۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۸
اختراع صفحه خورشیدی با قابلیت تولید انرژی در روزهای برفی

اختراع صفحه خورشیدی با قابلیت تولید انرژی در روزهای برفی

یک محقق ایرانی موفق به اختراع صفحات خورشیدی ضد برفی شده‌است که می‌تواند در زمستان نیز کار کند.

به گزارش بازار، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی حسین سجودی در تلاش برای رسیدن به تولید کربن صفر خالص، به دنبال راه‌های مقرون به صرفه برای حفظ موثر فناوری‌های فعلی هستند. هدف این نوآوری جدید، بهبود روش‌هایی است که از آسیب به صفحات خورشیدی جلوگیری می‌کند.

صفحات خورشیدی در شرایط آب و هوایی سخت آسیب پذیرند ضمن این که چالش‌های نگهداری این سامانه‌ها مستلزم هزینه‌های بالایی است که تا به امروز ناکارآمد بوده‌اند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه تولدو (Toledo) در آمریکا نوعی نوار جدید اختراع کرده‌اند که می‌تواند به طور غیر فعال برف را از صفحات خورشیدی پاک کند تا آن‌ها در ماه‌های زمستان نیز به خوبی به کار خود ادامه دهند.

این گروه آزمایشاتی را بر روی ۱۵۰ نیروگاه خورشیدی با اعمال این نوار بر روی لبه پایینی صفحات خورشیدی انجام داد. نتایج نشان داد که این نوآوری به طور موثر برف را بدون مانع شدن از جذب نور خورشید، آب می‌کند.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که این اختراع، یک نوار با قابلیت استفاده آسان است که باعث ایجاد سایه جزئی یا نقطه داغ روی صفحه خورشیدی نمی‌شود.

به گفته دانشمندان، صفحات خورشیدی می‌توانند در روزهای ابری برق تولید کنند، اما پوشش برف می‌تواند به طور کامل توانایی آن‌ها را برای برداشت انرژی از نور خورشید مسدود کند. این معضل می‌تواند منجر به از دست رفتن ۱۲ درصد از تولید برق در سال توسط صفحات خورشیدی در مناطقی با بارش برف سنگین شود.

علاوه بر این، این نوارها را می‌توان به راحتی در صفحات خورشیدی جدید و قدیمی استفاده کرد.

حسین سجودی، دانشیار گروه مهندسی مکانیک ساخت و صنایع در دانشگاه تولدو اظهار داشت: این روکش‌های نواری روی لبه پایینی صفحات خورشیدی اعمال می‌شوند که منجر به برف‌زدایی غیرفعال بدون نیاز به انرژی برای کار می‌شود.

وی افزود: روکش نواری ما در جذب نور خورشید یا کارایی صفحه در هیچ زمانی تداخلی ایجاد نمی‌کند، حتی موجب ایجاد سایه جزئی یا نقطه داغ روی آن نمی‌شود و در واقع طول عمر آن را نیز بهبود می‌بخشد.

آزمایش‌هایی که در آمریکا و ژاپن انجام شد، نشان داد که تاسیسات خورشیدی مجهز به این نوآوری، افزایش سالانه بیش از ۵ درصدی را در تولید برق به دست آوردند.

سجودی تصریح کرد: ما از طریق مشارکت‌های راهبردی، تولید مقیاس‌پذیر محصول خود را با نرخ تولید ماهانه ۶۰ هزار روکش نواری به نمایش گذاشتیم.

این شرکت همکاری‌های آزمایشی خود را گسترش داده است تا مناطق و شرکت‌های خدماتی دیگر را در بر بگیرد و تعداد نصب‌های پیش‌بینی‌شده آن تا پایان سال جاری به هزاران عدد برسد.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha