنند بعد دولت کنجاله سویا را ۲۷۰۰ تومان گران می‌ کند و حتی با این نرخ هم به اندازه کافی عرضه نمی کند، تنها معنا و مفهومش این است که تولید شیر خام در ضرر می رود.

مقدسی خاطر نشان کرد: مساله مهم دیگر این است که وقتی «مادر گله» به کشتارگاه برود تولید گوساله هم کاهش می یابد و در این میان اتکای آقایان صرفا به واردات است! اما مساله اینجا است که به ازای هر یک دام سنگینی که وارد می کنند دو دام سنگین از داخل به کشتارگاه می رود و در مورد دام سبک نیز به ازای هر دامی که وارد می شود ۱۰ دام سبک راهی کشتارگاه ها می شود.

تبعات واردات دام از پاکستان

وی با بیان اینکه تقریبا یک ماه است که واردات دام از کشور پاکستان صورت می گیرد گفت: متاسفانه با واردات دام زنده کل مملکت را آلوده می کنند و خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان مثل «سِل» از این طریق افزایش می یابد. به عبارت دیگر وارد کردن دام مثل بازی کردن با بشکه نفت است. لذا از مسئولان مربوطه درخواست داریم که این کار را نکنند.

گفتنی است به گفته مسئولان، در حال حاضر علاوه بر واردات دام، واردات گوشت قرمز نیز صورت می گیرد و این در حالی است که بسیاری از مصرف کنندگان نسبت به سلامت گوشت های وارداتی به خصوص گوشت های منجمد به دیده شک و تردید نگاه می کنند.

سایت آماری تحلیلی worlds.top.exports: خرید جهانی گوشت گاو وارداتی اعم از گوشت گاو تازه، سرد و منجمد در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶۷ میلیارد دلار رسیده است

با این وجود بازار جهانی واردات گوشت قرمز بازار پویایی است و داده های جهانی نشان می دهد که خرید جهانی گوشت گاو وارداتی اعم از گوشت گاو تازه، سرد و منجمد در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶۷ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب ارزش کلی واردات گوشت گاو برای کلیه کشورهای وارد کننده از سال ۲۰۱۸ که به میزان حدود ۴۶ میلیارد دلار بوده است، بالغ بر ۴۳ درصد افزایش یافته است.

این در شرایطی است که بر اساس آماری که اخیرا سایت آماری تحلیلی worlds.top.exports منتشر کرده است، چین سالانه با رقم زدن وارداتی به ارزش ۲۲ میلیارد دلار و تخصیص سهمی بالغ بر ۳۲ درصد از کل واردات گوشت گاو به خود، بزرگترین وارد کننده محسوب می شود. این در شرایطی است که کشورهای «ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن، مصر، تایوان، اندونزی، اسرائیل، ویتنام، مالزی، هنگ کنگ، فیلیپین، روسیه، فرانسه و بریتانیا» نیز در رتبه های دوم تا پانزدهم واردات گوشت گاو اعم از گوشت تازه، سرد و منجمد قرار دارد. به این ترتیب ۱۵ کشور نامبرده در سال ۲۰۲۲ از نظر ارزشی، حدود سه چهارم (۸۱ درصد) از کل گوشت وارداتی را حمل کرده اند.

کد خبر: ۲۴۶٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      4 5
      سلام. رئیس محترم اتحادیه گاوداران گفته است شیر با نرخ ۱۶ هزار تومان برای گاوداري ها ضرر است. عزیز من کشاورز بالای ۷۰ هکتاری اراضی آبی هستم .یونجه از من کشاورز می‌خرند ۶۲۰۰ هزار تومان کا ۱۵۰۰ تومان ذرت علوفه تحویل انبار پگاه ۲۴۰۰ که خالص ذرت علوفه۲۱۰۰ دست کشاورز می‌رسد... یم شبه گاو پیر ۹ ملیونی شده ۱۰۰ ملیون یک گوساله پرواری ۸۰۰ کیلویی کشتارگاه می‌خرد زنده کیلویی ۱۹۰ هزار تومانی. گوساله پرواری ۱۶۰ ملیون....عزیز به فکر مردم بیچاره هم باشید... گاوداریها همه چیز را مفت می‌خواهند و همیشه داد می‌زنند نمی صرفه... با واردات گوشت مخالف هستن .. چون نمی‌توانند رقابت با کشورهای ضیف مثل پاکستان کنند.....به فکر خانواده‌ای بیچاره هم باشید.....خدایی هست...
      • احمدی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
        0 0
        من دامداری دارم سه روز پیش یونجه خریدم کیلویی نه هزار تومان
    • TR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      لقای مقدس طی چند هفته در دی ماه قیمت دام ۲ تا ۳ برابر کردید از جون م دم چه می خواهید گوشت در دنیا ۴ یرو است یعنی ۲۵۰ تومان چطر شما گوشت را ۵۵۰ تومان به مردم می دهید برق سوخت آب کا گر و.... همه سوبسید دار است این قدر خون مردم تو شیشه نکنید