۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
کیفیت نان در ایلام همچنان پایین است
یادداشت؛

کیفیت نان در ایلام همچنان پایین است

ایلام-«با گذشت چند سال از وعده بهبود کیفیت نان در استان ایلام اما همچنان مردم از کیفیت نان در استان رضایت ندارند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: نان به عنوان یک منبع غنی از کربوهیدرات‌ها ویتامین‌های گروه ب، اسید فولیک ویتامین‌ای و مواد معدنی مانند آهن، منزیم و روی، یک منبع اصلی از انرژی برای بدن ما محسوب می‌شود.

همچنین نان حاوی فیبر است که برای سلامت گوارشی بسیار مهم است، زیرا فیبر موجود در نان به خاطر خواص خود در حفظ سلامت روده‌ها و جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نقش بسزایی دارد؛ از این رو نان یکی از مهمترین و اساسی‌ترین غذاهایی است که برای انسان‌ها اهمیت فراوان دارد و باید مورد مصرف عموم مردم قرار گیرد.

لازم به ذکر است از گذشته تا کنون مصرف نان در ایران بسیار رایج و گسترده بوده و نان به عنوان یکی از مواد غذایی اساسی در رژیم غذایی مردم ایران محسوب می‌شود، نان در سفره هر خانواده ایرانی حضور دارد و به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی و مواد مغذی در غذاهای روزمره به کار می‌رود.

نان در ایران به صورت متنوعی تهیه و مصرف می‌شود؛ از جمله انواع نان‌های محبوب در ایران می‌توان به نان سنتی تازه، نان لواش، نان تافتون، نان سنگک، نان تاواش و نان بربری اشاره کرد که هر یک از این انواع نان‌ها دارای طعم و مزه خاص خود هستند و در مناطق مختلف کشور متفاوت هستند.

کیفیت پایین نان در استان‌ها

با این حال مدت‌هاست اخباری مبنی کیفیت پایین نان در اقصی نقاط کشور منتشر می‌شود، در استان ایلام هم به تبع مدت زمانی است که کیفیت نان به عنوان مهمترین و پرمصرف ترین ماده غذایی مردم زیر ذره بین مردم استان قرار گرفته و صحبت‌های مختلفی درخصوص وضعیت آن به گوش می رسد.

به گفته شهروندان نان پخت شده در نانوایی‌های سطح شهر ایلام هیچ کیفیتی ندارند و نانوایی‌های استان همواره دارای مشکلاتی نذیر استفاده از جوش شیرین، عدم رعایت بهداشت و عدم رعایت ساعت کاری هستند

این مهم در حالیست که استان ایلام شاهد افزایش قیمت نان در ماه‌های گذشته بوده و به همان میزان هم کیفیت نان به بدترین شکل ممکن پایین آمده، مسلما با توجه به افزایش قیمت نان مردم انتظار دارند که نانی باکیفیت تحویل بگیرند که متأسفانه در نانوایی‌های ایلام این موضوع کمتر دیده شده است.

کیفیت نان در ایلام همچنان پایین است

به گفته شهروندان نان پخت شده در نانوایی‌های سطح شهر ایلام هیچ کیفیتی ندارند و نانوایی‌های استان همواره دارای مشکلاتی نذیر استفاده از جوش شیرین، عدم رعایت بهداشت و عدم رعایت ساعت کاری هستند، از طرفی دیگر نانوایی‌ها نان را به صورت عددی به مردم تحویل می‌دهند در صورتی که اکثر نان‌ها از وزن پایینی برخوردار هستند، این منطقی نیست که نان نه کیفیت خوبی دارد و نه از وزن چندانی برخوردار است که این موضوع نه‌تنها حکایت از بی‌کیفیتی نان دارد بلکه مصداق بارز کم فروشی نیز است.

عدم نظارت بر نانوایی‌ها

عدم نظارت کافی از سوی مسئولان از جمله دلایل اصلی است که موجب شده نانوایی‌ها هر گونه که خود می‌خواهند نان را به مردم تحویل دهند.

به گفته کارشناسان پخت نان پروسه بزرگی است که عواملی زیادی در آن دخیل هستند، از جمله این عوامل آرد و بخش سیلو است و نباید پایین بودن کیفیت فقط به گردن نانوایی‌ها انداخت، از این رو مسئولان مربوطه باد علاوه بر نظارت بر روند فعالیت‌ نانواها، آرد و امکانات باکیفیت در اختیار نانوایی‌ها قرار دهند تا مردم بتوانند نان با کیفیتی تحویل بگیرند.

باتوجه به اینکه نان یکی از اقلام اصلی در سفره‌ی ایرانی‌ها می‌باشد، یقینا کیفیت پایین آن پیامدهای مخرب بسیاری بر سلامت مردم دارد، همچنین دولت هر ساله قیمت آرد و نان را افزایش می‌دهد و این مسئله باعث شده وضعیت درآمدی نانواها بیشتر و هزینه‌ای بر سفره‌های خانوارها اضافه کند که این امر سبب دلخوری اکثریت جامعه شده است.

اما اضافه شدن قیمت نان قطعاً باید مبنی بر تغییراتی در کیفیت و اضافه شدن زمان پخت آن باشد تا مردم نان بهتر را در زمان‌های مناسب تهیه کنند و آن افزایش قیمت به چشم جامعه نیاید، از این رو امید داریم مسئولان مربوطه با لحاظ اقداماتی کاربردی و اساسی قدمی چشم‌گیر در راستای حل این معضل بردارند.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha