۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
معامله سالانه ۷ میلیون خودرو خارج از قیمت گذاری دستوری| انتظار قطعه سازان از جلسه با وزیر صمت چیست؟
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفت وگو با بازار:

معامله سالانه ۷ میلیون خودرو خارج از قیمت گذاری دستوری| انتظار قطعه سازان از جلسه با وزیر صمت چیست؟

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور به بازار گفت: سالانه ۷ میلیون معامله خودرو خارج از روال قیمت گذاری دستوری در بازار آزاد انجام می شود.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی به دلیل فقدان استراتژی طی سالیان گذشته از توسعه و پیشرفت بازمانده است. در سال های گذشته این موضوع منجربه بحران افزایش شکاف قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار شده است. وزرای صمت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای کاهش التهاب بازار خودرو فقط برنامه های کوتاه مدت را دنبال کردند، اکنون خودروسازی به عنوان لوکوموتیو ۲۰۰ رشته صنعتی در سردرگمی ناشی از عدم توجه وزارت صمت به آینده قرار دارد. وضعیتی که اگر مورد بی توجهی عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت قرار گیرد، بحران اقتصادی و صنعتی ایجاد خواهد کرد. چرا که زنجیره تامین خودروسازان با مشکلات عدیده جهت تولید خودرو مواجه هستند، برای بررسی این موضوعات با آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، صنعت خودروسازی و قطعه سازی در حال حاضر چه شرایطی را سپری می کنند؟

صنعت خودرو در بلاتکلیف ترین دوره خود قرار دارد، تصمیم گیری خاصی برای این صنعت انجام نمی شود و راهبردی مشخصی نیز وجود ندارد. به بیانی بهتر صنایع خودروسازی و قطعه سازی برنامه مشخصی از آینده این صنعت ندارند، زیرا نقشه راه مدونی برای صنعتی به بزرگی خودرو با بازیگران متعدد در شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی و حضور ۱۲۰۰ قطعه ساز وجود ندارد. برای صنعت خودرو باید یک نقشه راه توام با چشم انداز ملی تدوین و تعریف شود.

باتوجه به فقدان اسناد بالادستی در صنعت خودرو، تغییر دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی منجربه تغییر کامل برنامه ها و سیاست ها می شود

* بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که سیاست های صنعتی برای خودروسازان قائم به فرد هست و با تغییر هر مسئول، برنامه ها نیز تغییر می کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

باتوجه به فقدان اسناد بالادستی در صنعت خودرو، تغییر دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی منجربه تغییر کامل برنامه ها و سیاست ها می شود. این تغییرات منجربه اعمال سیلقه های متفاوت در سیاست های صنعتی برای خودروسازان می شود.

سالانه ۷ میلیون معامله خودرو خارج از روال قیمت گذاری دستوری در بازار آزاد انجام می شود. اما برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال قیمت گذاری دستوری لحاظ می شود

* قیمت گذاری دستوری یکی از چالش های اصلی صنعت خودرو است، این موضوع چه چالش های در بازار آزاد ایجاد کرده است؟

در شرایط فعلی، صنعت خودرو و مشتریان در بلاتکلیفی قرار دارند. زیرا اختلاف قیمت خودروها از درب کارخانه تا بازار همواره با فراز و نشیب مواجه است و مشتریان پول زیادی برای معامله خودرو در بازار پرداخت می کنند. سالانه ۷ میلیون معامله خودرو خارج از روال قیمت گذاری دستوری در بازار آزاد انجام می شود. اما برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال قیمت گذاری دستوری لحاظ می شود.

* به تازگی شما طی نامه ای خواستار جلسه فوری با وزیر صمت جهت حل چالش های قطعه سازی شدید، چه انتظاری از جلسه با وزیر صمت دارید؟

همانطور که پیشتر به چالش های اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی اشاره کردم، درخواست جلسه با وزیر صمت به عنوان فرمانده صنعت را داشتیم. از این جلسه انتظار تصمیمات قابل اجرا با دورنمای مشخص توام با رویکرد اهداف از پیش تعیین شد داریم. این موضوع می تواند سبب تعیین تکلیف وضعیت فعلی صنایع خودروسازی و قطعه سازی شود. تنها تصمیم گیر و مسئول حل مشکلات خودروسازی وزیر صمت است و امیدواریم با ارائه پیشنهادات، راهکار اثر گذار برای صنعت خودرو اتخاذ شود.

* باتوجه به افزایش زیان انباشت خودروسازان، مطالبات زنجیره تامین از تولیدکنندگان خودرو در چه وضعیتی است؟

متاسفانه مطالبات معوق روبه افزایش و زیان دهی خودروسازان درحال تشدید است، این موضوع نه تنها اثر منفی در نقدینگی خودروسازان دارد بلکه در عملکرد مالی این شرکت ها که بورسی هستند نیز تاثیر گذار است، با در نظر داشتن سهام شناور خودروسازان در بور این مورد حق الناس نیز است.

* به عنوان پرسش پایانی، شرایط فعلی زنجیره تامین برای خرید مواداولیه و تخصیص ارز چگونه است؟

ارز به اندازه کافی وجود ندارد و فرآیند تخصیص آن طولانی است، مواداولیه داخلی نیز کفایت عرضه ندارد و با قیمت های بالاتر از نرخ جهانی در بورس معامله می شود. از سوی تامین مواد اولیه خارجی نیز با جبر تحریم های ظالمانه و کمبود ارز به مراتب سخت تر از گذشته شده است.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha