۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
نقش عشایر در افزایش سرانه تولید؛ نصب ۳۶ پنل خورشیدی در مناطق عشایری قم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نقش عشایر در افزایش سرانه تولید؛ نصب ۳۶ پنل خورشیدی در مناطق عشایری قم

قم- علی رغم نقش بسزای عشایر قم در تولیدات دامی و حتی صنایع دستی و ... این قشر با مشکلاتی نیز روبرو هستند که برای رفع آن‌ها تلاش‌هایی در دستور کار است، تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد روزنه امید را برای عشایر استان باز می‌کند.

بازار، گروه استان‌ها: عشایر با وجود اینکه بخش کوچکی از جمعیت استان قم را تشکیل می‌دهند اما در زمره بالاترین و تاثیرگذار ترین اقشار از لحاظ تولید محسوب می شوند این قشر امروز در سطح استان با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

طبق آمارها یک و شش دهم جمعیت کشور یعنی یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر از جامعه ایرانی را عشایر تشکیل می‌دهند که در ۵۹ درصد مساحت کشور دارای قلمرو هستند، عشایر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند و طبق گفته‌های رئیس سازمان عشایر کشور این قشر ۲۵ درصد از گوشت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

اگر این مشکلات رفع شود عشایر قم می‌توانند در کنار صنایع، خدمات و کشاورزی قم در تولید و رونق آن نقش آفرین باشند هرچند اکنون هم با وجود این مشکلات سهم بالایی در تولید ناخالص کشور دارند.

اختصاص اعتبارات به عشایر
رئیس سازمان عشایر کشور در حاشیه سفر یک روزه به قم و در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: با توجه به دو برابر شدن هزینه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی در طول سال‌های اخیر، پروژه‌های آبرسانی به مناطق عشایری را با مشکل روبرو کرده است.

کرمعلی قندالی بیان کرد: اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی به پروژه‌های تأمین آب مناطق مختلف عشایری هنوز اختصاص نیافته و فقط ۱۳۵ میلیارد تومان سهم اعتباری در سال ۹۹ تخصیص داده شده و با توجه به مشکلات مالی وضعیت اعتبارات هنوز مشخص نیست.

غفلت مسئولان از وضعیت عشایر قم
رئیس امور عشایری کشور عنوان می‌کند: پروژه تأمین آب شرب ویژه عشایر و روستاهای مسیر قم - تهران در مسیر مناسبی قرار گرفته است و این پروژه علاوه بر تأمین آب شرب عشایر برای شهرک‌های صنعتی هم مفید خواهد بود همچنین این طرح می‌تواند از طرح‌های ماندگار دولت برای عشایر و روستائیان باشد چرا این قشر در تولید و رونق اشتغال نقش مهمی دارند و عشایر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند.

عشایر قم سالیانی مورد غفلت مسئولان کشور قرار گرفته است در حالی که با توجه به جمعیت اندک خود در بالا بردن سرانه تولید کشور نقش مهمی دارند اما هم‌چنان با مشکل بی‌آبی روبرو هستند

قندالی می‌افزاید: مقدمات اجرای فاز اول فراهم شده و فاز دوم در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود اما وضعیت اعتبارات معلوم نیست، اگر روستایی دارای کد روستایی است شامل عشایر نمی‌شود و باید در چارچوب قوانین این اعتبارات تخصیص پیدا کند.

عشایر قم اقلیت مطلق، اما مولد با بالاترین سرانه تولید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: عشایر قم دارای بافت اجتماعی قبیله‌ای هستند که از طریق دامداری اشتغال دارند و برای تأمین علوفه دام خود به مناطق ییلاقی و قشلاقی کوچ می‌کنند، این قشر مولد که اقلیتی مطلق هستند با وجود جمعیت اندک بالاترین سرانه تولید را در تولید ناخالص ملی کشور دارند.

عباس پورمیدانی می‌افزاید: عشایر از کم‌ترین امکانات رفاهی، اجتماعی برخوردار هستند و با توجه به مشکلات کوچ سالانه عده‌ای جذب مشاغل دیگری می‌شوند که این امر نقش مهمی در کاهش فرآورده‌های دامی دارد.

وی اظهار کرد: زیست عشایر قم از شمال به ارتفاعات سیاه کوه، از جنوب به رودخانه قره چای، از شرق به دشت کویر و از غرب به دشت ساوه ختم می‌شود همچنین باید گفت از کل جمعیت عشایر ساکن در مناطق قشلاقی قم ۳۲ درصد به ایل شاهسون و ۶۴ درصد به طایفه مستقل کله کوهی و چهار درصد به ایل زند تعلق دارند.

تلاش برای احیای زیرساخت‌های مناطق عشایری قم
رئیس جهاد کشاورزی قم با اشاره به حمایت و تأمین بعضی از زیرساخت‌های این مناطق، بیان می‌کند: در سال ۹۸ بیش از یک هزار تن نهاده دامی بین عشایر به قیمت مصوب توزیع شده است، هم‌چنین ۴۵۰ میلیون ریال برای آب‌رسانی سیار از محل اعتبار استانی که ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافته است از محل بند ب تبصره شش مبلغ ۱,۱۵۰ میلیون ریال مصوب که تاکنون ۸۷۵ میلیون ریال آن اختصاص یافته است.

پورمیدانی عنوان می‌کند: برای اجرای پروژه انتقال آب به مراتع لب دریا پنج میلیارد ریال اختصاص یافته است و عشایر قم از مزیت تعاونی بعد از ۱۲ سال بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به نصب ۳۶ دستگاه پنل خورشیدی در مناطق عشایری قم می‌افزاید: این پنل‌ها با اعتبار ۵۷۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات آبرسانی سیار تعداد ۸۸ مخزن آب شرب با هزینه ۷۵۰ میلیون ریال بین عشایر استان توزیع شده است.

در خاتمه باید گفت عشایر قم هم‌چنان از مشکلاتی مانند صعب العبور بودن مسیرهای تردد در مناطق عشایری، کمبود امکانات زیربنایی، بهداشتی و آموزشی و هم‌چنین دسترسی به آب شرب روبرو هستند.

کد خبر: ۲۴٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha