۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
رسوب ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات/ تمامی‌ خودروهای مانده در گمرک مشکل قضایی دارند
معاون وزیر اقتصاد و دارایی در گفتگو با بازار:

رسوب ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات/ تمامی‌ خودروهای مانده در گمرک مشکل قضایی دارند

میراشرفی رییس کل گمرک میزان صادرات غیر نفتی در امسال را بین ۲۸ تا ۳۳ میلیون دلار پیش‌بینی کرده و می‌گوید: به دلیل محدودیت در تامین ارز، در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار تن نهاده در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.

بازار؛ گروه ایران: «چیزی حدود ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات کشور وجود دارد اما به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص آن وجود ندارد.» مهدی میراشرفی ریئس کل گمرک در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند، این روزها تامین ارز برای دامداری‌ها حسابی دردسر ساز شده و ناچارند چندین برابر قیمت برای خرید محصولاتی همچون ذرت و کنجاله سویا پول بپردازند. البته معاون وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید میزان واردات کالاهای اساسی به لحاظ وزنی نبست به پارسال بیشتر هم شده است. این مقام مسئول اما چشم‌انداز مثبتی برای تجارت کشور متصور نیست و می‌گوید: میزان صادرات کشور دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به پارسال کمتر خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که امسال بین ۲۸ تا ۳۳ میلیون دلار صادرات غیر نفتی خواهیم داشت. متن کامل گفتگوی بازار با مهدی میراشرفی ریئس کل گمرک و معاون وزیر اقتصاد و دارایی را در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر بسیاری از دامدارای‌ها با مشکل تامین نهاده مواجه شده و دلیل اصلی آن را کاهش واردات اعلام می‌کنند. آیا دلیل اصلی کاهش واردات چیست؟  
در حال حاضر میزان نهاده‌ها ذخیره شده در بنادر و گمرکات بیشتر از حد نرمال است که دلیلش هم محدودیت‌های منابع ارزی و دسترسی سخت به این منابع است. البته با توجه به مذاکراتی که با بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گرفته امیدواریم که این کالاها هرچه سریع تر در صف تخصیص ارز قرار گرفته و مشکل بازار حل شود.

بر اساس آمار موجود حجم واردات کالاهای اساسی در ۲.۵ ماه گذشته در مقایسه با پارسال افزایش یافته اما به لحاظ ارزشی شاهد افت بوده‌ایم

در حال حاضر چقدر نهاده در گمرک وجود دارد که به دلیل محدودیت منابع ارزی امکان ترخیص آنها وجود ندارد؟
دپوی نزدیک به ۳ میلیون تن موجودی در بنادر قابل قبول است. اما الان نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده در گمرکات کشور وجود دارد که نشان می‌دهد خروجی کمتر از میزان ورودی است.

سایر کالاهای اساسی چطور؟ محدودیت منابع ارزی آیا واردات کالاهای اساسی را هم تحت تاثیر قرار داده است؟
پارسال در مجموع چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی ارز تخصیص داده شد. به عبارت دیگر می‌توان ادعا ماهانه چیزی حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیارد دلار نیاز کشور برای واردات کالاهای اساسی است. با توجه به اهمیت تامین کالاهای اساسی بانک مرکزی با حساسیت بسیار بالایی تامین ارز و واردات این اقلام را پیگیری می‌کند. بر اساس آمار موجود حجم واردات کالاهای اساسی در ۲.۵ ماه گذشته در مقایسه با پارسال افزایش یافته اما به لحاظ ارزشی شاهد افت بوده‌ایم.

 هم اکنون تنها خودروهایی که دارای پرونده در محاکم قضایی هستند در گمرک باقی مانده و کار ترخیص سایر خودروها به پایان رسیده است. بر اساس آخرین آمار کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرک باقی مانده که ارزش هر کدام آنها به طور متوسط چیزی حدود ۲۰ تا ۳۵ میلیون دلار است

مجامع بین‌المللی گزارش‌های متعددی را در خصوص کاهش تجارت بین‌الملل اعلام کرده‌اند. بر اساس همه گیری ویروس کرونا چه تاثیری روی تجارت ایران خواهد گذاشت؟
بر اساس آخرین گزارش اعلامی ‌پیش‌بینی می‌شود که تجارت جهانی در امسال حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. البته از آنجایی افت تجارت در منطقه ما بیشتر از این رقم بوده، پیش بینی می‌شود که ما امسال شاهد افت بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی صادرات باشیم. البته کاهش حجم واردات به مراتب کمتر از صادرات خواهد بود. با این اوصاف صادرات غیر نفتی که پارسال چیزی حدود ۴۱.۳ میلیارد دلار بوده در صورت این حجم از کاهش بین ۲۸ تا ۳۳ میلیون دلار خواهد بود.

مشکل واردات خودروهای در گمرک مانده به کجا رسید؟ هم اکنون چه تعداد از ۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرویی در گمرک دپو شده بود، ترخیص شده و دلیل عدم ترخیص مابقی آنها چیست؟
هم اکنون تنها خودروهایی که دارای پرونده در محاکم قضایی هستند در گمرک باقی مانده و کار ترخیص سایر خودروها به پایان رسیده است. بر اساس آخرین آمار کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرک باقی مانده که ارزش هر کدام آنها به طور متوسط چیزی حدود ۲۰ تا ۳۵ میلیون دلار است. با توجه به روند پیگیری این خودروها، پیش بینی می‌شود که تعدادی پرونده‌ها برائت کسب کنند. بعد از آن صاحبان این خودروهای می‌توانند با ویرایش ثبت و سفارش و پرداخت حقوق و عوارض نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند.

کد خبر: ۲۴٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      بفروشیدمشکل حل میشود
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      دامداران از گرانی و نبود خوراک دام بیچاره شدند بسه دیگه دست از این لجبازی ها با همدیگه و رانت خاری هاتون بردارید آخرش این همه ظلم خشم خدا را براتون به دنبال داره
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      0 0
      مگه هواپیماست که هر کدوم ۲۰ تا ۳۵ میلیون دلار قیمت داره ....
    • رضا بایرامی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      باسلام جناب محترم هرروز یک بخشنامه در میارین ما بار خرید میکنیم فرداش یک بخشنامه جدید خسته شدیم از این قانونها