۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
نوبت به گرانی تخم مرغ و میوه رسید؛ هر روز یک گوشه از سفره مردم تا می‌خورد
بازار از البرز گزارش می‌دهد؛

نوبت به گرانی تخم مرغ و میوه رسید؛ هر روز یک گوشه از سفره مردم تا می‌خورد

کرج- شوک قیمت و گران شدن اقلام خوراکی قصه‌ای تکراری است که مردم در مواجهه با آن هر روز به ناچار گوشه‌ای از سفره خود را تا می‌زنند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار- هربار با گران شدن بخشی از مواد غذایی و خوراکی، یا آن مورد از سفره و سبد خانوار حذف می شود و یا شرایط و دفعات برای تهیه و مصرف آن کاهش می یابد. روزی گوشت و مرغ، روزی دیگر میوه و سبزیجات و روزی هم لبنیات و... گران می شود و این افزایش قیمت ها در حالی است که میزان درآمد و افزایش حقوق با نرخ گرانی و از طرفی هم مشکل اشتغال مردم همخوانی ندارد.

حذف شدن و یا خرید کمتر اقلام غذایی علاوه بر ناراحتی و شرمندگی سرپرست خانوار نزد همسر و فرزندان، تبعاتی هم در حوزه سلامت افراد خانواده دارد که در دراز مدت سلامت و راندمان سرمایه انسانی جامعه را به خطر می اندازد. 

کلانشهر کرج نیز مانند دیگر شهرهای کشور مدت زمان زیادی است با مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری و بیماری درگیر است و هربار گران شدن قلمی از خوراک مردم دغدغه ای بر دغدغه های روزانه آنها می افزاید.

پای درد دل یک شهروند کرجی 
یکی از شهروندان کرجی با اشاره به گران بودن قیمت میوه در این روزها می گوید: با گیلاس کیلویی ۴۰ هزار تومان و زردآلو کیلویی ۱۸ هزار تومان، من کارگر با حقوق دو میلیون و نیم درماه، با یک خانواده ۴ نفره و ۸۰۰ هزار تومان اجاره خانه در ماه، چند بار و چند کیلو میوه می توانم برای فرزندانم تهیه کنم؟ 

«مصطفی کبیری» می افزاید: با گران شدن گوشت، مرغ، برنج، لبنیات، سبزی وصیفی جات و... هر بار میزان خرید و خوراک آنها از سفره ما کمتر شد. اما مگر می شود اقلام مورد نیاز بدن را به کل حذف کرد. کمبود مواد لازم منجر به انواع بیماری ها در بدن می شود و با کم کردن آنها برای کنترل هزینه های زندگی باید هزینه درمان را به اجبار پرداخت کنیم.

نظریه کارشناسی حذف اقلام خوراکی از سبد خانوار
یک کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: به خاطر آلودگی هوا که سالهاست همه شهرها را درگیر کرده مردم را تشویق به مصرف میوه و سبزیجات می کنیم اما با گران بودن این دسته از اقلام خوراکی و کم شدن آن از سبد خانوار مردم برای سیر کردن زندگی به خوردن خوراکی های غیر مفید و ارزان روی می آورند. در نتیجه کاهش مصرف میوه و سبزیجات و استفاده از خوراکی های مضر باعث کاهش قدرت و سیستم ایمنی بدن و تشدید بیماری های عفونی می شود

«محمد بیاتی» می افزاید: کم شدن مصرف لبنیات از سبد خانوار نیز باعث کاهش کلسیم و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان می شود. گران شدن مواد لبنی مثل پنیر، ماست، شیر و کاهش این مواد غذایی در سبد خانوار به مرور سبب کاهش کلسیم در بدن افراد و پوکی استخوان می‌شود

بیاتی با تاکید بر ضرورت مصرف گوشت قرمز برای گروه های خاص مانند کودکان، زنان باردار و سالمندان می گوید: مصرف گوشت قرمز در کشور ما بسیار پایین است و استفاده از لبنیات و گوشت های ارزان قیمت و بی کیفیت به دلیل عدم توانایی خرید باعث بروز مسمومیت های غذایی به ویژه در تابستان می شود

مسائل اقتصادی روی مصرف غذایی خانوار تاثیرگذار است
این کارشناس تغذیه می گوید: مطمئنا" مسائل اقتصادی روی مصرف مواد غذایی خانوار تاثیرگذار است و چنانچه مسئولان کشور نتوانند برای کنترل و کاهش قیمت مواد غذایی اصلی خانوار مثل مواد لبنی و گوشت و مرغ و سبزیجات و صیفی‌جات و میوه‌ها میزان اقدام کنند در دراز مدت شاهد سوء تغذیه در کشور خواهیم بود

بیاتی با بیان اینکه برای همه اقلام خوراکی نمی توان جایگزین مناسب پیدا کرد می افزاید: مصرف گوشت، لبنیات، میوه و سبزی و صیفی جات همه لازمه داشتن بدنی سالم برای افراد است، پس صرفا گیاه خوار بودن یا حذف هر نوع خوراکی از لیست تغذیه خانوار تبعات جسمانی به دنبال دارد.

نرخ میوه در قیاس با دیگر هزینه ها بالا نیست
رییس اتحادیه میوه فروشان کرج اما در گفتگو با بازار با بیان اینکه امسال تولیدات سردرختی زیاد است، می گوید: مشکل و کمبودی در زمینه میوه های سردرختی نداریم. بارندگی اوایل بهار باعث آفت زدگی برخی محصولات مانند زردآلو یا گوجه درختی شد که کیفیت آنها را نسبت به سال قبل کاهش داد.

«محمدرضا فلاح» با اشاره به افزایش قیمت همه کالاها و اقلام می افزاید: از افزایش دستمزد کارگر برای چیدن میوه گرفته تا هزینه حمل بار و پلاستیکی که میوه در آن حمل می شود افزایش داشته، پس با قرار دادن هزینه ها و ارزش پول در کنار یکدیگر هزینه میوه بالا نیست.

فلاح در مورد تعیین نرخ میوه می گوید: میوه نرخ مصوبی ندارد و بر اساس عرضه و تقاضا نرخ تعیین می شود. در تعیین نرخ میوه ای که به دست مشتری می رسد، در میدان بار ۳۰ درصد برای سود کسبه درنظر گرفته می شود، هزینه ای که برای چیدن میوه توسط کارگر پرداخت می شود و هزینه حمل بار و ... همه در تعیین نرخ نقش دارند.

۹۰ درصد تخلف صنف میوه فروشان تشخیص عام است و واقعی نیست

رییس اتحادیه میوه فروشان کرج با بیان اینکه هر هفته تیم مشترک نظارتی اتحادیه و بازرسی اصناف و صنعت و معدن بر فعالیت ۹۳۰ واحد صنفی کرج بازرسی و نظارت دارند می گوید: چنانچه تخلفی از سوی واحدهای صنفی مشاهده شود به آن رسیدگی می شود. شهروندان نیز در صورت اعتراض به قیمت های خارج از عرف و مشاهده تخلف صنفی می توانند با شماره ۳۲۲۱۰۴۲۸ اتحادیه میوه فروشان تماس بگیرند و اعلام کنند. در اسرع وقت به شکایات رسیدگی و به شهروند معترض نتیجه اعلام خواهد شد.

فلاح در پاسخ به اینکه عمده تخلف واحدهای صنفی چیست می گوید: ۹۰ درصد تخلف های ما تشخیص عام است. مشتری در مورد گران بودن نوعی میوه نسبت به هفته گذشته اعتراض می کند، وقتی نظارت می کنیم مشخص می شود هفته قبل همان میوه را با قیمت ارزانتر از میدان تره بار خریده بوده و ارزانتر فروخته اما این هفته گرانتر خریده و گرانتر نیز فروخته که از نظر مشتری گران فروشی کرده در صورتی که تخلفی انجام نشده است.

رقابت وانتی ها و هفته بازارها فرصت گرانفروشی را از صنف میوه فروشان می گیرد
وی با اشاره به نظارت مستمر بر واحدهای صنفی میوه فروشان و همچنین رقابتی که توسط وانتی ها، چرخی ها و هفته بازارها در حوزه میوه فروشی وجود دارد، می گوید: اینها نمی گذارد گرانفروشی انجام شود. علاوه بر آن به دلیل اینکه میوه و سبزیجات مصرف روزانه مردم است و از قیمت آن به روز مطلع هستند، واحدهای صنفی نمی توانند گرانفروشی کنند و نرخی که در بازار وجو دارد نرخ واقعی و بنا بر دیگر هزینه های روزانه جامعه است.

وی در مورد نرخ صیفی جات نیز می گوید: صیفی جات مورد نیاز کرج تاکنون از شهرهای جنوب مانند بندرعباس و جیرفت و... آمده و به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل، قیمتی بالاتر دارد اما در مجموع قیمت صیفی جات خیلی بالا نیست.

فلاح با بیان اینکه کرج بیشتر تولید میوه های سردرختی را دارد، می افزاید: صیفی جات تولید کرج از اواخر مرداد ماه وارد بازار می شود.

افزایش قیمت تخم مرغ نسبت به قیمت اعلام شده خیلی بالاست

در عین حال رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی در کرج در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: با توجه به روند افزایش قیمت تخم مرغ در چند روز گذشته قیمت آن به ۲۵ هزار تومان نیز رسیده است.

«کاظم حاجی محمدی» می افزاید: افزایش قیمت نسبت به قیمتی که اعلام شده بود خیلی بالا بوده و و امیدواریم بیشتر از این افزایش قیمت نداشته باشیم چرا که توان خرید مردم برای بیشتر از این نرخ نیست.

حاجی محمدی می گوید: نرخ تخم مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست و بر مبنای قیمت خرید، ۱۰ درصد نیز سود واحدهای صنفی روی آن کشیده می شود و به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه متولی تولید و تامین تخم مرغ جهاد کشاورزی است، اظهار می کند: روزانه با گشت و بازرسی در سطح شهر بررسی می کنیم تا واحدهای صنفی به طور خودسر قیمت ها را بالاتر از این نبرند تا ببینیم تمهیدات جهاد کشاورزی در این مورد چیست.

حاجی محمدی در مورد قیمت مرغ می گوید: این روزها نرخ مرغ افزایشی نداشته و نوسان قیمت در حد جزئی بوده و قیمت بازار زیر قیمت اعلام شده است.

رییس اتحادیه مرغ فروشان کرج  با اشاره به اینکه نرخ مرغ بر اساس عرضه و تقاضاست می گوید: با توجه به بیماری کرونا و تعطیل بودن تالارها و رستوران ها تقاضا برای مرغ کاهش داشته و تولید نیز کمتر شده است.

کرونا قیمت تخم مرغ را گران کرد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز هم در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به چرایی گران شدن قیمت تخم مرغ می گوید: پیش از این قیمت تخم مرغ واقعی نبود و در واقع افزایش قیمت فعلی، برگشت به طیف قابل قبول است که تداوم و تثبیت تولید را در پی خواهد داشت.

مجتبی تقی زاده می افزاید: به واسطه بیماری کرونا و افزایش هزینه ها قیمت تخم مرغ نیز افزایش یافت که البته قیمت پیش از آن واقعی نبود. از نظر وزارت جهاد کشاورزی، قیمت تمام شده با احتساب سود مرغدار درب مرغداری حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و قیمت فعلی در واقع حرکت و برگشت به طیف قابل قبول است که تداوم و تثبیت تولید را در پی خواهد داشت.

تقی زاده با بیان اینکه البرز چهارمین استان تولید کننده تخم مرغ از نظر حجم تولیدات است گفت: سال گذشته بیش از ۹۲ هزار تن تولید تخم مرغ داشتیم و با توجه به اینکه میزان مصرف استان بیش از ۳۰ هزار تن نیست ۶۲ هزار تن مازاد صادر می شود، در نتیجه کمبودی در حوزه تولید تخم مرغ نداریم و دلیل افزایش قیمت آن کمبود در تولید نیست.

کد خبر: ۲۴٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha