۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
معمای مصرف گاز خانگی در ۲۰ سال گذشته

معمای مصرف گاز خانگی در ۲۰ سال گذشته

در ماه‌های سرد سال، مشترکان پرمصرف سهم ۴ درصدی از تعداد کل مشترکان را دارند ولی حدود ۱۲ درصد از گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

به گزارش بازار، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ماه‌های سرد سال، مشترکان پرمصرف سهم ۴ درصدی از تعداد کل مشترکان را دارند ولی حدود ۱۲ درصد از گاز خانگی را مصرف می‌کنند.

پیش از سال ۸۶ نرخ رشد مصرف گاز تقریباً ثابت بوده، اما در سال ۸۶ به بعد با پلکانی شدن قیمت‌ها، شیب رشد تغییرات مصرف کاهش می‌یابد. با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ابتدا میزان مصرف در سال بعد کاهش می‌یابد اما در ادامه با شیب کمی افزایش می‌یابد.

در سال ۹۶ به بعد با ایجاد شوک ارزی، هزینه قیمت گاز مصرفی به قیمت ثابت بسیار کاهش می‌یابد که شیب رشد مصرف مجدد مشابه سال‌های پیش از ۸۵ می‌شود.

سهم هزینه‌های انرژی از سبد مصرف خانوار ایرانی در سال ۹۰ کمتر از ۷ درصد بوده که در سال‌های اخیر کاهشی و در سال ۹۹ به حدود ۳.۸ درصد رسیده است.

از کل یارانه تخصیص یافته گاز طبیعی به بخش خانگی، ۱۴.۴ درصد آن مربوط به دهک دهم و ۵.۴ درصد آن مربوط به دهک اول است. به عبارتی خانوارهای دهک دهم ۲.۶ برابر دهک اول از یارانه گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

معمای مصرف گاز خانگی در ۲۰ سال گذشته

کد خبر: ۲۴۴٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha