۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
ورود آرامکو عربستان به بازار پتروشیمی آمریکای لاتین| هدف ریاض از سرمایه گذاری در آمریکای جنوبی
بازار بررسی کرد؛

ورود آرامکو عربستان به بازار پتروشیمی آمریکای لاتین| هدف ریاض از سرمایه گذاری در آمریکای جنوبی

پالایشگاه نفتی بزرگ آرامکو عربستان در حالی از خرید یک شرکت نفتی در شیلی خبر داده که ریاض طی ماه های گذشته سرمایه گذاری های سنگین دیگری برای ورود به بازار آمریکای جنوبی انجام داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سرمایه گذاری و فروش محصولات با استقفاده از مدل فرامرزی طی سال های اخیر از رشد و استقبال کم نظیری در میان بخش های دولتی و خصوصی برخوردار شده است. امروزه شاهد آغاز و رشد این نوع سرمایه گذاری از سوی کشورهای مختلف هستیم که ایران نیز در همین راستا طی ماه های اخیر در بخش کشاورزی، اقدام به خرید زمین و تولید محصولات کشاورزی خود در آمریکای لاتین نموده است.

ورود آرامکو عربستان به سرمایه گذاری نفتی در آمریکای لاتین

شرکت نفت و پالایشگاهی آرامکو نیز طی سال های گذشته فعالیت های چشمگیری در توسعه بازارهای خود به ویژه در بخش محصولات پتروشیمی، روانکارهای صنعتی و ... داشته و می توان گفت که این دست محصولات آرامکو از جمله بهترین و البته گرانترین نمونه های موجود در جهان محسوب می شوند.

آرامکو روز ۱۸ سپتامبر به صورت رسمی اقدام به خرید ۱۰۰ درصد سهام شرکت پخش فرآورده های نفتی اسمکس (Esmax) نموده که مالکیت آن به «گروه ساوثرن کراس» تعلق داشت

در همین راستا، شرکت نفت آرامکو به تازگی از سرمایه گذاری در کشور شیلی خبر داده و مشغول جشن گرفتن نخستین ورود خود به آمریکای لاتین است. آرامکو روز ۱۸ سپتامبر به صورت رسمی اقدام به خرید ۱۰۰ درصد سهام شرکت پخش فرآورده های نفتی اسمکس (Esmax) نموده که مالکیت آن به «گروه ساوثرن کراس» تعلق داشت. این شرکت در زمینه فروش و پخش محصولات نفتی و پتروشیمی در شیلی و دیگر کشورهای آمریکای لاتین فعالیت داشته و آرامکو امیدوار است با خرید مالکیت آن، نسبت به بازاریابی و فروش بیشتر محصولات خود در آمریکای جنوبی اقدام نماید.

نگاهی کلی به پروفایل اسمکس نشان می دهد که تمرکز فعالیت های این شرکت در زمینه فروش روامکارهای صنعتی از جمله روغن موتور و دیگر محلول های پتروشیمی کاربردی در خودرو، موتور سیکلت، کشتی ها و دیگر دستگاه های صنعتی است.

از سوی دیگر، آرامکو پیشتر در فوریه سال جاری نیز اقدام به خرید برند مشهود «والوالین» آمریکا نموده و اکنون امیدوار است با پشتوانه شهرت والوالین و در اختیار داشتن مالکیت اسمکس بخش قابل توجهی از بازار شیلی و دیگر کشورهای صنعتی آمریکای لاتین به ویژه برزیل و آرژانتین که طی سال های گذشته به میزان چشمگیری روی صنایع مونتاژ خود متمرکز شده اند را به خود تخصیص دهد.

در ماه آگوست نیز شرکت معادن عربستان اقدام به خرید ۱۰ درصد از سهام شرکت برزیلی واله به ارزش ۲۶ میلیارد دلار نمود که در زمینه استخراج و تولید فلزات اساسی فعالیت دارد

«محمد القحطانی» مدیر بخش بازاریابی و توزیع فرآورده های نفتی آرامکو در توضیح قرارداد خرید اسمکس گفت: این توافق قدم دیگری در راستای استراتژی آرامکو برای حضور بیشتر در بازارهای جهانی و صادرات محصولات خرده فروشی ما به ویژه روانکارها و توسعه تجاری فعالیت های مربوط به فروش آنها محسوب می شود. علاوه بر این، چنین اقدامی می تواند منجر به توسعه برند آرامکو هم در شیلی و هم در آمریکای لاتین شده و بازارهای جدیدی برای محصولات ما ایجاد نماید. اسمکس شرکت بسیار مشهود در شیلی است که با بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت در بازار می تواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند.

چرایی اهمیت یافتن آمریکلای لاتین برای عربستان سعودی

می توان گفت که ورود آمریکای لاتین به عربستان سعودی در حقیقت آخرین اقدام شرکت های صنعتی این کشور در زمینه راهیابی گسترده و سرمایه گذاری در آمریکای لاتین است. پیشتر در ماه آگوست نیز شرکت معادن عربستان اقدام به خرید ۱۰ درصد از سهام شرکت برزیلی واله به ارزش ۲۶ میلیارد دلار نمود که در زمینه استخراج و تولید فلزات اساسی فعالیت دارد.

اما سوال اینجاست که اهداف عربستان سعودی از سرمایه گذاری گسترده در آمریکای لاتین طی ماه های اخیر چیست؟

*دستیابی به بازار بزرگ و پر رونق آمریکای لاتین: قاره آمریکای جنوبی با ۶۶۶ میلیون نفر جمعیت و برخورداری از صنایع مونتاژ چشمگیر خود به ویژه در کشورهای برزیل، آرژانتین، شیلی و حتی تا حدودی کلمبیا، بازاری بسیار بزرگ و ارزشمند برای سرمایه گذاران محسوب می شود. سطح روابط قابل قبول و فاصله کم با ایالات متحده و شرکت های صنعتی این کشور به عنوان بزرگترین بازار مصرف و اقتصاد جهان نیز از بزرگترین مزایای سرمایه گذاری و حضور در بازارهای آمریکای لاتین به حساب می آید. در حقیقت، عربستان می تواند با خرید سهام شرکت های بزرگ آمریکای جنوبی نه تنها به بازار دیگر کشورهای این قاره، بلکه آمریکای شمالی نیز راه پیدا کند.

*استفاده از رکود جهانی و خریدهای ارزشمند: در حال حاضر، می توان گفت که تمامی جهان در معرض رکود اقتصادی گسترده قرار داشته و می توان شرکت های بزرگ و خوشنام را به واسطه بدهی های بعضا سنگین و دستکم کاهش ارزش سهام آنها، با قیمتی بسیار پایین تر از رقم واقعی آنها خریداری کرد. نکته مهم در این مقوله این است که تمامی خریدهای دولت عربستان در زمینه صنایع اساسی و عمدتا مادر صورت گرفته که ریسک سرمایه گذاری آنها همواره در کمترین حالت ممکن قرار دارد. به عنوان مثال، در بخش معادن تنها باید منتظر بهبود روند بازارهای جهانی و افزایش حجم خرید اقتصادهای بزرگ به ویژه چین و ایالات متحده باشیم.

*امکان استفاده از تهاتر محصولات معدنی و فروش فراسرزمینی در قراردادهای نفتی: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد؛ نزدیکی کشورهای آمریکای لاتین به آمریکا، ژاپن، استرالیا و چین به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان نفتی جهان است. با این تفاوت که فاصله این کشورها با خاورمیانه بسیار بیشتر از کشورهای آمریکای لاتین است. لذا می توان محصولات نفتی و پتروشیمی را در پالایشگاه های همین کشورها فرآوری نموده و به بازار هدف صادر نمود؛ موضوعی که منجر به افزایش حجم فروش و کاهش قیمت شده و در نهایت منجر به سودآوری بیشتر برای شرکت های عربستانی را به همراه خواهد داشت.

در خصوص برخی منابع مانند معادن مس و روی نیز با توجه به آغاز عملیات آماده سازی سه سایت معدنی در عربستان سعودی، ریاض میتواند از روش تهاتر کالا نسبت به توسعه مدل های تجاری خود اقدام نماید. به عنوان مثال، خریدار شمش مس در نردیکی خاورمیانه یا غرب آسیا می تواند با شرکتی در برزیل یا شیلی به امضای قرارداد خرید پرداخته و شمش های خود را از عربستان تحویل بگیرد و برعکس. با استفاده از چنین روشی معادن عربستان سعودی تقریبا از همان روز نخست آغاز به کار، مشتری خود را خواهند داشت و تقریبا نیازی به بازاریابی گسترده وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha