۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
غفلت از ظرفیت های مطلوب در زراعت چوب| خام فروشی در ریشه درختان هم رخنه کرده!
بازار گزارش می دهد؛

غفلت از ظرفیت های مطلوب در زراعت چوب| خام فروشی در ریشه درختان هم رخنه کرده!

ایلام - زراعت چوب یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان ایلام است، هرچند اقدامات موثری طی سال های اخیر در استان در این بخش صورت گرفته اما همچنان زراعت چوب نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است.

بازار؛ گروه استان ها: چوب از جمله مصالحی است که از دوران پیشین به گونه‌ای طبیعی در اختیار و دسترس بشر بوده و مردم از آن برای ساختن، ابزار و پناهگاه استفاده می‌کردند، امروزه نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش جمعیت نه‌تنها نیاز به چوب کمتر نشده بلکه افزایش بسیاری نیز داشته و همواره درصنایع متعددی از قبیل آلاچیق، درب و پنجره، کفپوش، نمای، پالت، زیرسازی سقف، کمد و کابینت، قرنیز، انواع زهوار و نبشی، لمبه، انواع لوازم دکوری دیوارهای جداکننده انواع قالب بندی، نرده پله، مبلمان و … استفاده می‌شود و نزد جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان ایلام نیز به علت برخورداری از آب و هوای مناسب و جنگل‌های متعدد همواره ظرفیت بالایی در زمینه تولید چوب و توسعه صنایع وابسته به چوب دارد، به عبارتی دیگر چوب یکی از پتانسیل‌های مهم استان ایلام است که علاوه بر درآمدزایی باعث اشتغال پایدار روستایی نیز می‌گردد و در صورت حمایت، می‌تواند منجر به جهش تولید شگرفی در استان شود

با این حال سالهاست به علت بی‌تدبیری مسئولان در زمینه ساخت کارخانه‌های فرآوری چوبی، همواره چوب با کیفیت استان ایلام به سایر استان‌ها جهت تولیدات صنایع چوبی صادر شود که این موضوع مانعی جدی برای عدم رونق و توسعه بازار چوب و تولیدات چوبی در خود استان به شمار می‌رود، از طرفی دیگر نیز استان ایلام با توجه به دارا بودن شرایط مرزی همه‌ساله در معرض قاچاق چوب و قطع بی‌رویه درختان قرار می‌گیرد که متأسفانه این موضوع بیشتر به نابودی جنگل‌های استان و محیط زیست دامن می‌زند.

خام فروشی چوب به سایر استان‌های همجوار

فرشاد احمدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام با توجه به شرایط آب‌ و هوایی مناسب یکی از استان‌های مستعد در زمینه تولید چوب با کیفیت است و می‌تواند قدمی والا در بازار چوب کشور و تولید صنایع چوبی بردارد.

وی افزود: از چوب استان ایلام می‌توان در زمینه تولید کاغذ، تولید مبلمان، وسایل زینتی و کاربردی استفاده کرد که بدون شک نقش بسزایی در رونق اقتصادی و اشتغالزایی در ایلام دارد.

کارشناس اقتصاد: یکی دیگر از راهکارهای رونق بازار چوب در استان ایلام راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوب در استان به منظور جلوگیری از ‌خام فروشی چوب، حمایت از فعالان در این عرصه و اشتغالزایی برای جوانان استان است

احمدی با اشاره به اینکه بازار چوب در استان ایلام از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، بیان کرد: به علت کمبود امکانات از جمله کارخانه‌ها و فراورده‌های چوبی متاسفانه از چوب تولیدی استان ایلام در خود استان استفاده چندانی نمی‌شود و این چوب عموما به اقصی نقاط کشور صادر می‌شود که این موضوع دست سودجویان را نیز به جنگل‌های استان ایلام باز کرده و موجب شده با قطع بی‌رویه و غیر مجاز درختان و حتی قاچاق به کشورهای هم‌جوار، به زودی شاهد مرگ جنگل‌ها در استان باشیم.

توسعه زراعت چوب در ایلام

مریم موسوی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی استان به خبرنگار بازار گفت: در ابتدا به منظور بهرمندی از پتانسیل تولید چوب در استان و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان بهتر است در راستای زراعت چوب که امروزه در اقصی نقاط دنیا رواج است قدم برداشت.

غفلت از ظرفیت های زراعت چوب در ایلام| چوب هم خام فروشی می شود

وی افزود: زراعت چوب مزایای بسیاری از قبیل کاهش فشار بی رویه به عرصه‌های جنگلی و در نتیجه پایداری جنگل‌های طبیعی، تأمین نیازهای مواد اولیه چوبی کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در صنایع مرتبط با چوب، ارتقای سطح معیشت بهره برداران، کاربرد فراوان و گسترده چوب در صنایع چوب و کاغذ و نیز مصارف روستایی و سنتی دارد.

این کارشناس اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای رونق بازار چوب در استان ایلام راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوب در استان به منظور جلوگیری از ‌خام فروشی چوب، حمایت از فعالان در این عرصه و اشتغالزایی برای جوانان استان است.

حفاظت از جنگل‌های استان

ابراهیم پیرزادیان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بدون شک اهمیت جنگل‌ها به ویژه چوب درختان در زندگی ما بر کسی پوشیده نیست و در تمام دوره‌های پیشین و پیش رو همیشه اهمیت داشته و دارد، از این رو حفاظت از این نعمت خدادادی یکی از وظایف اصلی عموم مردم به ویژه اداره منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای اساسی در حفاظت از جنگل‌ها توسعه زراعت چوب است افزود: مدت‌هاست در استان ایلام به منظور حفاظت از جنگل‌ها تامین چوب مورد نیاز کشور، استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی و کاهش برداشت بی‌رویه چوب در سطح جنگل‌ها طرح توسعه زراعت چوب در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: طرح توسعه زراعت چوب در مناطق سردسیری استان با کاشت انواع صنوبر و پده و در مناطق گرمسیر گونه های اکالیپتوس و گز اجرا می شود.

غفلت از ظرفیت های زراعت چوب در ایلام| چوب هم خام فروشی می شود

پیرزادیان اظهار کرد: اقداماتی نیز در راستای حفاظت از جنگل‌ها، قطع درختان و برخورد جدی با متخلفین لحاظ شد است تا از انقراض درختان استان ایلام جلوگیری شود.

یک مسئول کشاورزی: برای تامین نیاز چوب کشور، طرح زراعت چوب در مناطق مختلف استان اجرایی شده است، تولید نهالهای سریع الرشد ازجمله صنوبر واکالیپتوس در استان برای اجرای این طرح در دستور کار نهالستانها قرار داده شده است

وی گفت: تاکنون طرح زراعت چوب در سطح بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان ایلام اجرایی شده و هرساله درآمد خوبی نصیب کشاورزان و بهره برداری می کند.

دهلران؛ قطب تولید چوب در استان ایلام

رئیس اداره منابع طبیعی دهلران نیز اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۱۰مورد مجوز حمل چوب اکالیپتوس به میزان ۶۹۳ تن برای کشاورزان وبهره برداران شهرستان صادره شده که ارزش ریالی آنها بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است.

نصرالله پارسه به تولید ۶۹۰ هزار اصله نهال در سه نهالستان گرمسیری و نیمه گرمسیری شهرستان در نیمه اول سال جاری اشاره کرد گفت: این میزان درخت با مشارکت مردم ، اجرای طرح زراعت چوب و توسط ادارات و نهاد های دولتی کاشت خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای تامین نیاز چوب کشور، طرح زراعت چوب در مناطق مختلف استان اجرایی شده است، تولید نهالهای سریع الرشد ازجمله صنوبر واکالیپتوس در استان برای اجرای این طرح در دستور کار نهالستانها قرار داده شده است.

امروزه صنعت چوب و فرآورده‌های آن در دنیا به یک صنعت مهم و ارز آور تبدیل شده به گونه‌ای که می‌تواند پیامدهای مثبت بسیاری به دنبال داشته باشد، از این رو الزامیست از این صنعت در استان ایلام جهت توسعه پیشرو و رفع محرومیت بهره گرفت.

زراعت چوب یکی از طرح های راهبردی برای حفاظت از جنگل ها و تامین چوب مورد نیاز کشور است که با اجرای آن هم از تخریب جنگل ها جلوگیری میشود و هم راهکاری برای اشتغال زایی و درامد است.

باتوجه به اینکه بخشی از جنگل های کشور بدلایلی مانند قاچاق چوب و آتش سوزی ها از بین می روند، رونق زراعت چوب می تواند راهکاری ارزشمند برای صیانت از این گنجینه های خدادادی باشد.

ایجاد فرصت های شغلی، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین های بایر، تنفس واقعی تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی ، تامین نیاز صنایع چوب کشور از مزایای توسعه زراعت چوب است.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha