۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
پرداخت الباقی طلب کشاورزان تا پایان مهر ماه قطعی است
اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور:

پرداخت الباقی طلب کشاورزان تا پایان مهر ماه قطعی است

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه ای از پرداخت باقیمانده طلب کشاورزان حداکثر تا پایان مهرماه خبر داد.

به گزارش بازار، مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در این اطلاعیه اعلام کرد: با توجه به گزارش‌های پخش شده اخیر در رسانه ملی پیرامون وضعیت تسویه بدهی دولت به گندمکاران عزیز به آگاهی عموم مردم به خصوص کشاورزان عزیز و زحمتکش میرساند:

منابع پیش بینی شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور برای خرید تضمینی گندم بالغ بر ۱۰۴.۵ هزار میلیارد تومان برای خرید ۹ میلیون تن گندم با نرخ مصوب ۱۱۵۰۰ تومان بر کیلوگرم بود و مقرر شده بود ۱۵۰۰ تومان به صورت غیرنقدی با توزیع نهاده با نرخ ترجیحی به رقم فوق افزوده شود. پس از تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی، دولت برای تشویق بیش از پیش کشاورزان تصمیم گرفت ۲۰۰۰ تومان به عنوان جایزه تحویل به رقم نقدی قبلی بیفزاید و علاوه برآن یارانه نهاده ۱۵۰۰ تومانی نیز به نقدی تغییر یافت و دریافتی کشاورزان عزیز به ازای هر کیلوگرم گندم، جمعاً به ۱۵۰۰۰ تومان رسید. در عمل بحمدالله با وضعیت مناسب‌تر اقلیمی و اهتمام گندمکاران عزیز تولید گندم با رشدچشمگیری مواجه شد و خرید تضمینی با رشد ۴۴ درصد به ۱۰/۳۴ میلیون تن رسید.

برآیند این تغییرات، منابع موردنیاز را تا ۱۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد؛ بنابراین منابع پیش بینی شده در قانون بودجه تکافوی تأمین منابع مزبور را نمیکرد و با کسری حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان مواجه شد و تأمین منابع جدید را ضروری ساخت. لازم به ذکر است که تاکنون ۷۱ درصد از طلب گندمکاران به ارزش ۱۱۰.۷ هزار میلیارد تومان تسویه شده است. دولت ضمن تقدیم لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در اوایل مردادماه، اقدامات خود را برای جبران کسری پرداخت تعهدات کشاورزان با تمام روش‌های ممکن آغاز کرد؛ لذا ضمن عرض پوزش از عموم کشاورزان زحمتکش که با حرکت جهادی گام مهمی در خودکفایی در محصول اساسی گندم و امنیت غذایی کشور برداشتند به استحضار این عزیزان میرساند با تدابیر اتخاذ شده منابع لازم با روش‌های غیر تورمی در حال تأمین است و حداکثر تا پایان مهرماه باقیمانده طلب کشاورزان عزیز پرداخت خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۵٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha