۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
اظهارات ضد ایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی خطاب به آژانس اتمی

اظهارات ضد ایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی خطاب به آژانس اتمی

انگلیس، آلمان و فرانسه که پیش‌تر در بیانیه‌ای در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده بودند، با همراهی آمریکا به تکرار ادعاها پرداختند.

به گزارش بازار، انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا امروز پنجشنبه (۱۴ سپتامبر، ۲۳ شهریور) با اتهام‌زنی علیه ایران، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند اقدامات بیشتر درباره ایران لازم است در صورتی که این کشور به تعهدات قانونی خود عمل نکند و موضوعات مربوط به مواد هسته‌ای را روشن نکند.

سه کشور اروپایی سه‌شنبه هم در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مارس گذشته (اسفند)، پایبند نبوده است.

به نوشته رویترز، چهار کشور در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در شورای حکام آژانس گفتند: «ایران باید بدون تاخیر اطلاعات فنی معتبر درباره مکان‌(های) فعلی مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده در رابطه با تورقوزآباد و ورامین ارائه کند».

پیش‌تر منابع دیپلماتیک وین گفتند در نشست شورای حکام آژانس که از دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد، قرار نیست هیچ قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا به طور صادقانه و پایدار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.

وی در خصوص دو گزارشی که به شورای حکام ارائه داده هم گفت جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم آن‌که سرعت غنی‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۶۰ را کاهش داده، اما در مجموع ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۶۰ تهران افزایش یافته است.

بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش ایران را به همراه داشت. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه چهارشنبه ۲۲ شهریور گفت: این بیانیه با محوریت انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در حالی به انتقاد از وضعیت همکاری ایران با آژانس پرداخته که با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقای همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند و در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل‌وفصل شده، گفت‌وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت‌وگو در مورد حل‌وفصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

کد خبر: ۲۴۳٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha