۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
اتاق فکری برای رفع چالش‌های صنعت فولاد ایجاد شود
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

اتاق فکری برای رفع چالش‌های صنعت فولاد ایجاد شود

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: اگر تنش‌ها نبود امروز در رتبه هشتم جهانی تولید فولاد قرار داشتیم، اما امروز بیم آن را داریم که ایتالیا جایگاه دهم را از ایران برباید.

به گزارش بازار، محمدیاسر طیب‌نیا در همایش «تاب‌آوری صنعت فولاد ایران» گفت: مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد فقط مختص کشور ما نیست و در کشورهای دیگر نیز وجود داشته، اما نکته مهم چگونگی برخورد و مواجهه و تاب‌آوری است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: من امروز به عنوان نماینده صنعت فولاد می‌گویم که صنعت فولاد کشور امروز به منطقه خستگی نزدیک شده است به عنوان فرزند این مملکت می‌گویم اگر بازگذاری‌هایی که در این صنعت انجام می‌شود تداوم یابد از جمله مشکلات برق، گاز، سیاست‌های ارزی، سیاست‌های قیمت‌گذاری به این سمت یعنی نقطه خستگی پیش می‌رویم.

این فعال حوزه تولید فولاد اظهار داشت: اگر مشکلات در زمینه تولید فولاد وجود نداشت بدون شک در سال ۲۰۲۳ میلادی به رتبه هشتم تولید جهان می‌رسیدیم و لذا هدفی که قرار بود در سال ۱۴۰۴ محقق می‌شد، اما اکنون بیم آن وجود دارد که ایتالیا در سال آینده جایگاه دهم ما را در تولید فولاد در جهان بگیرد.

وی افزود: لذا لازم است نحوه برخورد و سیاست گذاری را در این حوزه بررسی کنیم. در ایران سالانه ۶۵ ـ ۶۰ میلیون تن فولاد ظرفیت فولاد برجا و در حال ایجاد داریم و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد این ظرفیت با هدف صادرات است.

طیب‌نیا گفت: دنیا در مقابل این شرایط در مقابل صنعت فولاد چه می‌کند و ما چه می‌کنیم؟

این فعال در حوزه تولید فولاد اظهار داشت: کشور هند به عنوان دومین فولادساز دنیا برای صنعت فولاد خود وزارتخانه ایجاد کرده است و تلاش کرده رشد تولید را فراهم و تسهیل کند، همچنین در انگلستان مصوبه‌ای وجود دارد که بر اساس آن اگر برای فولادسازان انرژی (برق، گاز) تأمین نشود باید غرامت به فولادسازان پرداخت شود، در دولت چین نیز تولیدکنندگان صنعت فولاد از کمک‌های بلاعوض دولت بهره‌مند است.

وی افزود:‌چین در سال ۲۰۰۰ با تولید ۲۰ میلیون تن دومین تولیدکننده بزرگ فولاد نیا بود، اما امروز تولید چین به اندازه ۲۰ کشور تولیدکننده اول دنیا است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: این کشور در سال ۲۰۰۰ به مبلغ ۷ میلیارد دلار به صنعت فولاد کمک می‌کند و بهره تسهیلات زیر ۵ درصد است.

وی افزود: در این کشور به کارخانه‌ها یارانه انرژی می‌دهند و در بخش صادرات فولاد با دست‌کاری ارز کاری می‌کنند که برای صادرکننده صادرات توجیه داشته باشند.

طیب نیا گفت: ترکیه به عنوان رقیب ما در تولید فولاد دارای انجمن صادرکندگان فولاد است و بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد جهان است و از سال ۲۰۱۴ زمین و معافیت مالیاتی فقط برای فولادسازان در نظر گرفته و برای حمایت از استخراج گاز طبیعی توسط فولادسازان مشوق سرمایه‌گذاری قرار داده است.

وی گفت: همه مشکلاتی که ما داریم آن‌ها هم دارند، ولی نگاه ما به صنعت و تاب‌آوری متفاوت است لذا باید بدانیم دهه چالشی پیش‌رو داریم، ولی باید اتاق فکر برای این صنعت تشکیل دهیم و تاب‌آوری خود را بالا ببریم و سیاست‌گذاری درست داشته باشیم و از دولت می‌خواهیم که سیاست‌هایی که با توسعه تقابل دارد اتخاذ نشود و ایران را با فولاد ایران بسازیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha