۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
توسعه کشت گلخانه ای به مهاجرت معکوس کمک می کند
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

توسعه کشت گلخانه ای به مهاجرت معکوس کمک می کند

اصفهان - نیکبخت، کارشناس اقتصاد گفت: بخشی از کشاورزان اصفهانی به واسطه نبود آب و مشکلات دیگر بیکار و مجبور به کوچ از روستا به شهر شدند وتوسعه کشت گلخانه ای می تواند به روند معکوس این مهاجرت کمک کند.

به گزارش خبرنگار بازار، بیش از یک دهه است که کشاورزی اصفهان تحت الشعاع تغییر اقلیم و خشکی زاینده رود است و کارشناسان معتقدند که تنها راه نجات کشاورزی این استان که یکی از نقاط قوت اصفهان به شمار می رود تغییر الگوی کشت و کشت گلخانه ای است.

محسن نیکبخت، کارشناس اقتصاد و به عنوان یک گلخانه دار با سابقه در پاسخ به سوال بازار مبنی بر اینکه توسعه کشت گلخانه ای در اصفهان تا چه حد می تواند کشاورزی اصفهان را نجات دهد و ملزومات آن چیست، اظهار کرد: درست است که این کشت می تواند در رونق کشاورزی اصفهان نقش ایفا کند اما باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشیم که توسعه کشت گلخانه ای نیازمند آموزش و فناوری و تجهیزات پیشرفته است.

این کارشناس تاکید می کند: اگر بخواهیم در این ارتباط گام های بزرگی برداریم باید تصمیمات بلند مدت بگیریم با توجه به اینکه اصفهان پتانسیل های لازم برای این کشت را دارد و می توانیم در همین راستا کشاورزی اصفهان را از این وضعیت نجات دهیم.

وی ادامه می دهد: یکی از مزیت های کشت گلخانه ای ایجاد اشتغال است؛ در حال حاضر بخشی از کشاورزان اصفهانی به واسطه نبود آب و مشکلات دیگر بیکار شده اند و مجبورند از روستاها به شهرها مهاجرت کنند در صورتی که اگر بتوانیم کشت گلخانه ای را به شکل درستی در شهرهای کوچک و روستاها راه اندازی کنیم به نوعی قدم در راه مهاجرت معکوس گذاشته ایم.

نیکبخت تاکید می کند: در این ارتباط دولت و سازمان جهاد کشاورزی باید بیش از پیش با در نظر گرفتن وضعیت موجود حامی کشاورزان باشند تا شاهد تغییر الگوی کشت سنتی به کشت گلخانه ای مکانیزه باشیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      0 0
      چهار سال پیش رفتم میگم آقا من به هزینه خودم میخوام توی زمین خودم گلخونه بزنم، چهار نفر از کنار این زمین که بیست ساله الکی افتاده نون بخورند. گفتن نه نمیشه باید بری مجوز فلان بگیری، فلان شرکت باید گلخونه ات رو بزنه و... آخرش هم ولش کردم.