۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
ریشه مشکلات قدیمی در شهر جدید گلبهار| زیر ساخت های شهری نیازمند ساخت و ساز است
بازار گزارش می‌دهد؛

ریشه مشکلات قدیمی در شهر جدید گلبهار| زیر ساخت های شهری نیازمند ساخت و ساز است

مشهد- شهر جدید گلبهار که قرار بود سرریز جمعیت مشهد را در خود جای دهد حال به دلیل هجوم جمعیت از مشکلاتی سرریز شده که باید برای آن فکری برداشت!

بازار؛ گروه استان‌ها: شهر جدید گلبهار با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است.

ایجاد این شهر در چهارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها و جلوگیری از نابودی زمین های کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی رویه جمعیت، سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین مصوبه «طرح جامع شهرهای جدید» به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.

شهر جدید گلبهار که در سال ۱۳۹۹ به شهرستان ارتقا یافت برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ایجاد شده که این رقم تا ۴۰۰ هزار نفر قابل توسعه است.

طی چند سال گذشته به دلیل روند صعودی قیمت مسکن در کلانشهر مشهد لذا جمعیت بسیاری به سمت گلبهار سرازیر شده است که بنا بر گفته کارشناسان سرازیر شدن این جمعیت با زیر ساخت های آن همخوانی ندارد و شهروندانش را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

محرومیت گلبهار از بیمارستان، زیر ساخت های ارتباطی و نبود بسیاری از ادارت خدمت رسان به صورت مستقل و هم چنین ضعف در زیر ساخت های حمل و نقل بیش از گذشته شهروندان این شهر را با نارضایتی روبرو می کند.

آزادراه مشهد- چناران و قطار شهری گلبهار - مشهد دو پروژه مهم گلبهار است که به سرانجامی نرسیده است و بار رفت‌وآمد افزون بر ۱۰۰ هزار نفر بر روی دوش تنها جاده ارتباطی چناران مشهد است که این روزها ترافیک و تصادفات آن‌همه رانندگان؛ مردم گلبهار و مسئولان را کلافه کرده است!

ریشه مشکلات قدیمی در شهر جدید گلبهار| زیر ساخت های شهری نیازمند ساخت و ساز است

شهر ۱۰۰ هزارنفری گلبهار هنوز نتوانسته برای خود بیمارستانی دست‌وپا کند و لذا بار درمان این شهرستان بر روی دوش تنها ۴ درمانگاه به‌شدت سنگینی می‌کند.

شهر گلبهار که به «قطب مسکن مهر» هم شهرت دارد در طی سال‌های گذشته جمعیت کثیری از خانواده‌های کم‌درآمد به‌ویژه مهاجران شهرها و روستاهای اطراف را به سمت خود جلب کرده است و این در حالی است که باوجود تمامی این ورودی‌ها اما امکانات رفاهی، تفریحی و از همه مهم‌تر آموزشی رشد چندانی نداشته و این شهر با عبور از مرز ۱۰۰ هزار جمعیت با مشکلات بیشتری روبرو شده است.

با وجوداینکه خط تلفن ثابت به‌عنوان یکی از امتیازات معمولی در هر شهر و روستایی محسوب شده و این روزها دیگر کمتر شهروندی غصه برخورداری از خط تلفن را دارد اما در شهر گلبهار هنوز بسیاری از خانواده‌ها در مجتمع‌های مسکونی از خط تلفن محروم هستند.

در همین راستا به منظو واکاوی برخی از مشکلات مردم این شهرستان با امیر معتمدرضایی سرپرست شرکت عمران گلبهار به گفت و گو نشستیم.

* برای رفع مهمترین نیاز اصلی مردم گلبهار و ساخت بیمارستان چه اقدامی انجام شده است؟

شرکت عمران جدید گلبهار در اجرای وظایف قانونی خویش و به منظور تامین فضای درمانی مورد نیاز ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین به صورت رایگان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی به منظور ایجاد بیمارستان و فضاهای بهداشتی و درمانی مورد نیاز اختصاص داده است.

* احداث آرامستان به کجا رسید و چرا اجرای این طرح تا این حد طولانی شد؟

با توجه به جانمایی ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار که سبب استقرار جمعیت بیش از پیش در این شهر شده بود، ضرورت مکان‌یابی آرامستان شهر به عنوان خدمات زیرساختی در سال ۱۳۸۹ در دستور کار شرکت عمران شهر جدید گلبهار قرار گرفت و طی انعقاد قراردادی با شرکت مشاور، موضوع مکان‌یابی آرامستان بررسی شد.

شرکت عمران شهر جدید گلبهار به رغم تکلیف قانونی و با وجود استقرار شهرداری به منظور کمک به آرامستان نسبت به تملک ۱۱ هکتار زمین اقدام و هم چنین نسبت به احداث غسالخانه و محوطه سازی در حدود ۳ هزار مترمربع فضای مورد نیاز اقدام و مراتب را تحویل شهرداری گلبهار داده است لذا کوتاهی از این بابت اتفاق نیافتاده و باید کار را از سایر مراجع ذیصلاح دنبال و پیگیری کرد

شرکت عمران شهر جدید گلبهار به رغم تکلیف قانونی و با وجود استقرار شهرداری به منظور کمک به آرامستان نسبت به تملک ۱۱ هکتار زمین اقدام و هم چنین نسبت به احداث غسالخانه و محوطه سازی در حدود ۳ هزار مترمربع فضای مورد نیاز اقدام و مراتب را تحویل شهرداری گلبهار داده است لذا کوتاهی از این بابت اتفاق نیافتاده و باید کار را از سایر مراجع ذیصلاح دنبال و پیگیری کرد.

* شایعات بر این محور است که جانمایی آرامستان اشتباه بوده و بر روی منابع آبی قرار دارد؟

برای جانمایی پیش از این مشاور گزینه هایی را برای این مکان یابی در چهار پهنه شمالی – جنوبی – شرقی و غربی شهر بررسی کرد که قسمت شمالی به دلیل واقع شدن در پهنه باغ ها و اراضی کشاورزی و سکونتگاههای روستایی و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و قسمت جنوبی به دلیل شیب زیاد ارتفاعات بینالود و ظرفیت های مهم گردشگری، مناسب این امر تشخیص داده نشد، و برای ۲ قسمت شرقی و غربی، مزایا و معایب هر پهنه تحلیل شد.

ریشه مشکلات قدیمی در شهر جدید گلبهار| زیر ساخت های شهری نیازمند ساخت و ساز است

نتایج مزبور به مسوولان دست اندرکار ارایه شد و پس از برگزاری چندین جلسه کمیته فنی کارشناسی و بازدیدهای صورت گرفته در معیت فرمانداری وقت و نمایندگان دستگاه های مرتبط از جمله ادارات کل راه و شهرسازی، استانداری و جهاد کشاورزی با حضور مدیران وقت شهرستان موضوع مزبور به تصویب کارگروه امور زیربنایی استان رسید و مصوبه شورای برنامه ریزی استان نیز در این خصوص اخذ شد.

با توجه به تصویب دونوبت جانمایی آرامستان در پهنه غربی در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان و ابلاغ آن (مکان فعلی)، با توجه به عدم وجود بودجه لازم در شهرداری قسمتی از این اراضی آماده سازی و توسط شرکت عمران شهر جدید گلبهار احداث گردید

در پی این موضوع با توجه به پیگیری فرمانداری شهرستان چناران و این شرکت از اداره کل راه و شهرسازی برای طرح مجدد موضوع در کمیته فنی و کارگروه مربوطه استعلام به عمل آمد که پس از دریافت نظر کمیته فنی مبنی بر تاکید بر گزینه غربی، مصوبه قبلی به منظور گرفتن تاییدیه به کارگروه امور زیربنایی استان ارجاع شد که در جلسه مربوطه همه اعضای کارگروه به بازدید از محل های پیشنهادی به اجماع رسیدند.

اعضای کارگروه پس ازبازدید، مجددا گزینه پیشنهادی در پهنه غربی را به دلایلی نظیر شیب مناسب زمین، تناسب با جهت باد غالب، وجود عمق مناسب آبهای زیرزمینی در محدوده و... تایید کردند ( مصوبه کارگروه مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۹) (مصوبه شورای برنامه ریزی استان در تاریخ ۱۳۹۶/۷/۱۲) با توجه به مطرح شدن موضوع در مجمع عمومی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و اخذ تاییدیه و موافقت مقام عالی وزارت وقت بر ضرورت تملک اراضی آرامستان، شرکت عمران شهر جدید گلبهار تملک مرحله نخست از اراضی را به مساحت ۱۱ هکتار در سال ۱۳۹۷ با اجرایی کردن لایحه تملک به انجام رساند و زمین مذکور در صورتجلسه ای تحویل شهرداری وقت شد.

* بسیاری از صنایع و سرمایه گذاران ادعا می کنند که همکاری لازم برای اعطای زمین از طرف شرکت عمران گلبهار وجود ندارد؟

شرکت عمران شهر جدید گلبهار به عنوان یک شرکت صد در صد دولتی مکلف به واگذاری اراضی خود صرفا از طریق برگزاری مزایده است و سرمایه گذاران می توانند با شرکت در فراخوان های دوره ای این شرکت در صورت برنده شدن نسبت به عقد واگذاری با این شرکت اقدام کنند.

* وجود یک جایگاه سوخت و یک جایگاه گاز نیاز مردم را بر آورده نمی کند آیا مانعی برای توسعه این نوع خدمت وجود دارد؟

واگذاری زمین برای احداث جایگاه بنزین و یا گاز مستلزم اخذ موافقت از شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی است و لذا با توجه به محدودیت در صدور مجوز لذا صرفا دو قطعه زمین برای احداث مغایرت های فوق واگذار شده است و به علت عدم ایفای تعهد از سوی خریداران قرارداد های مربوطه در دست تعیین تکلیف به منظور فسخ و واگذاری مجدد است.

کد خبر: ۲۴۵٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      25 1
      به فکر قطار شهری باشین چرا مسئولین بی خیال نشستن مگر چیکار میکنن که به وعده هایشان عمل نمیکنن الان چند سال شده وعده میدن ولی متاسفانه..........
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      21 1
      بیمارستا هم واقعا یکی ازنیازهای مبرم مردم این شهرستان هست که باید به سرانجام برسد وبرای قطار شهری اگه بودجه نیست چراوعده بیخود میدن هست میگیرن ومیخورن.......
    • امیر IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      15 0
      خوب مترو وآزادراه رونق موذی د؟ آخرش!؟لابد پیدا کنید پرتقال فروش را???????????☺️????????????????????. واقعا ملتو چی فرض کردین.که مانند این ایموجی ها تو گلبهار به امید مترو وآینده درخشان تلنبار کردیدشون????‍?️?‍? فقط وعده پوچ و توخالی بود ..
    • علیرضا خدری IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 3
      سلام آیا زمین رایگان هم میدن به ما
    • احمدی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      11 0
      وقتی قرارشده جمعیت سرریز مشهد ساکن گلبهارشوند شهرداری مشهد میبایست درصدی از درآمد هنگفت خود به شهرداری گلبهار اختصاص دهد .حتی شده یک درصد. تا ساکنین گلبهاربا توجه به کمبود امکانات دوباره به مشهد برنگردند. خیلی ها رو میشناسم که چنین تصمیمی دارند. چون درآمدشهرداری گلبهار با توجه به عدم تراکم فروشی و تجاری فروشی و یا عدم وجود سایر درآمدها بسیار ضعیف است بطوریکه بودجه آبیاری فضای سبز و حقوق پیمانکاران خود را ندارد. و در این زمینه دولت وشهرداری مشهد حتما باید مساعدت کنند
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      5 5
      حتی حاضر نمیشن زمینهایی که خریدیمو اجازه ساخت بگیرند در سنگ سفید پس ما چطوری خانه دار بشیم من به امام جمعه مشهد هم گفتم اهمیت نمیدن
    • علی رضایی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      8 0
      سلام. یکی از بزرگترین ایراداهای شهر گلبهار مسیر ترد آن به مشهد هست .در واقع اگه مترو راه اندازی شود بیمارستانهای مشهد برای استفاده چندان سخت نیست البته که مشکلاتی را بهمراه دارد. چرا اوراق دولتی برای راه اندازی این پروژه حیاتی فروخته نمی‌شود ‌ تا با سرمایه مردم راه اندازی شود .قطعا طمع مسولان ونهادهای اجازه سرمایه گذاری مردمی را نمی‌دهند والا میتوانن با فروش پذیره نویس در بورس مشکل بودجه را حل فصل کنند. شهری که مسیرش به کلانشهر عیب اساسی دارد مثل وسیله نقلیه یی هست که موتورش مشکل دارد . یک خودرو با سپر شکسته می‌تواند بازدهی داشته باشد ولی با موتور معیوب نمی‌تواند لاکن مسیر تردد گلبهار مصداق موتور معیوب هست .هزاران هزینه در کشور می‌شود برای پروژه پایتخت معنوی می‌گویند بودجه نیست ‌(غیر قابل قبول وپذیرفتنی هست این موضوع ).مگر مردم طبقه متوسط وپایین تر چه کوتاهی در حق نظام وکشور کرده اند که نمی‌توانید حامی آنها باشین. اکثریت شهدای این نظام از همین قشر هستند واین بی‌عدالتی محض هست که از مردم متوسط وپایین دست جامعه حمایت نمی‌کنید علی رضایی .مورخه هفتم مهر یکهزار چهارصد دو شمسی.
    • مهدی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      8 0
      ترافیک جاده و تصادفات روزانه اما متاسفانه کسی به فکر نیست
    • احمدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      5 0
      مردم به بد قولی مسئولین عادت کرده اند.اگه یک روز خلاف آنرا ببیند.از تعجب شاخ در میارند
    • احمد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      6 0
      جاده کارخانجات و ویلاها و تنها عبور اصلی جاده شمال به مشهد فشار به همه مردم ایران وارد کرده، وهر مسوولی تاخیرو ‌کوتاهی کند، در صدمه به مردم چه روانی وچه جسمی دست دارد
    • حسین US ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      1 0
      وقتی 7 ساله بودم آمدیم گلبهار بابام می‌گفت مترو بزودی راه میفته الان پسرم 3سالشه نمی‌دونم قول مترو رو بهش بدم یا نه ......
    • آرین IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      گلبهار نخرید هر کس پول به گلبهار بده بدبخت میشه توحاشیه شهر مشهد باشی بهتر از گلبهاره
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      1 0
      سلام سه سال هست ساکن گلبهار هستم و ترافیک جاده ما رو بیچاره کرده به فکر مردم باشید
    • نرگس IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      1 0
      سلام پس راه انداختن مترو چند سال باید طو ل بکشد کجایند آنهایی که قول می دهند
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      1 0
      سلام پس چند سال مترو باید طول بکشد مگر دارن چکار میکنند یک مقدار به فکر مردم باشید مردم گلبهار هم مسلمان هستند
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
      0 0
      من متولد .۱۳۶۶هستم .با اقام اینا اومدیم زمین گرفتیم سال۱۳۷۵.. اون موقع بابام میگفت گفتنمون چن سال دیگه مترو میاد بیمارستان و خیلی تاسیسات رفاهی ..الان از اون موضوع چن سال میگذره ..هنووو نیومده ...وعده سر خرمن ...اینا همه وقت گل نی میاد ...۱۷۲ملت اینجان...دادگاهاشم مسیرتون بخووره پوستتون میکنن..تو گلبهار با هیچ شخصی وصلت نکنید ..و قوم نشید..
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 0
      متاسفانه از سال ۱۴۰۲ به شدت روند معکوس مهاجرت به مشهد شروع شده عدم امکانات و بخصوص راه نیفتادن قطار شهری و امکانات بهداشتی و ... باعث پشیمان شدن مهاجران مشهدی به گلبهار شده و با اجاره‌ی منزل در مشهد و به فروش گذاشتن ملک گلبهار خود ، سعی در فرار از این ماتم‌سرای دلگیر به شهر عشق و صفا ، مشهد بزرگ هستند شاید حدود ۱۵ خانوار رفتیم و کل خانواده ‌ها از اول سال به مشهد نقل مکان کردیم همین چهارتا خیابون دور حرم به یک دنیا ارزش داره شب و سکوت و ماتم گلبهار بهمراه ناامنی بسیار زیاد ، به هیچی ارزش نداره
      • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
        0 0
        دو بار اومدم گلبهار ،‌واقعا دلم گرفت