۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق
«بازار» گزارش می دهد

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

راه اندازی مترو پرند در حالی به روزهای حساس بهره برداری نزدیک شده است که آنطور که به نظر می رسد وزارت نیرو فعلا برنامه ای برای تامین برق آن ندارد.

اکبر محمودی؛ بازار: اوایل هفته جاری بود که حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر جدید پرند و اعلام انجام تست گرم مترو این شهر این نوید را به تمام ساکنان داد که دیگر وقت بهره برداری مترو فرا رسیده است.

اما بازدید وزیر راه و شهرسازی از شهر جدید پرند نه به تست گرم بلکه به یک بازدید میدانی و تِرن سواری تا نیروگاه برق پرند ختم شد.

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

این اقدام در حالی است که صبح همان روز صیادی، مدیرعامل شرکت عمران پرند اعلام کرده بود که قرار است مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی تست گرم مترو پرند را انجام دهد. این خبر این امید را در میان ساکنان شهر جدید پرند ایجاد کرد که تست گرم یعنی ۹۰ درصد بهره برداری قطعی است.

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که قرار بود تست گرم متروی پرند انجام شود؟ اما ظاهرا اینطور نبود و به بازدید میدانی و تِرن سواری از پروژه بسنده شد؟ ادامه داد: تست گرم مترو نیز یکی از بخش های تست است که برق را در مدار وارد می کنیم و تست خاصی نیست.

بذرپاش: همانطور که وعده داده بودیم در روزهای آینده و در ایام میلاد با سعادت پیامبر اسلام بتوانیم با حضور رییس جمهور عملیات مسافرگیری مترو را انجام دهیم و به مدار خدمت رسانی اضافه شود

بذرپاش تاکید کرد: امید است و همانطور که وعده داده بودیم در روزهای آینده و در ایام میلاد با سعادت پیامبر اسلام بتوانیم با حضور رییس جمهور عملیات مسافرگیری مترو را انجام دهیم و به مدار خدمت رسانی اضافه شود.

او تصریح کرد: نگران افتتاح متروی پرند و تامین برق آن توسط وزارت نیرو نباشید.

آنطور که در این بازدید میدانی مشخص بود این بود که در این تِرن سواری وزیر راه و شهرسازی برای مهیا کردن سفر رئیس جمهور تمام تلاش خود را کرده است تا بهره برداری از این خط که قرار است تا تجریش مسافران را جا به جا کند تا نیمه اول مهر ماه عملیاتی شود.

یک منبع آگاه در شرکت عمران شهرهای جدید که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار یکی از دلایل تاخیر در بهره برداری از مترو پرند را سرقت کابل های فشار قوی دانست و گفت: اگر کابل های فشار قوی مترو پرند به سرقت نمی رفت بهره برداری آن تا این حد به تاخیر نمی افتاد.

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

اما محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل ونقل ترافیک در پاسخ به این پرسش که گویا عدم تامین برق مورد نیاز مترو تهران توسط وزارت نیرو باعث عدم تست گرم مترو پرند شده است؟ گفت: برق مترو پرند هنوز از سوی وزارت نیرو تامین نشده و امکان دارد افتتاح به تعویق بیفتد.

هرمزی: متاسفانه از سال گذشته دو فیدر ۷.۵ مگاواتی از برق تهران برای مترو پرند مورد پیگیری قرار گرفت اما تا همین امروز این پیگیریها نتیجه نداده است و شرکت مترو تهران هنوز آنها را تحویل نگرفته است

او با تاکید بر اینکه تامین نشدن برق متروی پرند منجر به تعویق تست مترو در حضور وزیر راه و شهرسازی شده است ادامه داد: متاسفانه از سال گذشته دو فیدر ۷.۵ مگاواتی از برق تهران برای مترو پرند مورد پیگیری قرار گرفت اما تا همین امروز این پیگیریها نتیجه نداده است و شرکت مترو تهران هنوز آنها را تحویل نگرفته است.

او با بیان اینکه ناچار هستیم برای تست گرم با توافقی که با فرودگاه امام خمینی داشتیم تست گرم مترو را بر مبنای همین برق فرودگاه امام انجام دهیم خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم موضوع عملیات برق رسانی را با تست گرمی که از فرودگاه امام خمینی انجام داده ایم بدون نقص داشته باشیم می توانیم بصورت موقت وارد فاز با یک خط از مسیر فرودگاه امام خمینی شویم.

پست های HBS آمادگی این را دارند که در دو خط عملیات خود را انجام دهند. لذا از شرکت برق تهران درخواست داریم با مترو تهران نهایت همکاری را برای در اختیار گذاشتن فیدرها برای تامین برق مترو پرند داشته باشند

هرمزی تصریح کرد: این در حالیست که برای مترو پرند دو خط موازی رفت و برگشت ایجاد شده است و پست های HBS آمادگی این را دارند که در دو خط عملیات خود را انجام دهند. لذا از شرکت برق تهران درخواست داریم با مترو تهران نهایت همکاری را برای در اختیار گذاشتن فیدرها برای تامین برق مترو پرند داشته باشند. چرا که اگر قصد ما تامین برق پایدار است برای مترو پرند است باید این فیدرها توسط شرکت برق تهران تامین شود.

بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته از ماه ها قبل مقرر شده بود تا متروی تهران-پرند که پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصدی دارد در هفته دولت امسال وارد خط سرویس‌ دهی ‌شود. اما به دلیل عدم تامین زیرساخت لازم مربوط به تامین برق توسط وزارت نیرو باعث شده تا فعلا سرویس دهی به ساکنان شهر جدید پرند مقدور نباشد.

شاید بیش از ۱۰ سال از آغاز اجرای مترو پرند می گذرد اما این پروژه در طی این سال‌ها تکمیل نشده و مرتب مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید وعده افتتاح آن را می دهند. اگر چه ساخت مترو پرند بر عهده دولت است اما در تفاهم‌نامه‌ای که سال ها قبل امضاء شد مقرر شد تا ساخت آن به شهرداری تهران با تامین منابع مالی از سوی دولت واگذار شد.

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که ساکنان شهر جدید پرند چه زمانی می توانند از مترو برای رفت و آمد به تهران استفاده کنند چرا که سالهاست وعده آن داده می شود؟ گفت: چند روز پیش در هیات دولت به طور جدی موضوع مترو پرند را دنبال و پیگیری کردیم. مترو پرند آماده سرویس دهی است و تنها مشکل آن تامین برق ان است که وزارت نیرو قول داده است بزودی این مشکل برطرف شود.

زاکانی: قطعا از مهر ماه ساکنان شهر جدید پرند از مترو پرند که به صورت ۲ بانده خواهد بود برای رفت و آمد به تهران استفاده خواهند کرد

او در پاسخ به این پرسش که آیا این پیگیری ها به زودی نتیجه خواهد داد؟ تاکید کرد: قطعا از مهر ماه ساکنان شهر جدید پرند از مترو پرند که به صورت ۲ بانده خواهد بود برای رفت و آمد به تهران استفاده خواهند کرد. به هر حال تلاش ما این است که مشکل برق آن هر چه زودتر حل شود.

تِرن سواری بذرپاش و گره کور افتتاح مترو پرند؛ کابل هایی که سرقت رفت؟| تعلل وزارت نیرو در تامین برق

اما «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه به زودی مترو پرند افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود گفت: مهمترین خدمات حمل و نقلی مردم پرند از طریق حمل و نقل ریلی است و مترو پرند تکمیل شده است. هماهنگی‌ها بین مدیران و مسؤولین بخش‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته است و قطعا با رفع مشکل تامین زیرساخت های مربوط به تامین برق شاهد افتتاح رسمی مترو پرند که به صورت دو بانده است خواهیم بود.

جعفری: استارت مترو پرند از سال های گذشته زده شده بود و اتصال آن به مترو تهران بارها تکرار شده است. اما در این دوره مدیریت شهری کار به اتمام رسیده است

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: استارت مترو پرند از سال های گذشته زده شده بود و اتصال آن به مترو تهران بارها تکرار شده است. اما در این دوره مدیریت شهری کار به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت عمران شهرهای جدید متولی مدیریت زمین در منطقه پرند است و با توجه به اینکه سرمایه اراضی در شهر پرند وجود دارد با ایجاد ارزش افزوده در اراضی می‌توان منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها را تأمین کرد.

جعفری خاطر نشان کرد: یکی از پروژه‌هایی که در پرند نیازمند تخصیص اعتبار است متروی پرند بوده که با همکاری و هماهنگی با استانداری تهران و معاونت عمرانی استانداری ظرفیت مورد نیاز برای تکمیل متروی پرند تأمین شده است.

شرکت عمران شهرهای جدید گزارش داده است نازک‌کاری ایستگاه پایان یافته و ریل گذاری مسیر رفت و برگشت به طول ۳۸ کیلومتر (۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت) انجام شده است

آنطور که شرکت عمران شهرهای جدید گزارش داده است نازک‌کاری ایستگاه پایان یافته و ریل گذاری مسیر رفت و برگشت به طول ۳۸ کیلومتر (۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت) انجام شده است. همزمان دیواره بتنی شمالی پروژه کامل شده و نصب ریل سوم در مسیر رفت به پیشرفت ۸۰ درصد رسیده است.

آنطور که مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و شهردار تهران اعلام کرده اند در صورتی که مشکل تامین برق خط متروی پرند رفع شود ابتدا تست گرم مسیر و بعد از آن بهره برداری رسمی از خط متروی پرند که گفته می شود با حضور رئیس جمهور خواهد بود انجام خواهد شد.

به نظر می رسد انتظار چندین ساله مردم پرند در حال به اتمام رسیدن است و بزودی باید شاهد مسافرگیری از شهر جدید پرند تا تجریش باشیم.

کد خبر: ۲۴۵٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha