۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
رشد درآمدهای مالیاتی با تکیه بر شناسایی مودیان جدید و هوشمندسازی
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد

رشد درآمدهای مالیاتی با تکیه بر شناسایی مودیان جدید و هوشمندسازی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، درآمدهای مالیاتی را مسیر جدید تأمین مالی دولت دانست و گفت: وصول درآمدهای مالیاتی با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان دارای پرونده و منضبط انجام می شود.

به گزارش بازار، سید محمد هادی سبحانیان با اشاره به روند افزایش درآمدهای مالیاتی در یک دهه اخیر اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی با هدف کاهش تبعات اقتصادی ناشی از کسری بودجه دولت و با هدف بلندمدت کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای ناپایدار نفتی و سایر درآمدهای موهومی، مسیر جدیدی را برای تأمین بودجه اداره کشور گشوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت برخورداری جامعه از یک نظام مالیاتی کارآمد، عادلانه و مؤثر، بیان داشت: طراحی یک سیاست مالیاتی که بتواند با کمترین اثرات اختلالی در تصمیمات اقتصادی افراد و بنگاه‌ها، درآمدهای مالیاتی دولت را حداکثر و اهداف بازتوزیعی و تخصیصی دولت را به نحو مطلوب تأمین کند، از مهم‌ترین وظایف سیاست‌گذاری مالیاتی در همه بخش‌ها و به ویژه سازمان امور مالیاتی است.

سبحانیان با تشریح میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در یک دهه گذشته، گفت: وصول درآمدهای مالیاتی به میزان ۳۱۸ هزار میلیارد ریال همراه با رشد ۱۴ درصدی در سال ۹۱ و رسیدن آن به بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد ریال و رشد ۵۴ درصدی در سال ۱۴۰۱ در منابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات، حدنصابی جدید در تاریخ مالیات‌ستانی کشور از خود به جای گذاشته است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بالاترین درصد تحقق در طی این مدت مربوط به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۳ درصد و رشد ۵۹ درصدی بوده است. این در حالی است که کمترین درصد تحقق در سال ۱۳۹۷ به میزان ۹۷ درصد و رشد ۱۳ درصدی اتفاق افتاده است.

وی، از وصول بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار میلیارد ریال عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط این سازمان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته این میزان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور تخصیص یافت تا صرف تأمین بودجه جهت توسعه و آبادانی شهرها و روستاها شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح دلایل اصلی رشد درآمدهای مالیاتی به ویژه در دو سال اخیر، افزود: شناسایی مودیان جدید، تمرکز بر پایه‌های جدید مالیاتی، افزایش نرخ تورم و مقابله بیش از پیش با فرار مالیاتی با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی، از عمده‌ترین دلایل افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۹ تعداد مؤدیان مالیاتی از ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر به ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار نفر رسید. یعنی در مدت ۱۰ سال تعداد مؤدیان مالیاتی اعم از کسانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه داده و کسانی که از ماده ۱۰۰ استفاده کرده‌اند معادل ۳۶۳ هزار نفر افزایش یافت، اما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد مؤدیان مالیاتی با ۸۳.۵ درصد (معادل ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر) افزایش به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسید.

سبحانیان در خاتمه افزود: رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های اخیر در حالی انجام شده است که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با کشورهای دیگر همچنان ارقام کمتری را نشان می‌دهد، به طوریکه میزان آن در دوره ۱۴۰۱-۱۳۹۲ در بازه ۴.۷ الی ۷.۱ درصدی در نوسان بوده و در نهایت از ۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۲ به پنج درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha