۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
مصوبات کمیسیون تلفیق کسری بودجه را تشدید می‌کند
سخنگوی دولت:

مصوبات کمیسیون تلفیق کسری بودجه را تشدید می‌کند

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه احکام لایحه برنامه هفتم توسعه دقیقاً ناظر بر سیاست‌های ابلاغی رهبری است، گفت: برخی مصوبات کمیسیون تلفیق، شکاف بین منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید خواهد کرد.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی، روز سه شنبه ۲۸ شهریور ماه در نشست خبری و درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تغییرات متعدد مجلس در برنامه هفتم توسعه و به نوعی تغییر ماهیت این برنامه از سوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: برنامه توسعه باید در چارچوب سیاست های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه تدوین شود.

وی ادامه داد: قانون برنامه، سند نگارش همه آرمان ها نیست و برنامه به معنای اولویت بندی و زمانبندی است. قانون برنامه باید مبتنی بر لایحه دولت تنظیم و تدوین شود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: دولت نیز لایحه برنامه هفتم توسعه را منطبق با سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم که در (۲۶) بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بوده تنظیم کرد و احکامی پیش بینی شده در آن دقیقاً ناظر بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم شد.

وی یادآورشد: درخواست ما از همکاران در مجلس شورای اسلامی این است که مبتنی بر لایحه دولت، قانون برنامه هفتم توسعه تدوین شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: حسب بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۱۰۶ حکم از لایحه در مصوبات کمیسیون حذف و بیش از ۹۹۰ حکم جدید به لایحه دولت الحاق شده که در اثر تصویب، احکام تکلیفی مالایطاق و تعیین اهداف کمّی غیر واقعی، تحمیل خواهد شد.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه با اعمال این تغییرات، عملاً طرح جدیدی از سوی مجلس تدوین شده که بخشی از برنامه های دولت نیز در آن مندرج است، افزود: بیش از ۲۷ مورد ساختارهای اداری جدید و گسترش تشکیلات دولت در مصوبات تکلیف و بیش از ۱۷ مورد نظامات خاص و تبعیض آمیز حقوق و دستمزد ایجاد شده است.

وی بیان داشت: برخی مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه، صرف‌نظر از غیر واقعی بودن، اهداف پیش‌بینی شده و غیر قابل اجرا بودن بسیاری از احکام آن، شکاف بین منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید خواهد کرد.

پول‌های آزاد شده به حساب ۲ بانک قطری واریز شده است/این منابع با برجام هم آزاد نمی‌شد

سخنگوی دولت درباره آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: روز گذشته شاهد بودیم دو پرونده باز دیگر نیز بسته شد. البته همانطور که رئیس جمهور هم به آن اشاره کرد ما معتقدیم این موضوع می توانست یکسال پیش به نتیجه برسد اما با اشتباه محاسباتی آمریکایی ها و آشوب آفرینی های پاییز گذشته، یک سال به تاخیر افتاد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه منابع آزاد شده اکنون در اختیار بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: معادل ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در دوبانک قطری واریز شده است.

وی تصریح کرد: این منابع حتی با برجام نیز آزاد نمی شد و مکاتبات و مصاحبه های روسای وقت بانک مرکزی به این امر استناد می‌دهد.

سخنگوی دولت درباره مبادله زندانیان نیز گفت: اقدام ایران در این رابطه انسان دوستانه بوده که کاملا متعارف در حوزه حقوق بین‌الملل است.

بهادری جهرمی افزود: پیش از این نیز بارها هم از سوی دولت ایران و هم از سوی سایر دولت‌ها، اقداماتی برای آزادی اتباعی که به ناحق در ایالات متحده محبوس شده بودند صورت گرفته است بنابراین از این ظرفیت حقوقی تبادل زندانیان استفاده شد که موفق نیز بود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران همواره این بوده که نسبت به اقدامات سازنده، واکنش سازنده و مثبت نشان می‌دهد و نسبت به اقدامات مخرب هم واکنش متناسب خود را دارد.

سخنگوی دولت درباره اجرای توافقنامه امنیتی از سوی عراق گفت: عراق همکاری خوبی در اجرای توافقنامه امنیتی متقابل دارد که در این رابطه از دولت عراق قدردان می‌شود.

برنامه ۱۰ ساله فضایی در دولت سیزدهم به تصویب رسید
سخنگوی دولت درباره جزئیات برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور نیز با بیان اینکه دولت و شخص رئیس‌جمهور پیگیر اجرای این برنامه هستند، عنوان کرد: بعد از حدود ۱۰ سال تعطیلی شورای عالی فضایی، شاهد برگزاری دو جلسه شورای عالی فضایی بودیم.

بهادری جهرمی اضافه کرد: برنامه ۱۰ ساله فضایی یکی از مهمترین سندهای بالادستی حوزه فضایی کشورمان است که در دومین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به تصویب اعضا و تایید ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اجرای این سند در منطقه سرآمد توسعه فناوری فضایی بومی خواهد شد و ما شاهد افزایش بهره‌وری شهروندان، کسب و کارها و خدمات و فناوری‌های فضاپایه به عنوان جزء جدایی ناپذیری از زیست امروز در جهان، خواهیم بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این سند حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که در مهمترین بخش، ایران در پایان این برنامه یعنی در سال ۱۴۱۰ به قطب منطقه‌ای ارائه خدمات فضایی به ویژه در حوزه ارائه خدمات پرتاب تبدیل خواهد شد.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در این زمینه پایگاه فضایی چابهار که هم‌اکنون با مدیریت سازمان فضایی ایران در حال ساخت است، به پایگاهی برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله طراحی و ساخت انواع ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی و راداری نیز، برنامه‌های مفصلی در این برنامه دیده شده که نشأت گرفته از توانمندی‌های کشور در حوزه دانش فضایی و زیرساخت‌های موجود در کشور است.

به گفته سخنگوی دولت شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نقش‌های مختلفی در سرتاسر این برنامه برای آنها در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در امتداد سفرهای استانی رئیس جمهور و مرحله دوم بازدیدهای میدانی و نظارت‌های رئیس جمهور نسبت به عملکرد وزارتخانه ها و دستگاه‌ها، حضور استانداران برای ارائه گزارش پیشرفت تحقق شعارهای دولت و مصوبات سفرهای استانی از هفته گذشته در جلسات هیات وزیران آغاز شده است.

بهادری جهرمی افزود: در اولین اقدام، استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیات وزیران حاضر شدند و گزارشی از وضعیت پیشرفت شعارها و مصوبات سفرهای استانی ارائه کردند و نیازها و کمبودهای استان مطرح شد و تصمیم گیری های لازم صورت گرفت.

وی با اشاره به آغاز سالروز حمله رژیم بعث عراق علیه ملت ایران و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و آزادگان و جانبازان جنگ تحمیلی را گرامی می داریم و امید است بتوانیم مسیر این بزرگواران را ادامه داده و رشادت های آنها را قدر بدانیم.

وی ادامه داد: یکشنبه شب شاهد دومین سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودیم که هم اکنون نیز برنامه های رئیس جمهور در حال اجراست.

سخنگوی دولت بیان کرد: همچنین روز گذشته بسته شدن دو پرونده مهم در عرصه سیاست خارجی یعنی آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادی شهروندان به ناحق محبوس شده در آمریکا را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: طی یک ماه اخیر دو رویداد مهم زیارتی ایام اربعین و شهادت علی ابن موسی الرضا (ع) را شاهد بودیم که حدود ۹ میلیون زائر ایرانی در مراسم عزاداری شرکت کردند که در این رابطه از شورای عالی زیارت که در ایام اربعین و زیارت های پایان ماه صفر توانستند سفر زوار را تسهیل کنند، تشکر می کنم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، ۵۴ «کاروانسرای ایرانی» به‌عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی با اشاره به افزایش اختیارات استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به موجب مصوبه اخیر هیات وزیران، استاندار این استان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور علاوه بر وظایف استانداری، متولی امور اجرایی استان در مواردی از جمله ساماندهی تبادلات مرزی، انتظام بخشی به نقاط مرزی استان و اتباع خارجی و ارتقای امنیت استان، عماهنگی و رفع اختلافات دستگاه های اجرایی در استان، هم افزایی و نظارت عالیه بر فعالیت مناطق آزاد چابهار و سیستان، پیگیری و نظارت بر اجرای کلیه طرح های مصوب ملی و استانی، جذب سرمایه گذاری خارجی برای تکمیل طرح های نیمه تمام استان، رفع موانع و پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، شناسایی و اتخاذ تدابیر لازم جهت رشد تولید و افزایش اشتغال، راهبری و پیگیری طرح های آبرسانی، گازرسانی، حمل و نقل، بهداشت و درمان، عرضه سوخت و کاهش آلودگی و حاشیه نشینی، ایجاد همگرایی و وحدت بیشتر میان اقوام و مذاهب استان خواهد بود.

بهادری جهرمی با اشاره به حضور استانداران در جلسه هیات وزیران عنوان کرد: در امتداد سفرهای استانی رئیس جمهور و در مرحله دوم بازدیدهای میدانی و نظارت های رئیس جمهور نسبت به وزارتخانه ها و دستگاه ها و علاوه بر نظارت میدانی، نظارت در ستاد مرکزی، استانداران استان های مختلف در جلسات هیات وزیران برای ارائه گزارش و تحقق مصوبات دولت در آن استان و بررسی موانع و الزامات حضور خواهند یافت.

وی بیان داشت: در اولین جلسه، استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیات وزیران حاضر شدند و گزارشی از وضعیت پیشرفت شعارها و مصوبات سفرهای استانی ارائه کردند و نیازها و کمبودهای استان مطرح شد و تصمیم گیری های لازم صورت گرفت.

سخنگوی دولت گفت: یکی از سیاست‌های انضباط بخشی دولت تشکیل حساب بانکی واحد خزانه بود که با سرعت قابل قبولی در این دولت پیگیری و محقق شد که هم به انضباط‌ بخشی مالی مجموعه کلان دولت به مفهوم عام کلمه و دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند و نظارت‌پذیری و شفافیت را بیشتر می‌کند آثار اقتصادی موثری هم به دنبال دارد.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تقریبا همه دستگاه‌ها حساب‌های‌ اصلی و فرعی‌ خود را به حساب واحد خزانه تبدیل کرده‌اند و همه این حساب‌ها در بانک مرکزی متمرکز شده است.

وی بیان کرد: براساس گزارشی که از همکارانم در مجموعه بانک مرکزی در اختیار من قرار گرفته است، ۲۲۲ دانشگاه حساب خود را به مجموعه بانک مرکزی منتقل کرده‌اند و در سایر دانشگاه‌ها هم در حال انجام و پیگیری است.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین ۸۲ شرکت نفتی هم حساب خود را به حساب واحد خزانه بانک مرکزی منتقل کرده‌اند و همکاری خوبی در سطوح مختلف در حال انجام است.
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: درخصوص حساب‌های فرعی نیز پیگیری‌های لازم توسط بانک مرکزی انجام شده و برای انسداد آنها اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها همکاری مناسب و خوبی دارند، اظهار داشت: مطابق آخرین آماری که از وزارت اقتصاد دریافت کرده ام کمتر از ۴۰ حساب فرعی و اصلی باقی مانده است که البته تقریباً همه آنها فرعی هستند و با همکاری خوبی که تاکنون صورت گرفته تکمیل خواهد شد.

سخنگوی دولت درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تغییرات متعدد مجلس در برنامه هفتم توسعه و به نوعی تغییر ماهیت این برنامه از سوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: تدوین برنامه پنج ساله توسعه هفتم، باید در چارچوب سیاست های کلی برنامه هفتم باشد و دولت و مجلس مکلف هستند در چارچوب سیاست های کلی برنامه هفتم قانون‌گذاری کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: اینکه قانونی نوشته شود و فهرستی از آمال و آرزوهای دست یافتنی و دست نیافتنی در آن تدوین شود نه عمل به چارچوب سیاست های کلی نظام است و نه اثر واقعی بر زندگی مردم خواهد داشت.

وی بیان کرد: دولت سعی کرد در چارچوب بندهای ۲۴ گانه سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبری، برنامه ای را تدوین کند و ۷۰۰ حکم ذیل همین محورها پیش‌بینی شد اما در متن نهایی منتشر شده از سوی کمیسیون، حدود یک هفتم احکام (۱۰۰ حکم) حذف و حدود یک هزار حکم به آن اضافه شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دیگر ماهیت لایحه ندارد و تبدیل به طرح شده است، اظهار داشت: بنا نبود فرایند تصویب قوانین برنامه اینگونه باشد.

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: انتظار می رود مجلس و دولت مبتنی بر سیاست های کلی نظام که سند بالا دستی هر دو مجموعه است در کنار هم برنامه ای برای تحقق سیاست های کلی نطام ابلاغی تدوین کنند تا شاهد اجرای مناسب آن باشیم.

وی تاکید کرد: خواسته مردم از دولت و مجلس این است برنامه ای طراحی شود که علاوه بر پیشبرد کشور قابل تحقق و دست یافتنی باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت از همه صنایع یکی از سیاست‌های جدی دولت بوده است، این تحقق رشد حتی دو رقمی در حوزه صنعت را یکی از آثار حمایت‌های موثر دولت از صنایع مختلف در سطح کشور دانست و گفت: دلیل اینکه در آن گزارش به طور خاص درخصوص صنایع پیشرفته گزارش ارائه نکرده این است که آمار به صورت تفکیکی نسبت به صنایع پیشرفته مجزا از سایر صنایع منتشر نمی‌شود.

بهادری جهرمی در ادامه به ۳ آمار مختلف اشاره کرد و افزود: مطابق گزارشی که بانک مرکزی ارائه داده است تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان که عموم این تسهیلات در حوزه‌های پیشرفته مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که افزایش آن نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۶۱ درصد بوده است یعنی تسهیلات با رشد نزدیک به ۳ برابری مواجه شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه تسهیلات اختصاصی صندوق نوآوری و شکوفایی که به طور خاص بیشتر تسهیلات در دوره دو ساله عملکرد دولت سیزدهم به این حوزه سرایت می‌کند، ۱۳ هزار میلیارد تومان مجموعه تسهیلات و ضمانت‌هایی است که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: به‌طور خاص، در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت صندوقی به طور اختصاصی برای حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و تاکید می‌کنم که فقط در این حوزه صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. آن صندوق نیز طی دو سال اخیر از ۵۸۹ طرح حمایت کرده است.

بهادری جهرمی افزود: اعطای ۵۸۹ تسهیلات و ضمانت‌نامه در مجموع به ارزش حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که میزان آن افزایش حدود ۳ برابری به نسبت مدت مشابه دولت قبل است.

سخنگوی دولت گفت: استان سیستان و بلوچستان مشکلات و کمبودهای متعددی را از گذشته به ارث برده است که از جمله این کمبودها در حوزه آب، گاز، راه‌ها، ترانزیت، اشتغال و حوزه‌های مختلفی است که دولت برای همه این‌ها هدف‌گذاری کرده که گزارش برخی از این اقدامات ارائه شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در حوزه گازرسانی به نقاط مختلف استان، راه‌آهن خاش - زاهدان، آبگیری سد کهیر و حوزه‌های مختلفی که گزارش آن برای ملت ایران و مردم استان سیستان منتشر شد، نشان می‌دهد از جهت‌گیری جدی دولت اعطای اختیارات ویژه‌ اخیری است که دولت به استاندار سیستان و بلوچستان برای تسریع و سرعت بخشی به خدمت رسانی مردم استان داشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه تنش‌های آبی مسیرهای متعددی برای حل تنش‌های آبی دیرینه استان طراحی شده است، عنوان کرد: نخست بحث آبرسانی به ۱۷۰ روستا بوده است که در طول دو سال گذشته انجام شده و دیگری عملیات انتقال آب از دریای عمان به استان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال اجرا است.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: موضوع بعدی آبگیری سد کهیر بعد از ۱۳ سال بوده که تصاویر آن از سوی ماهواره در اختیار سازمان فضایی منتشر شد و پیگیری حقابه ایران از هیرمند موضوع دیگری بوده که گزارش آن به طور منظم به مردم استان داده می شود و با حضور نمایندگان استان در حال انجام و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات بحث بهره‌برداری از چاه‌های ژرف است که با همکاری خوب فرابخشی دستگاه‌ها در حال انجام است، یادآورشد: ایران یکی از کشورهای پیشرو در منطقه در این حوزه است که در استان به عنوان اولین استانی که طرح در آنجا رقم خورده است در حال اجرا است.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: دولت سیزدهم در عمل نشان داده است که در مسیر شفافیت مبارزه با فساد عمل و حرکت می‌کند. البته مسیر رئیس جمهور در دوره پیشین و در دوره ریاست بر قوه قضاییه هم همین بوده و اقدامات شفافیت‌زایی در حوزه حساب‌های بانکی در قوه قضاییه در همان ابتدا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابله با فساد در ارتباط با پرونده‌های امثال پرونده طبری و در حوزه‌های مختلف رویکرد شخصی رئیس جمهور و دولت سیزدهم مقابله با فساد و شفافیت بوده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: در طول دو سال گذشته هم دولت برنامه ۴ ساله‌اش را به طور کامل منتشر و سند تحول را به صورت کامل و شفاف اعلام عمومی کرده و در اختیار همه رسانه‌ها قرار داده است تا اعلام کند که محرمانگی با مردم ندارد و این مسیری است که می‌خواهد در طول ۴ سال طی کند.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در حوزه صدور مجوزها نیز دولت با شفافیت به صورت بر خط امضاهای طلایی را حذف کرده است درباره فهرست ابربدهکاران بانکی هم گفت: در مناظره‌های انتخاباتی تابو بود که آیا امکان انتشار ۴ اسم ابر بدهکار وجود دارد یا خیر. و این دولت فهرست همه ابربدهکاران بانکی را منتشر کرده است.

وی درباره انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی اظهار کرد: صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی که بسیاری اوقات قلک‌های دولت بودند و تاریکخانه‌های دولت‌ها نامگذاری می‌شدند در دولت سیزدهم منتشر شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف نشان داده است که شفاف عمل می‌کند و همه مصوبات دولت به صورت شفاف انتشار عمومی و هم در سامانه‌های منتشر و برای همه نهادهای ذیصلاح، نهادهای نظارتی و هیات‌های نظارتی ارسال می‌شود.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه همه این موارد نشان می‌دهد که دولت در عمل مدافع شفافیت است، یادآورشد: اگر مجلس نیز مسیری را برای توسعه و ارتقای شفافیت برای خود طراحی و قانونگذاری کند از آن استقبال می‌کنیم زیرا به هر اندازه که ما در حوزه‌های مختلف حکمرانی شفاف‌تر عمل کنیم حتماً مسیر مقابله با فساد تقویت خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha