۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
افزایش ۳۰ درصدی نرخ بهره بانکی در ترکیه

افزایش ۳۰ درصدی نرخ بهره بانکی در ترکیه

کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه با هدف مهار بحران اقتصادی و تورم فزاینده در این کشور نرخ بهره بانکی را با پنج درصد افزایش به ۳۰ درصد رساند.

به گزارش بازار، این افزایش نرخ بهره بانکی که چهارمین افزایش طی چهار ماه اخیر محسوب می شود و از ۸.۵ درصد قبل از انتخابات به ۳۰ درصد کنونی رسیده، با وعده‌های رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکی در ایام پیش از انتخابات چهار ماه پیش مغایر است.

کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه امروز به ریاست حافظه غایه ارکان رئیس کل بانک مرکزی این کشور تشکیل جلسه داده و طبق پیش بینی کارشناسان، پنج درصد به نرخ بهره بانکی قبلی موجود ترکیه افزود.

در اطلاعیه بانک مرکزی ترکیه بر ادامه روند انقباض پولی و مالی به منظور کاهش تورم، تثبیت انتظارات تورمی و کنترل فزاینده قیمت‌ها در این کشور تاکید شده و آمده است: افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بهبود شرایط تامین مالی خارجی، افزایش مداوم ذخایر، حمایت از درآمدهای گردشگری از حساب جاری و افزایش تقاضای داخلی و خارجی برای دارایی های لیر ترکیه را در پی داشته و به ثبات قیمت ها کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی ترکیه در اطلاعیه خود با اشاره به بالاتر رفتن نرخ تورم در تابستان امسال و رسیدن آن به ارقام بالاتر از حد انتظار اعلام کرد: در این مدت افزایش قیمت نفت به بدتر شدن انتظارات تورمی منجر شده و به افزایش نرخ تورم انجامیده و پیش بینی کارشناسان این است که نرخ تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی همچنان بالا خواهد ماند.

کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه پیش بینی کرد که کاهش تورم در این کشور از سال آینده میلادی و با تأثیر اقدامات انقباضی پولی آغاز خواهد شد.

بازار ارز ترکیه در پی افزایش پنج درصدی نرخ بهره بانکی دچار تغییراتی شده و نرخ خرید و فروش دلار و یورو به عنوان دو ارز مرجع و مهم در این کشور با افزایش قیمت مواجه شد به طوری که هر دلار با نرخ ۲۷.۲۱ لیره و هر یورو نیز با ۲۸.۹۶ لیره به فروش می رسد و روند افزایش نرخ ارز همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha