۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
نوری پردرآمدترین و آبادان کم‌درآمدترین پتروشیمی‌های بورس
کارنامه مردادماه پتروشیمی‌های بورسی بررسی شد

نوری پردرآمدترین و آبادان کم‌درآمدترین پتروشیمی‌های بورس

نگاهی به گزارش‌های پتروشیمی‌های بورسی در مردادماه حاکی از آن است که پتروشیمی مارون در مردادماه پیشتاز صنعت خود شده و از این حیث رتبه اول بیشترین رشد درآمد را از آن خود کرده است.

به گزارش بازار، بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش نرخ‌های فروش محصولات شیمیایی در مرداد مهم‌ترین دلیل رشد درآمد این شرکت‌ها بوده است. طبق معمول نوری پردرآمدترین و آبادان کم‌درآمدترین پتروشیمی بورسی در این ماه لقب گرفته‌اند.

نگاهی به گزارش‌های پتروشیمی‌های بورسی در مردادماه حاکی از آن است که پتروشیمی مارون در مردادماه پیشتاز صنعت خود شده و از این حیث رتبه اول بیشترین رشد درآمد را از آن خود کرده است.

بیشترین رشد درآمد پتروشیمی‌ها
بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه ۲۴ پتروشیمی بورسی نشان می‌دهد که پتروشیمی مارون توانست در مردادماه درآمد ماهانه خود را حدود ۱۴۶ درصد افزایش دهد و از هزار و ۱۶۹ به دو هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان برساند. ذکر این نکته ضروریست که عمده رشد درآمد شرکت در این ماه به واسطه افزایش ۱۱۶ درصدی مقدار فروش شرکت رقم خورده است. به این ترتیب مارون از لحاظ رشد درآمد بیشترین افزایش را در کارنامه خود دارد و از این حیث جایگاه نخست را در میان پتروشیمی‌ها از آن خود می‌کند.

رتبه دوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نیز با رشد ۷۰ درصدی مبلغ فروش در اختیار پتروشیمی بوعلی قرار گرفته است. بررسی گزارش‌ عملکرد مردادماه این شرکت نشان می‌دهد، درآمد ماهانه بوعلی از دو هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان در تیر با جهش ۷۰ درصدی به پنج هزار و ۲۸ میلیارد تومان رسیده است. این رشد درآمد شرکت عمدتا به دلیل افزایش ۶۱ درصدی مقدار فروش شرکت در این ماه و گران شدن محصولات بوعلی است.

جایگاه سوم بیشترین رشد درآمد در مردادماه نیز به پتروشیمی غدیر تعلق می‌گیرد. به طوری که شغدیر در این ماه توانست افزایش ۴۹ درصدی در درآمد خود ایجاد کند و این رقم را از ۲۴۸ میلیارد تومان به ۳۹۸ میلیارد تومان برساند. رشد ۴۶.۴ درصدی مقدار فروش غدیر در این ماه مهم‌ترین دلیل افزایش درآمد این پتروشیمی بوده است.

بیشترین کاهش درآمد
در سمت دیگر ماجرا تعداد پتروشیمی‌هایی که در مردادماه با کاهش درآمد روبه‌رو شدند نیز کم نبود. به طوری که ۱۰ پتروشیمی بورسی در این ماه با افت مبلغ فروش خود مواجه شده‌ و همین امر سودآوری فصلیشان را به شدت تهدید کرده است.

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی حاکی از آن است که کرماشا در مرداد ۱۴۰۲ بدترین عملکرد را میان پتروشیمی‌های بورسی ثبت کرده و با افت ۴۴ درصدی در درآمد ماهانه خود روبه‌رو شده است. به طوری که درآمد صنایع پتروشیمی کرمانشاه در این ماه از ۷۵۹ به ۴۲۲ میلیارد تومان رسیده است. مهم‌ترین دلیل کاهش درآمد شرکت در این ماه افت ۵۴ درصدی مقدار فروش شرکت در این ماه بوده است.

دومین شرکت که بدترین عملکرد را از لحاظ درآمدی از خود بر جای گذاشته، شرکت پتروشیمی آبادان است. چرا که گزارش عملکرد ماهانه آن افت ۳۶ درصدی مبلغ فروش ماهانه را نشان می‌دهد. به طوری که درآمد ماهانه این شرکت در مردادماه سال جاری از ۷۸ میلیارد در تیرماه به ۵۰ میلیارد تومان رسیده است. مهم‌ترین دلیل کاهش درآمد پتروشیمی آبادان در این ماه افت ۳۳ درصدی مقدار فروش شرکت در این ماه است.

جم‌پیلن نیز سومین شرکتی بود که بیشترین کاهش درآمد را در مردادماه تجربه کرد و با کاهش ۳۲ درصدی در درآمد حاصل از فروش خود روبه‌رو شد. به طوری که مبلغ فروش شرکت در مردادماه از هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در تیر به ۷۶۰ میلیارد تومان رسید. جالب است گفته شود کاهش مقدار فروش و قیمت محصولات شرکت در این سبب کاهش درآمد جم‌پیلن شده است.

بیشترین افزایش مقدار تولید
بررسی بیشتر گزارش‌های عملکرد ماهانه پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد در بخش تولید و فروش نیز پتروشیمی مارون بهترین عملکرد را میان رقبا به ثبت رسانده است. به طوری که مارون در مردادماه امسال توانست افزایش ۴۸ درصدی در تولیدات خود ایجاد کند و مقدار تولید را از ۲۷۵ هزار تن در. همین امر سبب شد تا دست شرکت درافزایش مقدار فروش نیز باز باشد و رشد ۱۱۵.۸ درصدی در مقدار فروش خود به عمل آورد.

دومین شرکتی که در مردادماه توانست عملکرد خوبی را در بخش تولید به ارمغان آورد، پتروشیمی شیراز بود. به طوری که مقدار تولید شرکت در این ماه از ۲۵۰ هزار تن در تیر به ۳۰۲ هزار تن رسید.

جایگاه سوم بیشترین افزایش تولید نیز به پتروشیمی تخت جمشید تعلق گرفت. به طوری که مقدار تولید شرکت در مردادماه از ۶ هزار و ۹۰ تن در تیر با رشد ۱۸ درصدی به هفت هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

مارون پیشتاز افزایش مقدار فروش
همانطور که پیش‌تر گفته شد پتروشیمی مارون در مردادماه بیشترین درصد افزایش مقدار فروش را از آن خود کرده است. همچنین جایگاه دوم بیشترین مقدار فروش نیز به پتروشیمی بوعلی تعلق گرفت. به طوری که این شرکت در مردادماه توانست مقدار فروش خود را از ۱۱۶ هزار تن در تیر با رشد بیش از ۶۰ درصدی به ۱۸۷ هزار تن برساند.

همچنین پتروشیمی غدیر در این ماه از هشت هزار و ۳۳۲ تن در تیرماه با رشد بیش ۴۶ درصدی به ۱۲ هزار و ۲۰۲ تن رسیده است.

کمترین مقدار فروش نیز در مردادماه به پتروشیمی کرماشا مربوط می‌شود. به طوری که مقدار فروش شرکت در این ماه با کاهش ۵۴ درصدی روبه‌رو شده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha