۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
لزوم تکمیل زنجیره ارزش تولیدات باغبانی و کشاورزی برای توسعه
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان:

لزوم تکمیل زنجیره ارزش تولیدات باغبانی و کشاورزی برای توسعه

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: تکمیل زنجیره ارزش تولیدات باغبانی و کشاورزی برای توسعه ضروری است.

شعبان شتایی در حاشیه آئین افتتاحیه سیزدهمین کنگره ملی باغبانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کنگره ها و همایش های محل ارائه آخرین دستاوردهای علمی، تبادل اندیشه و تجربه است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: برگزاری کنگره های علمی به صورت تخصصی باعث افزایش توانایی علمی واجرایی در عرصه های مختلف کشور می شود.

شتایی با بیان این نکته که باغبانی در کشور یکی از شاخه های مهم تولید محسوب می شود، یادآورشد: باغبانی در ایران با توجه شرایط آب و هوایی از ظرفیت های بالایی برخوردار بوده که باید برای بهره منده از پتانسیل های موجود اقدامات موثری در جهت توسعه آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: برای توسعه باغبانی لازم است تا تجربه های سنتی باعلم و فناوری های نوین درآمیخته شوند، بدین ترتیب می توان به تولید پایدار و سالم دست یافت.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان این موضوع که باغبانی از رشته های موثر و مهم علمی است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیرشاهد پیشرفت هایی در حوزه باغبانی بوده ایم اما می توان با بهره مندی از علم، اقتصاد این بخش را رونق بخشید.

شتایی ادامه داد: علم محور توسعه و پیشرفت بوده که اساس تجربه است، زمانی که علم و تجربه در کنار هم قرار بگیرند شاهد توسعه و پیشرفت خواهیم بود.

وی با بیان این موضوع که اغلب محصولات کشاورزی به صورت سنتی به دست مصرف کننده می رسد، بیان کرد: باید در حوزه تولیدات باغبانی به تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بپردازیم.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اضافه کرد: باید در جهت تکمیل زنجیره ارزش تولیدات باغبانی و کشاورزی از علوم مدیریت، اقتصاد و ترویج استفاده شود.

به گفته شتایی، برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در تولیدات کشاورزی و باغبانی لازم است تا متخصصان دانشگاهی در کنار عوامل اجرایی قرار بگیرند و متناسب با چالش های این حوزه ها راهکار علمی ارائه دهند.

وی با اشاره به این نکته که آب و خاک از پایه های تولید محصولات باغبانی هستند، تصریح کرد: آب و خام از عناصر مهم تولید هستند که حفظ و احیای آنها حائز اهمیت بوده که برای توسعه باغبانی باید به آنها توجه ویژه ای بشود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پایان اظهار کرد: اگر در کشاورزی تجربه، علم و فناوری باهم تلفیق نشوند، در شرایطی که شاهد بحران آب و خاک هستیم، همچنان در کشاورزی سنتی و مشکلات آن می مانیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha