۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
آیا ایران تا چند سال دیگر قابل سکونت نخواهد بود؟
رییس پژوهشگاه نیرو در گفتگو به بازار

آیا ایران تا چند سال دیگر قابل سکونت نخواهد بود؟

عمیدپور رییس پژوهشگاه نیرو گفت: تغییرات اقلیمی تمام دنیا را تهدید می کند. هر چند که این بحران در ایران و منطقه خاورمیانه شدیدتر است اما اینکه ایران چند سال دیگر قابل سکونت نیست مبنای علمی ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: برخی دانشمندان بر این باورند که تا سال ۲۰۵۰، جنوب آسیا، خلیج فارس شامل ایران، عمان، کویت و همچنین کشورهای هم مرز با دریای سرخ مانند مصر، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، سومالی یا حتی یمن دیگر قابل سکونت نخواهند بود. آسیای جنوبی، برزیل و ایالت‌های آمریکا مانند آرکانزاس، میزوری و آیووا نیز ممکن است در سال ۲۰۷۰ با سرنوشت مشابهی روبه‌رو شوند.

اما مجید عمیدپور رییس پژوهشگاه نیرو که چنین ادعایی را قبول ندارد، در اینباره به بازار می گوید: تغییرات اقلیمی مساله ای است که تقریبا همه جهان را با خود درگیر ساخته و تهدیدی برای تمامی کشورها محسوب می شود. اما اینکه ایران به واسطه خشکسالی و کاهش بارندگی ها تا چند سال دیگر قابلیت سکونت نخواهد داشت، به هیچ وجه مبنای علمی ندارد و نمی توان با قطعیت راجع به آن صحبت کرد.

چالش تغییرات خاص کشور ما نیست و تمام دنیا به خصوص منطقه خاورمیانه را تهدید می کند. اما از آنجاییکه این منطقه یک منطقه خشک تری نسبت به سایر کشورها محسوب می شود و تنش های تغییرات اقلیمی در آن به نوعی شدید تر بوده و ایران شرایط بسیار سختی را خواهد داشت. اما واقعیت اینجاست که تمامی کشورها به نوعی به دنبال مدیریت این بحران هستند

او با بیان اینکه تغییرات اقلیم و خشکسالی و کمبود بارندگی ها یک چالش جدی برای کشور ما محسوب می شود، ادامه داد: اما این چالش خاص کشور ما نیست و تمام دنیا به خصوص منطقه خاورمیانه را تهدید می کند. چرا که این منطقه یک منطقه خاص تر و خشک تری نسبت به سایر کشورها محسوب می شود و تنش های تغییرات اقلیمی در آن به نوعی شدید تر بوده و ایران شرایط بسیار سختی را خواهد داشت. اما واقعیت اینجاست که تمامی کشورها به نوعی به دنبال مدیریت این بحران هستند.

عمید پور در ادامه به برخی بحران ها همچون ریزگردها و خشکسالی های سیستان اشاره کرد و با بیان اینکه برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید همکارهای منطقه ای ایجاد شود، گفت: باید برخی از مشکلات زیست محیطی را به صورت منطقه ای مدیریت کرد. به عنوان مثال ترکیه برای اینکه دجله و فرات به مشکل برنخورد باید همکاری های لازم را داشته باشد یا افغانستان با تامین حقابه ایران می تواند مانع خشکی سیستان و بلوچستان شود.

رییس پژوهشگاه نیرو در پاسخ به این سوال که آیا نبود همکاری های منطقه ای بحران های زیست محیطی در ایران را تشدید کرده است، گفت: من متخصص دیپلماسی در حوزه انرژی نیستم که بتوانم پاسخ این سوال را بدهم. اما بدون شک نبود همکاری تاثیرات منفی بسیاری می تواند داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha