۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
عربستان آژانس بین‌المللی انرژی را به سیاسی‌کاری متهم کرد

عربستان آژانس بین‌المللی انرژی را به سیاسی‌کاری متهم کرد

وزیر انرژی عربستان از اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید دفاع کرد و با اشاره به آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: «آنها از پیش‌بینی‌ کردن و ارزیابی کردن بازار به مدافع سیاسی تبدیل شده‌اند.»

به گزارش بازار، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان از کاهش عرضه اوپک پلاس در بازار نفت دفاع کرد و گفت، بازارهای بین‌المللی انرژی برای محدود کردن نوسانات نیازمند مقررات ساده‌ای هستند.

وی که در کنگره جهانی نفت در کلگری در استان آلبرتا کانادا صحبت می‌کرد گفت، در مورد تقاضا در چین، رشد (اقتصادی) اروپا و اقدامات بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم همچنان ابهام وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تقاضا در چین گفت، وضعیت (تقاضا در چین) هنوز بد نیست.

«هنوز معلوم نیست وضعیت به چگونه است. این موضوع تحت تاثیر عامل بنیادین بازار است. هنوز وضعیت مشخص نیست.»

عربستان و روسیه در ۵ سپتامبر کاهش تولید و عرضه خود را که مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز است برای ۳ ماه دیگر تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند. قیمت نفت برنت پس از این اعلام برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، روسیه و هم پیمانانش، اوپک پلاس نامیده می‌شوند.

این گروه از سال ۲۰۲۲ با هدف تقویت بازار، محدود کردن عرضه نفت خام را شروع کردند و در ماه ژوئن توافق کردند که این محدودیت تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

اوپک پلاس قبلا بر سر کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای توافق کرده بود که ۳.۶ درصد تقاضا در جهان را تشکیل می‌دهد. ۲ میلیون از این کاهش تولید در سال گذشته توافق شده و ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل توافق شده و تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد.

اوپک پلاس متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی است که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند.

به دنبال کاهش تولید نفت، قیمت این کالای اساسی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و نگرانی در کشورهای مصرف‌کننده بزرگ نظیر آمریکا در مورد خسارت اقتصادی ناشی از بالا رفتن قیمت نفت، افزایش یافته است.

قیمت نفت برنت امروز از ۹۵ دلار در هر بشکه بالاتر رفته و برخی تحلیلگران می‌گویند که امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کاهش تولیدی که عربستان و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند به معنای کسری قابل‌توجه بازار در سه‌ ماهه چهارم خواهد بود زیرا این نهاد بین‌المللی تا حد زیادی به برآوردهای خود در مورد رشد تقاضا در سال جاری و سال آینده پایبند مانده است.

اما وزیر انرژی عربستان خاطرنشان کرد، پیش‌بینی‌های مربوط به عرضه و تقاضا همیشه قابل اطمینان نیستند.

«همیشه بهتر است توصیه من را انجام دهید و آن این است که وقتی ببینم باور می‌کنم. وقتی واقعیت آن طور که پیش‌بینی شده بود رخ داد، ما می‌توانیم بیشتر تولید کنیم.»

وی با اشاره به آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «آنها از پیش‌بینی‌ کردن و ارزیابی کردن بازار به مدافع سیاسی تبدیل شده‌اند.»

وزیر انرژی عربستان توضیح داد، ریاض همچنین خواستار تولید و تجارت در انرژی‌های پاک آبی و برقی است اما به مشارکت سایر کشورها، خریداران و سرمایه گذاران نیاز دارد.

این کنگره یک گردهمایی ۵ روزه است که مقامات شرکت‌ها و کشورهای تولیدکننده نفت در کلگری، آلبرتا، پایتخت نفت کانادا در آن حضور دارند.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha