۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲
مذاکرات تجاری گلستان و عشق‌آباد| بستر توسعه فراهم می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مذاکرات تجاری گلستان و عشق‌آباد| بستر توسعه فراهم می‌شود

گرگان- در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با ترکمنستان، استاندار گلستان و هیئت همراه به این کشور سفر کرده و مذاکرات در زمینه‌های مختلف در حال انجام است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استاندار گلستان به همراه هیئتی از نمایندگان و مدیران به ترکمنستان سفر کرده است.

سفر استاندار گلستان و مدیران به ترکمنستان زمینه ساز ورود سرمایه گذاران به کشور بوده و می‌تواند ظرفیت‌ها این استان مرزی را فعال کند.

پیگیری برای تسهیل در تردد مرزی، تسهیل در صدور روادید، بازسازی مسیر عبوری بین گلستان و ترکمنستان، راه‌اندازی بازارچه‌های مشترک، ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در گلستان، فراهم‌سازی تهاتر کالا و انجام مبادلات با ارز ملی دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم بین گلستان و عشق‌آباد، تسهیل تردد گردشگری بین دو کشور به ویژه گلستان و عشق‌آباد و حل معضل ریزگردها با منشا کشور ترکمنستان از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکره و پیگیری هیات گلستانی در این سفر است.

ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در گلستان

استاندار گلستان در حاشیه این سفر گفت: با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم، سند همکاری بین دو کشور ترکمنستان و ایران در حضور رئیس جمهور دو کشور و سفیر ترکمنستان و بنده امضا شد.

علی محمد زنگانه افزود: در این تفاهمنامه مقرر شد که راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب، تسهیل صدور روادید بین ایران و ترکمنستان از مرز اینچه برون، بازسازی و احداث جاده جدید اینچه برون به بندر ترکمن باشی، راه‌اندازی بازارچه مشترک در اینچه برون و حسنقلی در دستور کار قرار بگیرد.

راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب، تسهیل صدور روادید بین ایران و ترکمنستان از مرز اینچه برون، بازسازی و احداث جاده جدید اینچه برون در سفر به ترکمنستان بررسی شد

وی ادامه داد: ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در استان گلستان، فراهم کردن تهاتر کالا و مبادلات با پول ملی دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم با عشق آباد، تسهیل امورات صنعت گردشگری و رفت و آمدهای توریستی از دیگر مسائل ذکر شده در سفر است.

زنگانه عنوان کرد: در حوزه کشاورزی هم محورهای زیادی مطرح و تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه نیازوف و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان منعقد شد.

حذف ترانشیب کالا در اینچه برون

استاندار گلستان گفت: موضوعات محیط زیستی و مقابله با ریزگردها و ایجاد کمربند سبز با توجه به وجود صحرای قره قوم در مرز ایران و ترکمنستان و بیابان زدایی از دیگر همکاری‌های مشترک مطرح شده در این سند است.

وی تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه اقدامات فرهنگی حول محور شاعر شهیر ترکمن مختومقلی، گسترش تجارت چمدانی و تردد مسافری از اینچه برون مانند مرز سرخس و باجگیران، افزایش تبادلات کامیونی و حذف ترانشیپ کالا، تسهیل در روابط گمرکی دو کشور و خدمات‌دهی ۲۴ ساعته در مرز، حذف تعرفه‌های ترانزیتی تا عمق ۳۰ کیلومتر، عادی سازی تردد و افزایش ساعت کاری با توجه به رویه‌های حمل و نقل بین‌المللی مرسوم، برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی مشترک با حضور فعالان بخش خصوصی از دیگر محورهای مورد بررسی در این سفر است.

مذاکرات تجاری و اقتصادی گلستان و عشق‌آباد| بستر توسعه فراهم می‌شود

زنگانه گفت: وجود بزرگان و ریش سفیدان قوم ترکمن در این سفر می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم تبادلات خود را گسترش دهیم.

راه‌اندازی بازارچه حسنقلی

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم در جلسه بررسی راه‌های همکاری با کشور ترکمنستان گفت: رهبر معظم انقلاب ارتباط با کشور ترکمنستان را نگاه خویشاوندانه نامیده و رئیس جمهور ایران هم ارتباط با همسایگان از جمله ترکمنستان را در سیاست کاری خود قرار داده است.

عبدالجلال ایری افزود: لذا در این راستا استاندار گلستان با اعتماد به این سیاست برای برقراری ارتباط بهتر و بیشتر با ترکمنستان تلاش می‌کند.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی دو کشور برای مرزنشینان لازم است تا بتواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشور قوانین خوبی برای افزایش کیفیت زندگی مرزنشینان وجود دارد اما زمانی می‌توانیم از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده کنیم که مرزهای کشور باز باشد.

ایری ادامه داد: نیمه شمالی گلستان هم مرز با استان بالکان ترکمنستان است که ساکنان آن همگی ترکمن هستند.

وی بیان کرد: مبادلات مرزی و کالای مرزنشینان باعث بهبود کیفیت زندگی آنها و کاهش فقر می‌شود لذا پیشنهاد من در خصوص شهرستان گمیشان تسریع در راه‌اندازی بازارچه مشترک ایران و ترکمنستان در حسنقلی است که این امر در کمیته مشترک مرزی تصویب شده است و هم اکنون باید کشور ترکمنستان همکاری لازم را در این راستا انجام دهد.

یقیناً استان گلستان با تلاش و برنامه ریزی مناسب و توسعه روابط دیپلماتیک می‌تواند به جایگاه و نقش ویژه‌تری در حوزه اقتصاد کشور دست یافته و تأثیر کلیدی در ارتباط با همسایگان داشته باشد، البته تحقق این موضوع در گرو تلاش مدیران برای اجرایی کردن تفاهمنامه های منعقد شده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha