۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
عراق در اندیشه ایجاد خط لوله انتقال گاز به اروپا

عراق در اندیشه ایجاد خط لوله انتقال گاز به اروپا

وزارت حمل و نقل عراق فاش کرد که پیشنهادی برای ایجاد خط لوله انتقال گاز به اروپا در مسیر «جاده توسعه» را دریافت کرده است.

به گزارش بازار، وزارت حمل و نقل این کشور اضافه کرد که این وزارتخانه طرح های اولیه بخش اول این پروژه را دریافت کرده است.

وزارت حمل و نقل عراق افزود: این مسیر شامل کشورهای غیر اروپایی مثل قزاقستان و ترکمنستان خواهد بود.

«یونس الکعبی» مدیرکل راه آهن عراق در این باره به خبرگزاری رسمی عراق (واع) با بیان اینکه توجه بین المللی به پروژه «جاده توسعه» وجود دارد، افزود: آنچه نشان دهنده موفقیت این پروژه است میزان توجه به آن از زمان اعلام است.

وی بیان کرد که این پروژه نه تنها در عراق بلکه در کشورهای منطقه نیز رقابت اقتصادی ایجاد می کند و جزئی از کریدورهای اقتصادی جهانی خواهد بود.

مدیرکل راه آهن عراق با بیان اینکه این پروژه گسترده است و تمامی فرصت های سرمایه گذاری در عراق را در بر می گیرد، گفت: این کریدور بنادر خلیج فارس را از طریق زمینی به اروپا متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه ترکیه دروازه ای برای این پروژه به سوی اتحادیه اروپا و همچنین قزاقستان و ترکمنستان است، گفت: این پروژه از طریق خط ریلی به ترکیه متصل می شود.

الکعبی افزود: این جاده (توسعه) همچنین کالاهای اتحادیه اروپا را از طریق ترانزیت به خلیج فارس می آورد و همچنین مسافران را به ترکیه، اروپا و سایر کشورها منتقل می کند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادی برای ایجاد خط لوله گاز در این مسیر برای صادرات گاز عراق به بازار اروپا وجود دارد، بیان کرد: بیشتر کشورها پیشنهاداتی را از طریق شرکت های بزرگ بین المللی برای سرمایه گذاری، کار و مشارکت و همچنین مشاوره و طراحی ها ارائه کردند.

مدیرکل راه آهن عراق اظهار داشت: شرکت طراح، ایتالیایی و یکی از بزرگترین شرکت های طراحی سیستم های حمل و نقل در اروپا است.

وی اظهار داشت: طرح‌های اولیه قطعه اول جاده بندر فاو به بصره به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر را دریافت کرده‌ایم و از شرکت ایتالیایی می‌خواهیم تا بررسی‌های خاک و طرح‌های نهایی را تکمیل کند تا این قطعه آماده شود.

الکعبی در خصوص پروژه راه آهن بین استان ها گفت: تمایل زیادی برای ایجاد خطوط ریلی در داخل و بین استانداری ها وجود دارد که آخرین آن خط ریلی بین کربلای معلا و شهر نجف اشرف برای خدمت رسانی به مسافران و زائران است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و اجرای آن سریع خواهد بود، گفت: در هفته جاری جلسه اولیه برای بررسی مکانیزم اجرای پروژه برگزار خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۴۴٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha