۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
قد مسکن ملی در مازندران کوتاه است
بازار گزارش می دهد؛

قد مسکن ملی در مازندران کوتاه است

ساری- کمبود زمین از یک سو و ساخت خانه های ویلایی یک یا دو طبقه، کلاف مسکن را در مازندران پیچیده کرد و به اعتقاد صاحبنظران، ارتفاع و بلندمرتبه سازی راهکار و چاره اصلی بازگشایی این گره است.

بازار؛ گروه استان ها: حدود دو سالی از اجرای پروژه مسکن ملی در مازندران می گذرد و با آن که مقرر شده بود سالانه ۳۸ هزار واحد مسکن ملی در استان ساخته شود اما به دلایل مشکلات فراوان از جمله کمبود زمین، این پروژه کارنامه خوبی ندارد.

در مجموع دراستان مازندران بیش از ۱۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند که پس از پالایش شمار آن ها به ۲۶ هزار نفر رسید و تاکنون در مجموع ساخت بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن در شهرها و روستاها عملیاتی شده است.

محدودیت زمین و اراضی با ارزش کشاورزی و جنگلی، ارتفاع سازی، نوسازی بافت های فرسوده و ساخت مسکن در روستا را از جمله گزینه های روی میز مسکن ملی در استان قرار داده است.

معاون استاندار مازندران: طبق آمارها ۱۱۲ هزار نفر ثبت نام اولیه در این طرح داشتند و پس از بررسی و پالایش نهایی شمار آن ها به ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید و این آمار نهایی شده است

احمد توکلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران درباره برنامه طرح نهضت ملی مسکن در استان مازندران گفت: طبق آمارها ۱۱۲ هزار نفر ثبت نام اولیه در این طرح داشتند و پس از بررسی و پالایش نهایی شمار آن ها به ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید و این آمار نهایی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که برای تامین زمین و ارائه تسهیلات به این متقاضیان برنامه‌ریزی شده است، گفت: علیرغم اینکه جزو سه استان اول در حوزه تامین زمین بودیم اما زمین‌هایی که قابلیت واگذاری برای اجرای طرح را داشته باشند، اندک است.

وی سهمیه استان مازندران را در طرح ملی ۱۵۵ هزار واحد ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۵ هزار واحد در بافت فرسوده، ۴۴ هزار واحد در روستاها و ۳۶ هزار واحد مسکن حمایتی است و تاکنون زمین ۱۰ هزار واحد مسکن ملی در استان تامین شده است.

قد مسکن ملی در مازندران کوتاه است

توکلی با اظهار این که در حوزه بافت فرسوده چهار هزار و ۶۴۶ واحد و در حوزه مسکن روستایی بیش از ۱۲ هزار واحد و مسکن حمایتی هم بیش زا هشت هزار و ۵۰۰ واحد عملیاتی شده است، گفت: تاکنون در مجموع بیش از ۳۵ هزار واحد و اجرایی شده است.

تامین زمین در مازندران مشکل است

به اظهار متولیان امر محدودیت زمین، اجرای پروژه مسکن ملی را در استان مازندران کند کرده است و با توجه به کشاورزی و جنگلی بودن، تهیه زمین برای اجرای طرح در استان ساخت شده است. علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه قالب اراضی ما دارای ارزش درجه یک و محسوب می‌شوند، گفت: تامین زمین از جمله مشکلات است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که تامین زمین به ویژه در غرب استان از رویان تا رامسر به دلیل ماهیت جنگلی و جلگه ای دارای محدودیت بیشتری است، گفت: برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی و جلگه ای و جنگلی با مشکل روبرو هستیم.

وی با عنوان این که در حال حاضر در هفت شهرستان که بیشتر در غرب استان واقع است، در تامین زمین دچار مشکل هستیم، گفت: اراضی استان بیشتر از نوع جنگلی، اراضی درجه یک و ۲ کشاورزی، اراضی واقع شده در مناطق حفاظت شده البرز مرکزی است و در شهرستان‌های نور، رامسر، چالوس، نوشهر و غیره در تامین زمین تقریباً صفر هستیم زیرا اراضی حاصلخیز درجه یک و ۲ کشاورزی قابلیت تغییر کاربری را ندارند.

وی بلندمرتبه سازی و ایجاد مجتمع های بلندپایه را از جمله راهکارها برای جبران عقب ماندگی در ساخت مسکن ملی بیان کرد.

نوسازی بافت های فرسوده شهری از دیگر بسته ها و گزینه ها برای تسریع در روند و اجرای طرح مسکن ملی قلمداد می شود اما به اعتقاد شهرداران، ضوابط و مقررات متنوع و متناقض دست شهرداری ها را برای حمایت از مسکن سازان در این حوزه بسته است.

این درحالی که عملکرد شهرداران در زمینه ضوابط تشویقی ساخت مسکن از جمله الزامات ابلاغی از سوی شورای عالی شهرسازی است.

شهردار ساری: یک سری ضوابطی وجود دارد که اجرای آن نشدنی است زیرا در قالب طرح، یک سری مناطق به صورت نقطه به نقطه عنوان بافت فرسوده معرفی شده و عملاً نمی‌توانیم برای افزایش تراکم آن اقدام کنیم

حسین قبادی شهردار ساری تعیین حدود بافت فرسوده را از جمله ضرورت‌ ها بیان کرد و گفت: یک سری ضوابطی وجود دارد که اجرای آن نشدنی است زیرا در قالب طرح، یک سری مناطق به صورت نقطه به نقطه عنوان بافت فرسوده معرفی شده و عملاً نمی‌توانیم برای افزایش تراکم آن اقدام کنیم.

و در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: اگر بخواهیم هر سه شرط را در نوسازی بافت های فرسوده درنظر گیریم، عملا هیچ جای ساری به عنوان بافت فرسوده لحاظ نمی شودد و ۳۳۰ هکتار بافت فرسوده موجود نیز از شمول خارج می‌شود.

قد مسکن ملی در مازندران کوتاه است

ساخت مسکن به صورت خودمالکی، شناسایی خانه های خالی و نظام مند کار بازار مسکن از راهکارهای پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی برای گره گشایی از وضعیت مسکن در کشور و مازندران است. مهرداد بذرپاش در سفر به مازندران با بیان اینکه تعداد مشاوران املاک در استان مازندران بسیار زیاد است، کنترل و نظارت بربازار مسکن را امری مهم دانست و گفت: برای کنترل بازار، سامانه ای در وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی شده تا موجر و مستاجر بدون نیاز به مراجعه به مشاور املاک بتوانند ملک خود را اجاره دهند.

بسته های پیشنهادی آقای وزیر

وی با اشاره به اینکه نظارت بر خانه‌ های خالی و اجرای قانون مالیات بر خانه‌ های خالی سال‌ های سال مصوب شد ولی ضمانت اجرایی نداشت در حالی که شناسایی این خانه‌ های خالی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: شناسایی این خانه ها در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار است.

بذرپاش با بیان اینکه رشد قیمت مسکن طی چهار ماه اخیر در بسیار شهرهای کشور منفی بوده است، نظامند کردن بازار و کنترل قیمت‌ ها را مسئله مهم برشمرد و گفت: برای ساماندهی بازار قانون خوبی در مجلس تدوین شده است و این قانون در کنترل سقف قیمت و ساماندهی مشاوران املاک کمک کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی عوارض شهرداری‌ ها غیر قابل باور افزایش پیدا کرده است، این عوارض را به صورت مستقیم در افزایش قیمت مسکن موثر دانست و گفت: برخی شهرداری‌ ها سه تا چهار برابر عوارض را افزایش دادند.

وی تصمیم گیری برای مصالح را از دیگر اقدامات برای کنترل بازار مسکن ذکر کرد و گفت: باید عواملی که سبب گرانی مصالح شده است را کنترل کنیم و بتوانیم مصالح را از بورس کالا خارج کنیم زیرا منجر به گرانی کالاها و مصالح شده است.

وی فولاد و سیمان را اصلی‌ ترین مصالح مسکن ذکر کرد و گفت: باید بتوانیم این را از بورس کالا خارج کنیم

بالابودن میزان اقساط تسهیلات بانکی و ناچیزبودن میزان تسهیلات و افزایش چندبرابری هزینه ها و گرانی مصالح نیز ترمز مسکن ملی را در استان مازندران کشیده است.

کد خبر: ۲۴۴٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha