۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
گزارش وضعیت اقلیمی آسیا منتشر شد
رئیس پژوهشگاه هواشناسی:

گزارش وضعیت اقلیمی آسیا منتشر شد

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از تهیه و انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی رهنما رئیس این پژوهشگاه از تهیه و نشر گزارش سازمان جهانی هواشناسی((WMO درخصوص وضعیت اقلیمی آسیا در سال ۲۰۲۲ با همکاری پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، خدمات ملی هواشناسی- آبشناسی موسوم به NMHSs و چندین موسسه تحقیقاتی و تعدادی از آژانس های وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی و منطقه‌ای خبر داد.

رهنما گفت: در تهیه این گزارش نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان جهانی هواشناسی از جمله افغانستان، بحرین، چین، هنگ کنگ، هند، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، ماکائو، مغولستان، نپال، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری کره، روسیه، عربستان سعودی، سریلانکا، امارات متحده عربی، ویتنام و ازبکستان همکاری داشتند.

وی در ادامه افزود: پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به عنوان نمایندگانی از کشور جمهوری اسلامی ایران در تهیه این گزارش همکاری کردند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درخصوص موضوع اصلی این گزارش عنوان کرد: این گزارش به بررسی سال ۲۰۲۲ از منظر اثرات تغییر اقلیم و وقوع رخدادهای فرین همچون سیل و خشکسالی و نیز تبیین آسیبهای جانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وارده بر بسیاری از مناطق قاره آسیا می‌پردازد.

رهنما ادامه داد: در این گزارش اثرات رخدادهای فرین و اقدامات لازم برای تصمیم گیری های آگاهانه نسبت به مخاطرات، مورد بحث قرار گرفت و درخصوص تسریع در اجرای اقدامات، از جمله هشدارهای بهنگام برای همه در منطقه تأکید شد.

وی افزود: با توجه به روندهای مربوط به شاخصهای اقلیمی و رخدادهای فرین توصیف شده در این گزارش و افزایش مورد انتظار در فراوانی و شدت آنها در بیشتر مناطق آسیا، واضح است که کشاورزی همچنان متأثر از تغییر اقلیم و رخدادهای فرین اقلیمی خواهد بود؛ این امر بویژه در کشورهایی که بخش کشاورزی اهمیت اقتصادی قابل توجهی دارد، مشهود است. از دیگر موارد تأکید شده در این گزارش میتوان به نقش تابآوری سامانه غذایی در میزان مشارکت های تعیین شده ملی طرفهای توافق پاریس اشاره کرد. از فوریه ۲۰۲۳، بیشترین اولویت انتخاب شده برای سازگاری اقلیم توسط طرفین در منطقه آسیا، کشاورزی و پس از آن آب و بهداشت بوده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور افزود: در این گزارش اثرات و بحرانهای مرتبط با اقلیم، از جمله تأثیر آنها بر اقتصاد، تعادل سیستم غذایی و تاب آوری در مقابل بلایا در آسیا بررسی و نیز به سرمایه گذاری در خدمات وضع هوا و اقلیم بر اساس شرایط هر منطقه و به دنبال آن صدور هشدارهای بهنگام به منظور آمادگی برای اقدامات سریع به عنوان اولویت تمامی جوامع تأکید شده است.

رهنما در پایان خاطرنشان کرد: علاقمندان و پژوهشگران میتوانند با مراجعه به تارنمای پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به نشانی www.rimas.ac.ir به منظور دریافت و مطالعه این گزارش اقدام کنند.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha