۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
سرمایه گذاری خارجی در ایران؛ افزایش درخواست، کاهش صدور مجوز
گزارش بازار از سرمایه‌گذاری در دوران کرونا

سرمایه گذاری خارجی در ایران؛ افزایش درخواست، کاهش صدور مجوز

سلیمی، ‌رییس انجمن سرمایه گذاری خارجی با بیان اینکه تعداد درخواست‌های سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۲۰ نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است، گفت: در اردیبهشت حدود ۷۰۰ میلیون یورو مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد.

بازار؛ گروه ایران: اقتصاد جهانی درحال بازیابی خود پس از شیوع همه گیری است اما نا اطمینانی‌ها نسبت به شروع دوباره سرمایه گذاری در جهان ادامه دارد. سازمان بین المللی انرژی می‌گوید که میزان سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تا حدود یک سوم کاهش خواهد یافت. «آنکتاد» هم پیشتر از احتمال کاهش حدود ۴۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی به دلیل همه گیری ویروس کرونا خبر داده، حالا در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که تجارت خارجی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲ حدود ۲۷ درصد کمتر خواهد شد.

بررسی‌های انجام شده از طرف صندوق بین المللی پول هم نشان می‌دهد در جریان این همه گیری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه‌ها از بازارهای در حال گذار خارج شده که سه برابر میزان سرمایه‌های خارج شده از این کشورها در جریان بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی است. با وجود این آمار نگران کننده، رییس انجمن سرمایه گذاری خارجی از افزایش تعداد درخواست‌های سرمایه گذاری در ایران خبر می‌دهد.

حسین سلیمی‌ در اینباره به بازار می‌گوید: البته به دلیل محدودیت‌هایی که رفت و آمد وجود داشت مجوز سرمایه گذاری برای این درخواست‌ها هنوز صادر نشده است، اما پیش بینی می‌شود حالا که اقتصاد جهانی رفته رفته در حال بازگشت به جریان عادی زندگی است این مشکل هم تا حدودی حل شود.

او با بیان اینکه در اسفند ۹۸ و فرودین هیچ مجوز سرمایه گذاری صادر نشده است، گفت که در اردیبهشت معادل ۷۰۰ میلیون یورو مجوز سرمایه گذاری خارجی شده که نسبت به پارسال کاهش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته که آن هم ناشی از محدودیت‌هایی است که ویروس کرونا برای سرمایه گذاران ایجاد کرده بود.

عبور از هفت خوان رستم برای سرمایه گذاری خارجی در ایران 
اما در حالی این عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی بر این باور است که پاندمی ‌ویروس کرونا نتوانسته روند سرمایه گذاری خارجی در ایران را مختل کند که رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی از شرایط نه چندان مساعد کشور برای جذب سرمایه سخن می‌گوید. فریال مستوفی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در ایران باید از هفت خوان رستم عبور کرد، به بازار گفت: نباید فراموش کرد که به واسطه تحریم‌ها، پیچیدگی مقررات و نبود یک چشم‌انداز مشخص سرمایه‌گذارهای خارجی پیش از ویروس کرونا هم فرصتی برای حضور در اقتصاد ایران نداشته باشد.

او که ریسک سرمایه گذاری در ایران را بالا می‌داند، ادامه داد: فضای نامساعد کسب و کار، بروکراسی‌های پیچیده اداری، اقتصاد دولتی، انحصار و رانت همگی موانع بزرگی پیش پای سرمایه گذار خارجی است. از طرفی به واسطه تحریم نظام بانکی، نقل و انتقال پول، واردات، صادرات بیمه و حمل و نقل به سختی انجام می‌شود.

این فعال بخش خصوصی بی ثباتی اقتصاد و تورم بالا را از دیگر عوامل کاهش سرمایه گذاری دانست و گفت: بی‌ثباتی قیمت‌ها زمینه دخالت‌های مستقیم دولت در اقتصاد و اخلال در بازارها و در نتیجه کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است.

کاهش ۳۶ درصدی سرمایه گذاری خارجی
آمار منتشر شده از طرف آنکتاد نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۹ توانسته یک میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که به این ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن ۸۶۵ میلیون دلار معادل ۳۶ درصد افت داشته است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۱۸ نیز ۳۰ درصد افت کرده بود.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۱۹ همچنین ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است. این رقم برای سال پیش از آن ۷۵ میلیون دلار اعلام شده بود. آنکتاد رقم سرمایه‌گذاری خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۹ را نیز ۱۵۴۰ میلیارد دلار اعلام کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۴۵ میلیارد دلار معادل ۳ درصد رشد داشته است. سال پیش از آن ۱۴۹۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان جذب شده بود.

کد خبر: ۲۴٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha