۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کدام بازارها این روزها برای سرمایه گذاری مناسب است؟| در انتظار هفته های نیمه طلایی
گزارش «بازار» از وضعیت انواع معاملات

کدام بازارها این روزها برای سرمایه گذاری مناسب است؟| در انتظار هفته های نیمه طلایی

با آنکه این روزها بازارهای سرمایه گذاری به دلیل نوسانات موجود چنگی به دل نمی زنند، کارشناسان معتقدند؛ تنها بازار مطمئنی که می تواند در میان مدت برای خرده سرمایه گذاران سودآور باشد، طلاست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سرمایه گذاران خرد و کلان در پی نوسانات بازارهایی چون بورس، خودرو، مسکن و... کلافه شده اند، از افت خیز شدید شاخص ها در بازار سرمایه گرفته تا تاثیرگذاری اجرای سیاست های کلان برای تولید مسکن و رکود شدید این بازار، یا ثبت نام خودرو که هم اکنون با نزدیک شدن قیمت آن به بازار آزاد دیگر چون گذشته جذابیت چندانی برای سرمایه گذاران ندارد.

از طرفی نیز سپرده گذاری در بانک ها برای کسب سود آن هم به دلیل وجود فاصله عمیق بین نرخ تورم (بیش از ۴۰ درصدی) و نرخ سود بانکی (۲۲ درصدی) موجب شده است تا سرمایه گذاران در این بازار با دریافت سود منفی متناسب با نرخ بالای تورم مواجه شوند.

بازار ارز نیز مدتهاست در ثبات خاصی به سر می برد آنطور که سرمایه گذاران و دلالان، این بازار را تا حدودی ترک کرده اند، چرا که تقاضای آنچنانی چون گذشته برای خرید ارز به دلیل تامین این کالا در بازارهای رسمی توسط بانک مرکزی و در بازار مبادلات ارزی به چشم نمی خورد به گونه ای که قیمت دلار مدتهاست همچنان زیر ۵۰ هزار تومان باقی مانده است.

خیلی از افراد ناشی و ریسک گریز زمانی که بازارهای سرمایه گذاری موقعیت ویژه ای دارند و فقط حرفه ای ها در این بازار می توانند کار کنند، سمت سوی بازارهای کم ریسک و مطمئن چون بازار طلا و سپرده گذاری در بانکها را پیش می گیرند تا در مقابل تورم و تکانه های اقتصادی سرمایه هایشان حفظ شود

سرمایه گذاران محافظه کار و ریسک گریز مشتریان طلا

حال اگرچه سرمایه گذاران حرفه ای و کاربلد در هر شرایطی می توانند با سرمایه گذاری در بازارهایی که زیر و بم آن را به خوبی می دانند، فعالیت کنند، اما خیلی از افراد ناشی و ریسک گریز زمانی که بازارهای سرمایه گذاری موقعیت ویژه ای دارند و فقط حرفه ای ها در این بازار می توانند کار کنند، سمت سوی بازارهای کم ریسک و مطمئن چون بازار طلا و سپرده گذاری در بانکها را پیش می گیرند تا از افت ارزش سرمایه یا به نوعی اندوخته های خود در مقابل تورم و تکانه های اقتصادی جلوگیری کنند و در نهایت با ورود به چنین بازارهایی حداقل سود ممکن را کسب نمایند.

به گفته کارشناسان تنها بازار بدون ریسکی که سرمایه گذاران محافظه کار چه خرد و چه کلان می توانند در این شرایط که سایر بازارها با نوسان همراه و یا عایده آنچنانی ندارند بازار طلاست چرا که از دیر باز سرمایه گذارانن این کالا پس از خرید و نگهداری آن توانسته اند سود مناسبی را از این سرمایه گذاری کسب کنند.

به طور مثال طی دو سه سال اخیر قیمت سکه و طلا بشدت اوج گرفت آنگونه که سکه ۹ میلیون تومانی سال ۹۹ تا چندی پیش رقم بیش از ۳۰ میلیون تومان را به ثبت رساند، طلا نیز طی این مدت همین شرایط را داشت، نرخ هر گرم طلا ۱ میلیون ۳۰۰ تومانی در آن زمان، هم اکنون به بیش از ۲ برابر رسیده است.

در شرایط فعلی که همه بازارها ثبات آنچنانی ندارند و یا از سودآوری مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار نیستند، بنابراین ورود به بازار طلا و خرید مصنوعات آن یا سکه می تواند در آینده برای سرمایه گذاران سودمند باشد

کسب سود سرمایه گذاران از خرید طلا در میان مدت

ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» با بیان اینکه همیشه هیچ خریدار طلایی در بلند و یا میان مدت از سرمایه گذاری بر روی طلا ضرر نکرده و همچنان سود قابل توجهی را در انجام چنین معامله ای کسب کرده است، گفت: از آنجایی که سرمایه گذاران خرد توان سرمایه گذاری در بازارهایی چون مسکن یا خودرو های گرانقیمت را ندارند، و سایر بازرهای سرمایه گذاری دیگر را مناسب نمی دانند، بنابراین مناسبترین بازار سرمایه گذاری بدون ریسک و مطمئن سرمایه گذاری روی خرید طلا است چرا که چنین کالایی نه فقط در بازرهای جهانی مورد معامله قرار می گیرد، بلکه هر خانوار یا سرمایه گذاری به راحتی می تواند با تبدیل سرمایه خود به طلا در آینده سود دلچسبی را از این راه عاید خود کند.

وی اظهارداشت: بازار طلا طی ۱۰ سال گذشته در قیاس با سایر بازارهای سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاران سود نسبتا بالاتری را نصیب آنها کرده است، حال در شرایط فعلی که همه بازارها ثبات آنچنانی ندارند و یا از سودآوری مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار نیستند، بنابراین ورود به این بازار و خرید مصنوعات طلا یا سکه می تواند در آینده برای سرمایه گذاران سودمند باشد، زیرا طلا از قرنها پیش به عنوان کالایی ارزشمند و پر سود مورد داد و ستد معامله گران قرارگرفته است.

طی چند هفته اخیر رکود عجیبی در باز طلا حکم فرما شده است، البته چنین رکودی به دلیل حرمت ماه محرم و صفر بوده و هر ساله در این زمان بازار داد و ستد طلا رونقی ندارد ولی انتظار این است با سپری شدن ماه صفر و شروع مراسمات عقد و عروسی همچنین اعیاد و ... بازار طلا رونق گیرد

انتظار رونق بخشی بازار طلا از هفته های پیش رو

این کارشناس بازار طلا در ادامه به وضعیت فعلی معاملات بازار طلا اشاره کرد و افزود: طی چند هفته اخیر رکود عجیبی در باز طلا حکم فرما شده است، البته چنین رکودی به دلیل حرمت ماه محرم و صفر بوده و هر ساله در این زمان بازار داد و ستد طلا رونقی ندارد ولی انتظار این است با سپری شدن ماه صفر و شروع مراسمات عقد و عروسی همچنین اعیاد و ... بازار طلا رونق گیرد. البته رونق بازار طلا بستگی به عوامل متعددی چون نوسات قیمت ارز در بازار و سایر اتفاقات سیاسی و اقتصادی دارد.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: وجود ثبات در بازار ارز و نبود نوسان قیمت در این بازار تاثیر بالایی بر ورود سرمایه گذاران یا خریداران طلا و سکه به بازار دارد چرا که زمانی قیمت ها در بازار ارز با افت و خیر همراه است خریداران طلا یا فروشندگان برای به آرامش رسیدن قیمت ها سعی می کنند با حساسیت وارد چنین بازاری شود زیرا خیلی ها منتظر کاهش قیمت ها می ماند و این موضوع باعث کم رمقی بازار طلا خواهد شد. حال که بازار ارز در ثبات خاصی قرار دارد و نوسان قیمتی چندانی در این بازار وجود ندارد این احتمال وجود دارد که معاملات طلا در هفته های پیش رو بهتر و بازار از رکود خارج شود.

از آنجایی که بازار ارز باثبات شده است، بی تردید قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز مساعد می شود به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۲۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است

افت نرخ ارز و ثبات قیمتی در بازار طلا و سکه

بنا به این گزارش، خیلی از سرمایه گذاران خرد در شرایط کنونی رکود بازارهای سرمایه گذاری، با خرید طلا کهنه یا نو سعی می کنند سرمایه های خود را حفظ کنند و با نگهداری از آن در آینده سود مناسبی را کسب کنند حال از آنجایی که بازار ارز نیز باثبات شده است، بی تردید قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز مساعد می شود به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۲۹ هزار تومان، سکه تمام ‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید نیز ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

همچنین در بازار سبزه ‌میدان، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا نیز امروز در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۹۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۲۱ دلار است. حال با وجودی که قیمت ها در بازار طلا ثابت و اندکی کاهشی است، اما آنگونه که مشاهده می شود نرخ ارز نیز در بازارهای رسمی چند روزی است با شیب کندی نزولی شده است.

بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز با کاهش قیمت نسبت روز کاری قبل ۴۱ هزار و ۲۸۲ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۲۹ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha