۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سنگ اندازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در مسیر بهره‌وری تولید| هوش مصنوعی جای منابع انسانی را نمی گیرد
بازار گزارش می‌دهد؛

سنگ اندازی ناوگان فرسوده حمل و نقل در مسیر بهره‌وری تولید| هوش مصنوعی جای منابع انسانی را نمی گیرد

اصفهان- انتخاب ناوگان حمل و نقل مسافری مناسب برای صنایع علاوه بر تاثیر مستقیم بر وضعیت سلامتی کارکنان و میزان انرژی آنها، بهره وری تولید را در پی دارد، موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

محمد رضایی فرد؛ بازار: سیستم حمل و نقل نفر برِ صنایع یا به بیان دیگر لجستیک انسانی یکی از عوامل مهم در حفظ وضعیت سلامت نیروی انسانی است که امروزه از آن به عنوان سرمایه های انسانی یاد می‌ شود.

منابع انسانی سازمان نقش غیرقابل انکاری در فرآیند تولید صنایع دارند و عملکرد آن‌ ها به نوعی حیات سازمانی یک مجموعه را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، در حقیقت موفقیت یک سازمان نتیجه استفاده صحیح از ترکیب موثری از ماشین، پول، مواد و منابع انسانی است و از آنجا که تربیت یک نیروی انسانی متخصص بسیار زمان‌ بر و مستلزم صرف هزینه‌ های بسیار است، سازمان‌ ها و حتی در مقیاس بالاتر دولت‌ ها همواره تاکید ویژه‌ ای بر حفظ سلامت کارکنان دارند.

سیستم حمل و نقل نفر برِ صنایع یا سرویس رفت و برگشت کارکنان یک شرکت، یکی از عوامل مهم در سلامت کارکنان محسوب می‌ شود. استفاده از وسایل حمل و نقل نامناسب با توجه به مدت زمان حرکت سرویس تا رسیدن به محل کار می‌ تواند بر تاثیر منفی در ارگونومی و شکل بدن کارکنان، سبب بروز خستگی زودرس در آن‌ ها شود که به طور مستقیم بهره‌ وری سازمانی را با چالش رو به رو می‌ کند و در دراز مدت بر شاخص رشد اقتصادی نیز تاثیر می گذارد.

رادمان فراز، کارشناس مدیریت صنعتی، در همین خصوص در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار می‌ گوید: پارامترهای متعددی در حفظ سلامت و کارایی کارکنان یک شرکت تاثیرگذار است که برخی از آن‌ ها تحت کنترل شرکت، برخی در کنترل فرد و برخی از آن‌ ها در کنترل هیچ کدام از طرفین نیست اما لازم است که به همه آن‌ ها توجه شود.

وی افزود: یکی از عواملی که در کنترل شرکت‌ ها و صنایع است، استفاده از سرویس حمل و نقل مناسب و استاندارد برای جا به‌ جایی کارکنان است. این سیستم حمل و نقل شرکتی شامل سفرهای متداول برای جابه‌ جایی کارکنان در ساعات شیفت و سرویس‌ های تهیه شده برای مسافرت کارکنان در سفرهای ماموریتی می‌ شود.

این کارشناس مدیریت صنعتی تاکید کرد: انتخاب سرویس مناسب و استاندارد علاوه بر اینکه با تاثیر مستقیم بر وضعیت سلامتی کارکنان و میزان انرژی آن‌ ها، بهره‌ وری سازمان را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، بر متغیرهایی نظیر آلودگی هوا، مصرف سوخت، هزینه تعمیرات و نگهداری سرویس و حتی ترافیک نیز به صورت غیر مستقیم تاثیرگذار است. به همین دلیل انتخاب سرویس حمل و نقل مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد.

فراز تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل مسافری صنایع که برای جا به‌ جایی کارکنان استفاده می‌ شود، یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر سلامت کارکنان، بهره‌ وری و حتی عوامل همه شمولی چون آلودگی هوا، به شمار می‌ رود. از آنجا که بر اساس جدیدترین پژوهش های انجام شده، وسایل متحرک عامل اصلی آلودگی کلانشهرهای صنعتی چون اصفهان محسوب می‌ شود، لازم است با برنامه‌ ریزی صحیح علمی و عملیاتی، نسبت به نوسازی و استانداردسازی این ناوگان در اسرع وقت اقدام شود.

جدیدترین اطلاعات حاصل از پژوهش‌ های علمی نشان می‌ دهد در شرایطی که کشور به ویژه استان‌ های مرکزی مانند تهران و اصفهان از معضل آلودگی هوا رنج می‌ برند، وسایل حمل و نقل متحرک یکی از مهمترین منابع آلودگی هستند. این مسئله وقتی آزار دهنده‌ تر می‌ شود که بدانیم این منبع مهم آلودگی که به طور مستقیم سلامت همه مردم و نه فقط اقشار خاص را تهدید می‌ کند، با یک برنامه‌ ریزی صحیح در سطح کلان کشور، استان‌ ها و حتی صنایع امکان‌ پذیر است و تنها لازم است هر فرد یا نهاد تاثیرگذار و مرتبط، نقش خود را در این خصوص ایفا کند.

حوادث متعدد مرتبط با ناوگان حمل‌ و نقل واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در همین خصوص در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از الزامات قانون هوای پاک در حوزه حمل‌ و نقل، تائید سیستم‌ های حمل مسافر و بار در صنایع اصفهان است که باید متناسب با استانداردهای محیط زیستی باشد اما متأسفانه بر اساس گزارش‌ های سازمان محیط زیست، بسیاری از این ناوگان دودزا، فرسوده و فاقد معاینه فنی است.

لازم است برای پیشگیری از حوادث ناوگان مسافربری در بخش صنایع تمهیداتی اندیشیده شود چرا که در صورت وقوع حوادث، دادستانی بر اساس قانون آن را ترک فعل محسوب می‌ کند

وی با اشاره به حوادث متعدد مرتبط با ناوگان حمل‌ و نقل واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ گفت: لازم است برای پیشگیری از حوادث ناوگان مسافربری در بخش صنایع تمهیداتی اندیشیده شود چرا که در صورت وقوع حوادث، دادستانی بر اساس قانون آن را ترک فعل محسوب می‌ کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: ایمنی باید در شهرک‌ های صنعتی و کارگاه‌ های صنعتی جدی گرفته شود؛ هیچ چیز مانع پرداختن به ایمنی نیست و این موضوع باید اولویت اول ما باشد چرا که منابع انسانی اصلی ترین فاکتور موثر در تولید و رشد اقتصادی است و بدون یک نیروی انسانی کارآمد نمی توان به توسعه مدنظر صنعتی دست یافت.

شیشه فروش گفت: واحدهای صنعتی و معدنی باید درباره رفع نواقص ناوگان حمل و نقل، رعایت استانداردها و معاینه فنی، سهمیه بندی کاشت درخت و آمبولانس‌ های فرسوده، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بر اساس جدیدترین پژوهش‌ های انجام شده توسط دانشگاه اصفهان و صنعتی اصفهان، درصد بالایی از آلودگی هوا در اصفهان بر خلاف تصورات موجود مربوط به منابع متحرک مثل ناوگان حمل و نقلی است.

امیرحسین کمیلی، افزود: فارغ از بحث خودروها که جای خود دارد، بخشی از این آلودگی به دلیل جا به‌ جایی کارکنان واحدهای تولیدی و صنایع ایجاد می شود و از آنجایی که بسیاری از خودروهای عمومی مسافربر از رده خارج شده، لازم است استانداردسازی، بازسازی و نوسازی شود.

آلودگی صنعتی کارخانه‌جات منابع انسانی را تهدید می کند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به تعداد روزهای پاک در کلانشهر اصفهان گفت: تعداد این روزهای پاک چهارباغ ایران، در سال کمتر از انگشتان دو دست است که بسیار جای سوال و تاسف دارد، از سویی آلودگی صنعتی در داخل بسیاری از کارخانه جات خود جان منابع انسانی را تهدید می کند که برای حل این موضوع اقدامات لازم باید توسط همه با همکاری یکدیگر و به صورت داوطلبانه انجام شود؛ لازم است صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی که بخش بزرگی از این ناوگان را در اختیار دارند، برنامه‌ ریزی لازم را برای نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل انجام دهند.

صنایع باید در راستای تبدیل شدن به صنایع سبز تمام تلاش خود را به کار گیرند چرا که هر نیروی انسانی که از چرخه کار خارج شود جایگزینی ندارد به ویژه در شرایطی که باید بپذیریم هوش مصنوعی دیگر در این مورد می تواند کاری از پیش ببرد و جای انسان های کارآمد و متخصص را بگیرد

وی تاکید کرد: صنایع باید در راستای تبدیل شدن به صنایع سبز تمام تلاش خود را به کار گیرند چرا که هر نیروی انسانی که از چرخه کار خارج شود جایگزینی ندارد به ویژه در شرایطی که باید بپذیریم هوش مصنوعی دیگر در این مورد می تواند کاری از پیش ببرد و جای انسان های کارآمد و متخصص را بگیرد.

استانداردسازی ناوگان حمل و نقل مسافربری صنایع یکی از گام های مهم در حل معضل آلودگی هوا و جلوگیری از تشدید آن است؛ این استانداردسازی و نوسازی، علاوه بر اینکه سلامت جانی کارکنان صنایع را به عنوان سرمایه‌های انسانی شرکت تضمین می‌کند، بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد و از تشدید معضلات زیست محیطی جدی مانند آلودگی هوا و تشدید مصرف سوخت جلوگیری می‌کند که در مقیاس کلان نقش غیرقابل انکاری در اقتصاد کشور خواهد داشت. در سالی که دولت می‌خواهد بخشی از رشد اقتصادی را از محل افزایش بهره‌وری محقق کند، این موضوعات باید حل شده تلقی شده باشد.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha