۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تفاوت های کارتن چاپی و کارتن لمیتنی در کارتن سازی

تفاوت های کارتن چاپی و کارتن لمیتنی در کارتن سازی

کارتن لمینتی و کارتن چاپی، هر دو از نوع کارتن های لایه دار محسوب می شوند.

به گزارش بازار، کارتن لمینتی و کارتن چاپی، هر دو از نوع کارتن های لایه دار محسوب می شوند.  با وجود اینکه هر دو از ورق های لایه دار درست می شوند اما جدا از ویژگی ها و تفاوت های ظاهری، در مراحل ساخت نیز با یک دیگر متفاوت هستند. از هر دو کارتن لمینتی و کارتن چاپی می توان برای بسته بندی و حمل و نقل محصولات بهره برد. اما باید توجه داشت که انتخاب هر یک از کارتن ها باید با توجه به موقعیت کسب و کار و اهداف بیزینس انجام شود. در ادامه به بررسی کارتن لمینتی و کارتن چاپی خواهیم پرداخت و ویژگی ها وتفاوت های این دو را برای شما ذکر می کنیم.

نحوه تولیدکارتن

همانطور که گفته شد روش های متفاوتی را باید برای تولید این دو کارتن طی کرد. در کارخانه کارتن سازی در فرآیند تولید کارتن چاپی همزمان با انجام عمل تولید کارتن توسط دستگاه چاپ فلکسو، طرح ها روی ورق کارتنی چاپ می شوند. در حالی که برای تولید کارتن های لمینتی در ابتدا کارتن ساخته می شود و سپس طرح ها روی یک لایه مقوا چاپ می شود. پس از اتمام ساخت کارتن، ورق مقوایی روی کارتن کشیده می شود.منظور از این کار این است که پوستر یا ورقه ی چاپ شده را به وسیله چسب یا جایگزین آن، بر روی کارتن ها می چسبانند. در واقع، کلمه لمینت به معنای چسباندن است و کاغذ یا مقوای چاپ شده بر روی کارتن لمینت شده و سطح آن را می پوشاند. به این عمل که مقوایی روی کارتن قرار می دهند لمینت کردن گفته می شود.

لمینت کردن کارتن ها باعث می شود که بتوان به راحتی هر طرحی را با تعداد دلخواهی از رنگ بندی روی کارتن ها اعمال کرد. این امر از اصلی ترین دلایلی به شمار می رود که باعث شده کارتن لمینتی در میام عموم مردم از طرفداران بیشتری داشته باشد.

تفاوت چاپ در کارتن لمینتی و کارتن چاپی

کارتن لمینتی به دلیل وجود پوشش مقوایی می تواند در طیف وسیعی از رنگ ها و در هر طرحی به چاپ برسد. این کارتن دارای ظاهری جذاب و گیرا است که می تواند به آسانی با یک طرح خوب توجه مخاطبین را به خود جلب کند. این امر باعث شده کارتن لمینتی از کارتن های پرطرفدار در حوزه صادرات به حساب بیاید. کارتن میوه نیز از جمله مواردی است که در این حوزه می توان مثال زد. اما کارتن چاپی با تعداد محدودی رنگ چاپ می شود و قابلیت چاپ بالایی ندارد. همچنین نمی توان طرح های خاصی را روی آن ها اعمال کرد و صرفا چاپ روی کارتن های معمولی برای دادن اطلاعات و حک کردن برند به شکلی ساده است. این موضوع باعث می شود که از کارتن های چاپی بیشتر برای حمل نقل محصولات و انبار کردن آن ها استفاده شود. همانطور که متوجه شدید کارتن لمینت جنبه تبلیغاتی و مارکتینگ بالاتری نسبت به کارتن های معمولی و چاپی دارد.

استفاده از کارتن پنج لایه و ۳ لایه

همانطور که پیش تر نیز گفته شد کارتن ها با لایه های مختلف و ضخامت های متنوعی به بازار روانه می شوند. از بین انواع ورق های لایه دار کارتن سه لایه و پنج لایه طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده اند. برای تولید کارتن لمینتی و کارتن چاپی نیز میتوانیم از هر کدام از کارتن های لایه  دار استفاده کنیم. کارتن پنج لایه به علت تعداد لایه های بیشتر، در میزان تحمل وزن از کارتن سه لایه بهتر عمل می کند.

همچنین قیمت کارتن پنج لایه نیز به مراتب بالاتر است. به همین دلیل باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای چه محصولی و با چه خصوصیاتی می خواهید کارتن تهیه کنید. برای مواقعی که کارتن سه لایه نتواند وزن کالا را تحمل کند، باید از کارتن هایی با تعداد لایه های بیشتر استفاده کنید. گاهی ممکن است کارتن پنج لایه نیز برای محصول شما مناسب نباشد پس بایستی به سراغ کارتن هفت لایه بروید که از ظرفیت تحمل بالا تری برخوردار است.

انواع کارتن ۵ لایه بر اساس نوع فلوت دسته بندی میشوند. به دلیل استحکام و مقاوت بیشتر از فلوت E استفاده میشود.از آنجایی که E فلوت برای گزینه خوبی برای چاپ افست مستقیم نیست معمولاً از چاپ لمینت برای ساخت کارتن لمینتی ۵ لا استفاده میشود. برای حمل و نقل کالا و محصولاتی که میزان راه زیادی را باید طی کنند بهتر است از کارتن هایی با لایه های زیاد استفاده کنید تا از بابت امنیت کالا و حفاظت از آن خیالتان آسوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارتن ۵ لایه میتوانید به سایت faterpack.ir مراجعه کنید.

مهمترین تفاوت های کارتن لمینتی و کارتن فلکسویی

مهمترین تفاوت های کارتن لمینتی و کارتن فلکسویی

از جمله تفاوت های شاخص بین کارتن لمینتی و کارتن چاپی به شرح موارد زیر است :

  • روش تولید کارتن های معمولی راحت تر است و عمل چاپ هنگام تولید کارتن انجام می شود. در صورتی که در تولید کارتن لمینتی یک مرحله اضافی برای لمینت کردن کارتن وجود دارد.
  • کارتن های چاپی به روش چاپ فلکسو تولید می شوند اما در تولید کارتن لمینتی از چاپ افست استفاده میشود.
  • کیفیت و وضوح طرح چاپی در کارتن لمینتی به مراتب بالاتر و زیباتر خواهد بود. امکان چاپ در کارتن های معمولی بسیار محدود است و نمی توان به میزانی که علاقه دارید روی آن طرحی را چاپ کنید.
  • کارتن های لمینتی برای کارتن صادراتی و جلب توجه افراد صورت می گیرد. اما کارتن های چاپی نسبت به کارتن های لمینتی جلوه خاصی ندارند و عمدتا عمل چاپ برای حک کردن اطلاعاتی از محصول انجام می شود.

کارتن دایکاتی (Die Cutting)

با پیشرفت روز افزون صنعت چاپ و بسته بندی و با به وجود آمدن ایده های نوع، انواع مختلفی از کارتن ها روانه بازار شده اند. یکی از انواع کارتن ها که در صنایع مختلفی مورد استفاده عموم هستند، کارتن های دایکاتی است. این کارتن ها به واسطه دستگاه دایکات که آن ها را تولید می کند به اسم کارتن دایکاتی شناخته می شوند. عموما تمامی کارتن هایی که به شکل های مختلف به تولید می رسند و از شکل کارتن ساده خارج هستند را کارتن دایکاتی می گویند. کارتن میوه دایکاتی به کارتن هایی گفته می شود که توسط دستگاه دایکات، در ابعاد مشخص و به صورت عمده تولید می شوند. این جعبه ها ممکن است از جنس پلاستیک، فلز، مقوا و کاغذ باشند. دقت به کار رفته در این جعبه ها باعث می شود محصولات داخل ان به خوبی به نمایش گذاشته شوند. این کارتن ها از اندازه و ابعاد مشخصی پیروی نمی کنند و می توانند بسته به نیاز مشتری در اندازه و اشکال مختلف به تولید برسند. از انواع کارتن دایکاتی که کاربرد بیشتری در صنایع امروزی دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کارتن تلسکوپی
  • کارتن یک درب
  • کارتن بدون درب
  • کارتن دستته دار
  • کارتن سوراخ دار

مقایسه قیمت تولید کارتن لمینت و کارتن معمولی

با توجه به مواردی که ذکر شد دیگر می توان به راحتی حدس زد که کارتن لمینتی هزینه بالاتری را برای افراد خواهد داشت. همه چیز در این دو کارتن به یک میزان انجام می شود و هزینه های برابری دارند. اما به دلیل اینکه در تولید کارتن لمینتی از مقوا بهره برده می شود، هزینه نهایی تولید آن نیز به مقداری بیشتر خواهد بود. در نظر داشته باشید روش چاپ و طرح نیز می تواند قیمت تولید کارتن را دست خوش تغییراتی کند.

تفاوت چاپ افست و چاپ فلکسو

روش های چاپ مختلفی وجود دارد که بتوان روی کارتن ها عمل چاپ را صورت داد. اصلی ترین و رایج ترین روش برای چاپ روی کارتن های معمولی استفاده از دستگاه فلکسو است که کیفیت مناسبی را به شما ارئه نمی دهد. اما برای چاپ روی کارتن های لمینتی می توانیم به روش های مختلفی که همگی نیز مورد استفاده کارتن سازی های بزرگ قرار دارد بهره برد. دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال به علت کیفیت بالایی که در چاپ می دهند مناسب ترین گزینه ها هستند. استفاده از هر یک از این روش ها در شرایط خاص خود مقرون به صرفه تر خواهد بود.

راهنمای خرید و سفارش کارتن

راهنمای خرید و سفارش کارتن

در زمانی که قصد طراحی یک کارتن را دارید، باید به عواملی مختلفی توجه داشته باشید. انتخاب یک کارتن خوب مستلزم رعایت نکاتی است. برای مثال باید جعبه بسته بندی از نظر سایز و ابعاد متناسب با محصول باشد و با توجه به حساسیت کالا بسته بندی شود. موقعی که شما به دنبال کارتن برای محصول خود هستید، باید کارتن به شکلی باشد که ظرفیت تحمل وزن کالا را داشته باشد و از صدمه دیدن آن جلو گیری کند. شرکت کارتن سازی فاطر یکی از اصلی ترین تولید کننده های انواع کارتن لمینتی و چاپی در استان تهران است. برای سفارش انواع کارتن تخم مرغ، کارتن میوه، کارتن لمینتی، کارتن سه لایه و پنج لایه میتوانید با کارشناسان این کارتن سازی تماس بگیرید و یا به سایت faterpack.ir مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۴۴٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha