۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
بازار سیاه کنجاله سویا؛ قیمت در بازار آزاد به ۳۷ هزار تومان رسید
بازار گزارش می دهد؛

بازار سیاه کنجاله سویا؛ قیمت در بازار آزاد به ۳۷ هزار تومان رسید

پرورش دهندگان طیور کشور با مشکل تامین سویا مواجه اند و می گویند: مدت ها است از بازارگاه خرید کرده ایم، اما محصولی تحویل ما نمی دهند و به ناچار از بازار آزاد به قیمت ۳۵ تا ۳۷هزار تومان خریداری می کنیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بازار مرغ و تخم مرغ کشور همواره با نوسانات همراه است و قیمت ها بالا و پایین می شود، فعالان این صنعت نسبت به آنچه بر این صنعت این روزها می گذرد گلایه های بسیار دارند. این در شرایطی است که اصلی ترین مسائل پیرامون این بخش که تولید را برای تولید کننده ها سخت و دشوار کرده تامین نهاده های تولید است. به نحوی که مرغدران چه در بخش مرغ گوشتی و چه در بخش مرغ تخمگذار با کمبود نهاده کنجاله سویا چند ماهی است مواجه هستند و این امر بر فرایند تولید آنها اثرات سوء بسیاری گذاشته است.

قیمت سویا در بازار آزاد تا ۳۷ هزار تومان بالا رفته است

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص وضعیت حاکم بر صنعت مرغداری کشور در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مدت ها است که قرار است قیمت مصوب تخم مرغ را انجام دهند اما متاسفانه هنوز انجام نشده است. در واقع بنا بود اگر نهاده یا هر کالای مصرفی افزایش قیمت داشت، نسبت به تجدید نظر تعیین قیمت مصوب اقدام کنند اما هیچ کدام را عملی نکرده اند.

نبی پور افزود: این در شرایطی است که بخش دولتی قیمت دولتی سویا را ۱۶ درصد بالا برده و بقیه نهاده ها مثل ریزمغذی ها هم که با ارز ۲۸۵۰۰ تامین می شد الان با ارز ۳۷ هزارتومانی شده و هیچگونه اقدامی برای اصلاح و تغییر قیمت مصوب تخم مرغ نشده است.

وی با تاکید بر اینکه کنجاله سویا با قیمت های مصوب هم پیدا نمی‌ شود گفت: مرغداران به اجبار سویا را با نرخ ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می کنند و همه این عوامل دست به دست هم داده تا شرایط چندان مطلوب نباشد.

گفتنی است به گفته مسئولان و فعالان صنعت قیمت مصوب سویا تا پیش از این ۱۶۳۰۰ بود که اخیرا ۲۷۰۰ تومان گرانتر شده است و هزینه دیگری بر هزینه های پرورش دهندگان این بخش تحمیل کرده است. اگرچه دسترسی به سویا با این قیمت مصوب نیز تقریبا غیر ممکن شده است و به عبارتی قطره چکانی تزریق می شود.

نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران: مدت ها است از سامانه بازارگاه کنجاله سویا خریداری کرده ایم اما تحویل ما نمی دهند و از آن طرف وارد کننده ها اعلام می کنند که ارزی برای تامین این نهاده به آنها داده نشده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص وضعیت تامین نهاده به خصوص کنجاله سویا از سامانه بازارگاه گفت: الان مرغداران با نرخ های اعلامی در خواست خرید داده اند و پول آن را هم به بازارگاه واریز کرده اند اما سویا به مرغداران تحویل نمی دهند و به اجبار برای اینکه مرغ گرسنه نماند باید از بازار آزاد تهیه کنیم. همانطور که گفته شد قیمت هر کیلوگرم سویا در بازار آزاد بین ۳۴ تا ۳۷ هزار تومان است.

نبی پور خاطر نشان کرد: بعد از اعلام سامانه و خرید کردن ما، چیزی تحویل نمی گیریم و و از آن طرف وارد کننده ها اعلام می کنند که ارزی به آنها داده نشده است.

وی همچنین در خصوص قیمت های تمام شده تولید تخم مرغ و قیمت های تعیین شده گفت: بر اساس آنچه اتحادیه مرکزی مرغ میهن اعلام کرده قیمت باید بالغ بر ۵۸ هزار تومان باشد اما فعلا روی همان ۴۷۳۰۰ تومان است.

نبی پور خاطر نشان کرد: با این وجود چون قیمت نهاده ها دائما در حال تغییر و غالبا در حال افزایش است، لذا باید دید در آینده قیمت نهاده ها به چه سمت و سویی می رود. با این وجود قیمت فعلی بر مبنای قیمت فعلی نهاده های دامی است.

وی همچنین در خصوص میزان کاهش تولید در این حوزه به واسطه افزایش نرخ نهاده های دامی و همچنین در دسترسی نبودن این نهاده ها، گفت: در مورد مرغ تخم گذار شرایط فرق می کند و مثل مرغ گوشتی نیست که تولید چندان تحت تاثیر قرار بگیرد. چون در بخش مرغ تخم گذار وقتی مرغدار جوجه ریزی می کند دوره ۲۴ ماهه دارد و پس از آن مرغ از چرخه تولید خارج می شود. مگر اینکه مثل سال قبل شرایط بقدری اضطراری شود که برخی از مرغداران قبل۶۵-۶۶ هفته مرغ را به کشتارگاه ها بفرستند.

نبی پور افزود: با این وجود معمولا چون قیمت‌ تخم مرغ در زمستان بالا می رود بنابراین مرغداران سعی می کنند به هر نحوی شده مرغ خود را نگه دارند تا بخشی از ضرر خود را بتوانند جبران کنند.

سازمان فائو: پیش بینی می شود مصرف جهانی تخم مرغ تا سه سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد

گفتنی است بر اساس داده های منتشر شده از سوی سازمان های مربوطه همچون فائو، پیش بینی می شود مصرف جهانی تخم مرغ تا سه سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. این در حالی است که کماکان چین بزرگترین مصرف کننده تخم مرغ در جهان است و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۹.۳ میلیون تن تخم مرغ را این کشور مصرف کرده اند. ضمن اینکه در مدت نامبرده در کشور کنیا در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میزان مصرف تخم مرغ بیش از ۲۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

آسیا؛ صدر نشین مصرف تخم مرغ در جهان

از سوی دیگر در بحث مصرف جهانی تخم مرغ و بزرگترین مصرف کننده های این ماده پروتئینی پر مصرف و ارزان قیمت، بعد از چین کشورهای هند و ژاپن در جایگاه های بعدی قرار دارند. به این ترتیب کشورهای قاره آسیا صدر نشین مصرف تخم مرغ قرار دارند.

همچنین گزارشات منتشر شده بیانگر این است در سال ۲۰۲۲ بازارهای عمده در صنعت تخم مرغ، به ترتیب شامل کشورهای «چین، ایالات متحده، هندوستان، ژاپن، مکزیک، روسیه، برزیل، اندونزی، آلمان و تایلند» است.

کد خبر: ۲۴۶٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha