تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در بخش دانش بنیان در دستور کار است
وزیر اقتصاد:

تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در بخش دانش بنیان در دستور کار است

خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی تمرکز بر کیفیت رشد اقتصادی را لازمه دستیابی به اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در بخش دانش بنیان در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با بیان اینکه دگرگونی در اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، نیازمند تمرکز مستمر بر کیفیت رشد اقتصادی است، افزود: به همین منظور از سوی وزارت اقتصاد ودارایی اقداماتی در حوزه دانش بنیان از جمله افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری و تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای رسیدن به این مهم تمام عیار پای کار ایستاده است و همکاری لازم را با سایر نهادها خواهد داشت، تصریح کرد: پس از اینکه در دهه ۹۰ در یک تله رشد پایین و کاهش سرمایه گذاری نزدیک صفر قرار گرفتیم، تلاش دو سال اول دولت این بود که با ورود به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از این دو تله خارج شویم که تاکنون نیز اقدامات صورت گرفته در این بخش قابل قبول بوده است. با این وجود نیاز است روی عنصر کیفیت رشد اقتصادی به عنوان یک عنصر جدید تمرکز کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین از افزایش تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان از ۱۶۰ درصد که سال گذشته انجام شد به ۲۶۰ درصد در پنج ماهه اول امسال خبر داد و گفت: هدف‌گذاری‌ها باید به این سمت و سو باشد که چرخش از سمت منتفعان سابق غیر مولد به سمت منتفعان واقعی دانش بنیان تولید گرا و مولد داشته باشیم.

خاندوزی ادامه داد: البته گاهی منظور از دانش بنیان یک فضای زیست بوم فناورانه با حضور شرکت های خوب و فعالیت های مثبت است، اما وقتی سخن از رشد اقتصادی کشور برای تحولات ساختاری است، در این مسیر نیازمند تغییرات ساختاری و افزایش کیفیت رشد اقتصادی هستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود:در وزارت اقتصاد در این بخش به سهم خود در حال فراهم کردن زمینه برای چرخش و دگرگونی از یک مدل مألوف و معمولی رایج رشد اقتصادی آسیب پذیر، خام فروش و تک محصولی به سمت یک مدل جدید که روی کاغذ نماند، هستیم.

خاندوزی افزود: بخشی از اثرگذاری وزارت اقتصاد به مسأله تامین مالی دانش بنیان ها مربوط است که برای رشد این روند به بهترین شکل ممکن، باید جریان نقدینگی و تامین مالی را به نحوی اختصاص دهیم که با گذشته تفاوت اساسی داشته باشد.

وی افزود: در این بخش امسال اقدام مثبت مربوط به صندوق های فناوری و پژوهشی با ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام شد که آمادگی افزایش این مبلغ را هم در ذیل تبصره ۱۸ بودجه داشتیم، اما به دلیل محدودیت هایی از سوی سهامداران خصوصی امکانپذیر نشد.

خاندوزی ادامه داد: در کنار این مسأله دو عنصر تضمین و وثایق برای شرکت های دانش بنیان نیز حائز اهمیت است که توسعه دامنه وثایق و ایجاد زیرساخت وثایق را در سامانه ستاره انجام دادیم که برای توسعه دامنه این وثایق و افزایش اعداد آن، همه کمک کنند.

وی تاکید کرد: برای بزرگتر شدن موسسات تضمین نیز نیازمند کمک هستیم. در این خصوص با نگاهی به روند دانش بنیان در کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، از این دست ابزارها نه بیشتر از نظام بانکی اما کم هم استفاده نمی‌کنند که سهم بالایی برای تامین مالی زیست بوم ها دارند.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: از سوی دیگر در آیین نامه موسسات تضمین که با تاخیر هم تعیین تکلیف شد، تلاش کردیم گام موثر دیگری با تصویب قانون جدیدی در مجلس در حوزه تامین مالی برداریم.

خاندوزی افزود: گام موثر دیگر ابلاغ دستورالعمل ارزش گذاری دارایی های نامشهود بود که موسسات دانش بنیان توجهی به این موضوع نداشتند؛ چرا که اساسا وزن دانش و شبکه‌های اقتصادی در این حوزه را نمی‌دانستند.

وی ادامه داد: محور دیگر در وزارت اقتصاد و دارایی برای حمایت از صنعت ملی دانش بنیان، افزایش تسهیلات ۱۶۰ درصدی در این بخش در سال گذشته به ۲۶۰ درصد در پنج ماه اول امسال بود که برای نظارت بر این روند یک معاونت در وزارت اقتصاد را به نظارت و ارایه گزارش اختصاص دادیم که مرتب در این خصوص گزارش تهیه و ارائه کند.

خاندوزی بیان کرد: موضوع تغییر نظام سیاست های پولی در کشور در همه زمینه ها اثرگذار است. در این خصوص باید بدانیم هدف تورمی و رشد اقتصادی را باید هماهنگ با هم پیگیری کنیم و مسیر دیگری در اقتصاد نداریم؛ یعنی نمی توانیم به بهانه ناترازی تولید را متوقف یا به بهانه حمایت از تولید ولنگاری مالی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی با کیفیت باید بتوانیم به سهولت از شرکت‌های دانش بنیان به همراه علم و فناوری های جدید استفاده کنیم تا بتوانیم با بهره مندی از این شرایط به تولیدات صنعتی گسترده با فناوری‌های جدید دست پیدا کنیم.

وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی و دولت سیزدهم به دنبال تحقق رشد اقتصادی با کیفیت با استفاده از تلاش‌های جدید است و در این راه با تامین مالی به دنبال عملیاتی شدن این چرخش اقتصادی هستیم.

خاندوزی گفت: در این راستا باید چندین اقدام به سرعت انجام شود و اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای صندوق‌های پژوهش و فناوری در بودجه امسال در نظر گرفته شده است. همزمان با اختصاص منابع مالی برای این صندوق تامین مالی توسعه وثایق مورد توجه جدی قرار گرفته تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت موسسات تضمین، رشد اقتصادی مورد نظر را در کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک موسسات تضمین برای تحقق رشد اقتصادی اهمیت زیادی دارند و در گام بعدی تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان با مصوبه مجلس‌ شورای اسلامی برای ما اهمیت زیادی دارد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه به دلیل به رسمیت شناخته نشدن شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها ارز دریافت نمی‌ کنند، بر ضرورت نظام تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: بهره‌مندی شرکت‌های دانش بنیان از منابع مالی در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی ادامه داد: همچنین از مسئولان بازار سهام خواسته شده است زمینه استفاده شرکت های دانش بنیان از منابع مالی بازار سهام را فراهم کنند تا تحقق رشد اقتصادی با کیفیت کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha