۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
راهکار عرضه تلفیقی، برای رفع کمبود مواد اولیه در صنایع پایین دستی پتروشیمی
نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مطرح کرد

راهکار عرضه تلفیقی، برای رفع کمبود مواد اولیه در صنایع پایین دستی پتروشیمی

قنبرپور، نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، عرضه تلفیقی مواد اولیه را راهکاری برای رونق تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها عنوان کرد.

به گزارش بازار، برمک قنبرپور نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مهمترین چالش در تامین مواد اولیه این صنعت که سال‌ها با آن مواجه هستیم، نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، قیمت پایه و قیمت رقابتی محصولات پتروشیمیایی است.

وی افزود: در صورتی که که پتروشیمی‌ها نتوانند مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی را تامین کنند باید نیاز صنایع پایین دستی از طریق واردات تامین شود و در صورت تامین، عرضه‌ها هم به گونه‌ای باشد که رقابت شدید شکل نگیرد.

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: در عرضه و تقاضای برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان قطعات پلیمری که پتروشیمی‌ها توان تامین آن را دارند توازن برقرار است، اما برخی از مواد اولیه که ظرفیت تولید داخل پاسخگوی نیاز نیست باید به نوعی تامین شود تا به تولید صنایع لطمه نزند.

قنبرپور با بیان اینکه کمبودها بیشتر در دسته پلی پروپلین‌ها و پی وی سی هاست، اما در تولید پلی اتیلین‌ها وضع بهتر است افزود: آنچه پتروشیمی‌ها به عنوان محصولات پتروشیمیایی یا مواد اولیه پلیمری تولید می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده قطعات پلیمری با استفاده از فناوری شکل دهی، آن‌ها را تبدیل به محصول نهایی می‌کنند.

قنبر پور گفت:، چون برخی از مواد پلیمری، به اندازه کافی تامین نمی‌شود به دلیل نامتوازن بودن عرضه و تقاضا و تامین نشدن نیازهای تولیدکنندگان، رقابت‌های بسیار شدید در بازار شکل می‌گیرد و بازار را ملتهب می‌کند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات هم، محصولات به صورت مهندسی شده عرضه می‌شود اضافه کرد: در مواقعی پتروشیمی‌ها ظرفیت تولید و تامین بازار داخل را دارند، اما با عرضه کم، رقابت در بازار ایجاد می‌شود و این به نوعی، برای خیلی از پتروشیمی‌ها جذاب است، زیرا محصولاتشان را با قیمت بالاتری بفروش می‌رسانند.

وی گفت: بعضا در بازارهای ملتهب، رقابت‌های بالای صد در صد هم دیده می‌شود و تولیدکننده مجبور است مواد اولیه مورد نیاز تولید را با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های جهانی، تهیه کند.

قنبر پور با اشاره به اینکه نتیجه رقابتی کردن محصول، فروش محصول با قیمت بالاتر و غیرعادلانه است افزود: افزایش قیمت‌ها ما را در بازارهای رقابتی و بازارهای صادراتی با مشکل مواجه می‌کند و توان رقابت پذیری ما در مقابل رقبای خارجی سلب می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه متولی سیاستگذاری در افزایش عرضه چه نهاد یا سازمانی است؟ گفت: متولی ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی ها، وزارت صمت است ضمن اینکه تشکل‌ها به ویژه انجمن ملی صنایع پلیمری می‌توانند کمک حال وزارت صمت در این زمینه باشند، البته در این خصوص تصمیمات مثبتی گرفته و اتفاقات خوبی روی داده، و بعضا این تصمیمات درست منجر شده که التهابات کاسته شود، اما هنوز برای اینکه این اتفاقات مثبت بیشتر رخ دهد راه طولانی در پیش داریم.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha