۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
توصیه روسیه به غرب برای بازگشت به مذاکرات وین

توصیه روسیه به غرب برای بازگشت به مذاکرات وین

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد به طرف‌های غربی توصیه کرد که برای جمع‌بندی گفت‌ وگوها به مذاکرات بازگردند.

به گزارش بازار، میخائیل اولیانوف این مطلب را در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و افزود: کشورهای غربی فهرست بلندبالایی را از نگرانی‌های خود در رابطه با انحرافات ایران از بندهای برجام مطرح کردند.

وی افزود: پاسخ ما این است که باید به مذاکرات برگردیم و توافق برای از سرگیری اجرای برجام را نهایی کنیم. به این ترتیب نگرانی‌ها یکی پس از دیگری طی ۴ ماه برطرف می‌شود.

نمایندگان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار ادعاهای پادمانی و اتهام‌پراکنی علیه پیشرفت‌های اتمی ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار سرعت بخشیدن به روند اجرای توافق میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی شدند.

آن‌ها همچنین با توسل به رویه نخ‌نمای مقصرنمایی، ایران را عامل ناتمام ماندن مذاکرات وین برای از سرگیری اجرای برجام معرفی کرده و بدون اشاره به اینکه کدام طرف مقصر وضع موجود است، خواستار اجرای کامل تعهدات اتمی برجام از سوی ایران شدند.

مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید باوجود ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان چندی پیش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.

کد خبر: ۲۴۳٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha