۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
شارژ منابع ارزی با آزادسازی پولهای بلوکه ای برای واردات| دلار آزاد مشتری ندارد!
«بازار» گزارش می دهد

شارژ منابع ارزی با آزادسازی پولهای بلوکه ای برای واردات| دلار آزاد مشتری ندارد!

کارشناسان می گویند؛ اجرای سیاست های بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز همراه با تداوم آزادسازی منابع ارزی بلوکه ای باعث شده است تا بازار از تقاضای کاذب ارز خالی و بنیه ارزی کشور بخوبی تقویت شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از آزادسازی منابع بلوکه شده قابل توجه ارزی کشور در ماه گذشته، هم اکنون اخبار مسرت بخشی مبنی بر ادامه این روند با منابع کلان تر از گذشته به گوش می رسد.

منابع ارزی که به دلیل قطع سوئیفت بانکی ایران در پی تحریم ها هر چند شاید مستقیم به ایران نرسد، اما بصورت غیر مستقیم کمک شایانی به تقویت منابع ارزی کشور می کند، چرا که همین منابع، مانع از تخصیص ارز موجود در خزانه برای تامین بخش عمده نیازهای ضروری کشور چون دارو و... خواهد شد و ارزهای فیزیکی موجود صرف دیگر نیازهای می شود.

از طرفی این مسئله دست بانک مرکزی را برای کنترل و مدیریت بازار ارز به خوبی باز می گذارد تا نیاز وارد کنندگان و فعالان اقتصادی به ارز تامین شود، رویکردی که نشان می دهد دیگر چون گذشته تقاضای چندانی برای ارز در بازار اتفاق نیفتد و قیمت این کالای مهم اقتصادی بی منطق افزایش نیابد. به طور مثال در سالهای گذشته به دلیل محدودیت منابع ارزی کشور بازار این کالا در مقاطعی دچار التهاب می شد، تقاضا در بازار برای ارز بالا می رفت و قیمت آن بدون هیچ اتفاق خاصی افزایش می یافت.

بانک مرکزی در گذشته برای مدیریت منابع ارزی با حساسیت خاصی اقدام به تامین ارز در بازار می کرد اما اکنون با تقویت منابع ارزی کشور چه از طریق رونق صادرات نفت و ... و چه آزادسازی منابع بلوکه شده دست بازی برای مدیریت بازار ارز دارد

دست بازار بانک مرکزی برای اجرای سیاست های ارزی

در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز برای مدیریت منابع ارزی با حساسیت خاصی اقدام به تامین ارز در بازار می کرد، زیرا ارز آنچنانی آنطور که بتواند نیاز همه متقاضیان آن را در بازار تامین کند را نداشت اما اکنون با تقویت منابع ارزی کشور چه از طریق رونق صادرات نفت و ... و چه آزادسازی منابع بلوکه شده ذخائر ارزی تقویت شده است.

علاوه بر این اجرای سیاست های کارشناسانه و مطلوب ارزی بانک مرکزی نیز در کنترل قیمت ها، ساماندهی بازار ارز و تامین نیاز متقاضیان واقعی ارز از طریق بازارهای رسمی موجب شده است تا دلالان و سرمایه گذاران ارزی دیگر همچون گذشته توجه چندانی به این بازار نداشته باشند چرا که قیمت ها در بازار ارز تثبیت شده و ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی و ... نیز از طریق بانک مرکزی به خوبی تامین می شود. سرمایه گذاران ارزی نیز که در گذشته متقاضی ارز برای کسب سود بودند اکنون از این بازار کوچ کرده اند و دلالان سودجو نیز فعالیت در چنین بازاری را به نفع خود نمی دانند زیرا آنها در زمانی که تقاضای کاذب در بازار شکل می گرفت از آب گل آلود ماهی گرفته و با شانتاژ قیمت ها زمینه التهاب بازر ارز را به سود خود فراهم می کردند.

آزادسازی بیش از ۶ میلیارد دلار ارز در ماه گذشته به کشور و خبر احتمال بازگشت ۱۰ میلیارد دلار دیگر آنطور که اخیرا رئیس اتاق ایران و چین اعلام کرده است؛ " ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع بلوکه شده ایران، برای بازگشت در راه است" موجب شده تا با امیدواری به رونق بازار ارز نگریسته شود

کاهش شدید تقاضا برای ارز در بازار آزاد

البته طی یک دو سال اخیر اقدامات خوبی برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از التهاب قیمت ها انجام شده است، دستگیری و برخورد با سرشاخه های اصلی اختلال گران بازار ارز، شناسایی کانالهای تلگرامی و سایت های نامعتبر تعین غیر واقعی قیمت ارز توسط پلیس فتا و سایر نهادهای امنیتی در کنار راه اندازی بازار مبادلات ارزی همچنین تامین ارز مسافران چون زائران اربعین و... موجب شده است تا بازار ارز دیگر همچون سالهای پیشین پرتنش و بی ثبات نباشد، بلکه تقاضا برای آن از طریق بازارهای رسمی تامین و سرمایه گذاران ارزی و دلالان سودجو هممانطور که گفته شد از چنین بازاری خارج شوند.

علاوه بر این موضوع بازگشت منابع ارزی بلوکه شده کشورمان نوید بخش روزهای خوش تقویت منابع ارزی شده است تا اجرای سیاست های ارزی و کنترل بازار برای تثبیت قیمت ها و تامین نیازها به خوبی عملیاتی شود.

آزادسازی بیش از ۶ میلیارد دلار ارز کشور در ماه گذشته و خبر احتمال بازگشت ۱۰ میلیارد دلار دیگر آنطور که اخیرا رئیس اتاق ایران و چین اعلام کرده است؛ " ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع بلوکه شده ایران، برای بازگشت در راه است" موجب شده تا با امیدواری به رونق بازار ارز نگریسته شود و تقاضا برای ارز در بازار آزاد بشدت کاهش یابد.

زمانی که ذخائر ارزی کشور تقویت شود بی تردید اقدام برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار به خوبی میسر می شود، چنین اقدامی باعث خواهد شد تا توان تصمیم گیری مدیران بانک مرکزی نیز در ساماندهی بازار ارز و تامین این کالا برای واردکنندگان و فعالان اقتصادی آسان شود

تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور و چگونگی نحوه مصرف آن گفت: آزاد سازی ارزهای بلوکه ای کمک قابل توجهی به رونق اقتصاد کشور، تسهیل امور همچنین اتخاذ تصمیات درست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز می کند.

به طور مثال زمانی که ذخائر ارزی کشور تقویت شود بی تردید اقدام برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار به خوبی میسر می شود، چنین اقدامی باعث خواهد شد تا توان تصمیم گیری مدیران بانک مرکزی نیز در ساماندهی بازار ارز و تامین این کالا برای واردکنندگان و فعالان اقتصادی آسان شود.

وی به التهاب بازار ارز و رشد قیمتها در این بازار طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش سطح تقاضا برای خرید ارز و محدودیت در تامین و عرضه آن به بازار از سوی بانک مرکزی باعث می شد که قیمتها روندی افزایشی را در پیش گیرند و این بانک نیز خیلی نتواند مانع از رشد بی منطق قیمت ها شود، اما اکنون که ذخائر ارزی کشور بدنبال بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور تا حدودی تقویت شده است، بنابراین بانک مرکزی با خاطری آسود می تواند برنامه های خود را برای ثبات قیمتی و ساماندهی بازار ارز همچنین تامین نیاز متقاضیان ارز اجرا کند زیرا از پشتوانه نسبتا مناسبی برخوردار می باشد.

از آنجایی که می توان ارزهای آزاد شده را به واردات خودرو تخصیص داد، چنین روندی بی شک کمک خواهد کرد که با واردات خودرو، قیمت این کالای مورد نیاز مردم در بازار شکسته شود و از طرفی تاثیر مثبت خود را روی سایر کالاها در بازار برجای گذارد

ضرورت تخصیص هوشمندانه ارزهای بلوکه ای به واردات خودرو و ماشین الات بخش تولید

صالحی در ادامه افزود: بازگشت ارزهای بلوکه شده علاوه بر ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بازار ارز می تواند تاثیر بسزایی بر مهار نرخ تورم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، بشود. به طور مثال بخش عمده نارضایتی های مردم ناشی از رشد بی حد و اندازه قیمت خودرو به دلیل وجود تورم بالاست، اما از آنجایی که می توان ارزهای آزاد شده را به واردات خودرو تخصیص داد، چنین روندی بی شک کمک خواهد کرد که با واردات خودرو قیمت این کالای مورد نیاز مردم در بازار شکسته شود و از طرفی تاثیر مثبت خود را روی سایر کالاها در بازار برجای گذارد.

وی اضافه کرد: تلاش برای کاهش نرخ تورم باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد، حال اکنون که منابع ارزی کشور تا حدودی تقویت شده است، بنابراین می توان با خرید تجهیزات و ماشینن الات از طریق تخصیص ارز همچنین سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی به بخش تولید و توسعه توجه ویژه شود زیرا چندسالی است به دلیل کمبود منابع خیلی ازپروژهایی زیرساختی غیر فعال و یا زخمی هستند با این وجود می توان منابع را هوشمندانه صرف پروژه های زیرساختی نظیر تکمیل یا ساخت نیروگاههای برق، استحصال میادین گازی و ... کرد تا منفعت آن به کل کشور برگردد.

بنابه این گزارش، خبر احتمال آزاد سازی بخش دیگری از منابع بلوکه شده به کشور در آینده نزدیک امیدواری به تقویت ذخائر ارزی کشور برای واردات کالاهای غیر تحریمی و اختصاص آن به خرید ماشن الات بخش تولید، خرید خودرو خارجی و ایجاد سرمایه گذاری در بخش هایی زیرساختی همچنین تثبیت نرخ ارز دو چندان کرده است، طبق گفته کارشناسان؛ با مدیریت منابع ارزی و هزینه درست و هوشمندانه آن می توان کاستی ها را تا حدودی جبران و اقتصاد کشور و بازار ارز را سرسامان بخشید.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      ارزهای آزاد شده نباید صرف واردات خود و کالاهای مصرفی شود با این ارز باید ارزش افزوده و سرمایه گذاری پایدار نمود