۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز:

دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است

تبریز- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز گفت: دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است.

به گزارش خبرنگار بازار، پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز صبح پنج شنبه با محوریت ایجاد کمربند سبز در حاشیه دریاچه ارومیه و بررسی جزئیات این پروژه با حضور نماینده فرمانداری تبریز، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی و جمعی از اساتید دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست بشیر جعفری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز به تشریح محورهای پنجمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست از جمله ایجاد کمربند سبز و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی در احیای دریاچه پرداخت.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است، گفت: از طریق انتقال آب حوضه به حوضه، می‌توان این میزان آب را در سال به دریاچه وارد کرد، اما باید گفت، حدود یک میلیارد متر مکعب از این آب تبخیر خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی تبریز: با استفاده از روش‌های نوین و هوش مصنوعی، می‌توان میزان اثربخشی طرح‌های در حال اجرا را افزایش داد

جعفری با تاکید بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: با استفاده از روش‌های نوین و هوش مصنوعی، می‌توان میزان اثربخشی طرح‌های در حال اجرا را افزایش داد.

جعفری ایجاد کمربند سبز در حاشیه دریاچه ارومیه را یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از پخش نمک دانست.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در حوزه احیای منابع آبی از جمله کشورهای چین و عربستان تاکید کرد.

دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است

در سال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود

احمد کاظم‌زاده؛ مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز با اشاره به اینکه در سال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه تبخیر می‌شود، گفت: با ایجاد کمربند سبز تا حدودی می‌توان به تعدیل دمای منطقه و کاهش تبخیر آب دریاچه کمک کرد.

کاظم‌زاده گفت: ما مکلف به نجات دریاچه ارومیه هستیم و در این زمینه جنگلکاری و درختکاری به عنوان یک مسئولیت اجتماعی باید بصورت جدی پیگیری شود، ما باید ۱۵ سال پیش اقدام به کاشت درخت و ایجاد کمربند سبز در اطراف دریاچه ارومیه می‌کردیم تا امروز بتوانیم میزان تبخیر آب را کاهش دهیم.

ضرورت نگاه چند جانبه در رابطه با دریاچه ارومیه

حسین کوهستانی؛ نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، یکی از مزایای برگزاری جلسات متعدد در خصوص احیای دریاچه ارومیه را ایجاد هیجان و حساس‌سازی مردم و مسئولین نسبت به احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن رود ارس عنوان کرد.

یک کارشناس کشاورزی: ظرفیت کشاورزی منطقه پر شده است و باید راهکارهای جایگزینی در این زمینه ارائه شود

وی با تاکید بر ضرورت نگاه چند جانبه در رابطه با دریاچه ارومیه افزود: ما اکنون در مرحله اجبار و ضرورت احیای دریاچه هستیم، ظرفیت کشاورزی منطقه پر شده است و باید راهکارهای جایگزینی در این زمینه ارائه شود.

کوهستانی ضمن اشاره به تاثیر مثبت ایجاد کمربند سبز در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: در این زمینه باید کار علمی در مورد نوع نهال، تعیین محدوده و... انجام گیرد.

دریاچه ارومیه نیازمند تامین دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است

روند گرمایش زمین در جهان افزایش یافته است

محمد امین حجازی؛ رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی گفت: با توجه به اینکه روند گرمایش زمین در جهان افزایش یافته است، سرعت تبخیر آب نیز قطعاً افزایش می‌یابد، به همین دلیل کشورهای مختلف موظف به کاشت دو تریلیون درخت برای تعدیل آب و هوا شده‌اند که سهم ایران در این بین، کاشت یک میلیارد نهال است و آذربایجان‌شرقی ملزم به کاشت ۲۵۰ میلیون نهال از این تعداد است.

وی با اشاره بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های علمی، تحقیقات دانشگاهی و علم نوین گفت: باید با توجه به ظرفیت‌های بومی منطقه، اقدام به کشت محصولات مستعد در حاشیه دریاچه ارومیه کرد.

حجازی استفاده از تکنولوژی" واتر باکس" را یکی از راهکارهای عملی در زمینه کاهش مصرف آب در اطراف دریاچه ارومیه دانست و افزود: با استفاده از این روش، پس از گذشت دو سال به دلیل هدایت ریشه درختان به عمق خاک، دیگر نیازی به آبیاری نیست و در این زمینه می‌توان از تجربه کشور استرالیا که هفت سال پیش اقدام به چنین کاری کرده است، استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ساخت واترباکس در تهران آغاز شده است، همچنین نمونه مشابه آن بصورت بومی‌سازی شده در شهرستان شبستر در حال اجرا است.

حجازی همچنین بر لزوم تغییر الگوی کشت در منطقه برای کاهش میزان مصرف آب تاکید کرد.

در ادامه این نشست، مواردی از قبیل تغییر الگوی کشت در منطقه و ضرورت جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه کشاورزی، تولید نشائی محصولات، گسترش کشت گلخانه‌ای، پیوند سبزیجات، فرهنگسازی در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و ترغیب به کشت محصولات متناسب با آب و هوای منطقه مطرح شد و مقرر گردید پس از جمع‌آوری مستندات لازم، بهترین راهکارها برای احیای دریاچه ارومیه با محوریت ایجاد کمربند سبز به نهادهای متولی و بالادستی ارائه شود.

کد خبر: ۲۴۴٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      0 0
      فاتحه