۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
چالش های دامدار در مسیر تامین پروتئین سفره مردم| قیمت دام زنده کیلویی ۱۸۵ هزار تومان
گفتگوی بازار با یک دامدار البرزی:

چالش های دامدار در مسیر تامین پروتئین سفره مردم| قیمت دام زنده کیلویی ۱۸۵ هزار تومان

کرج- صنعت دامداری که تامین کننده «پروتئین و کلسیم» مورد نیاز انسان است یکی از صنایع بسیار مهم در چرخه تولید است که مدتهاست با چالش های زیادی در تولید همراه است و رفع آن توجه خاص مسئولان را می طلبد.

گروه استان ها؛ بازار: صنعت دامداری که تامین کننده گوشت و شیر و در واقع «پروتئین و کلسیم» مورد نیاز انسان است یکی از صنایع بسیار مهم در چرخه تولید است که مدتهاست با چالش های زیادی در تولید همراه است و رفع آن توجه خاص مسئولان را می طلبد.

خبرنگار بازار پای درد دل «علی سبزه پرور» یکی از دامداران البرزی نشست تا جزئیات و چالش های تولیدش را به تصویر بکشد.

*از خوراک و تغذیه دام برایمان بگویید.

الان فصل خرید یونجه، کلش یا ساقه گندم و جو هست که برای بستر گاو ها و یک درصدی هم برای خوراک گاوها استفاده می شود. قیمت آن سال گذشته کیلویی ۵ هزار و الان حدود ۲۳۰۰ تومان است. کاهش قیمت آن هم به دلیل اینکه قیمت نهاده های دامی جو، ذرت و سویا شش برابر شده، بسیاری از افراد یونجه ها را شخم زدند و مبادرت به کشت جو و گندم کردند که مقرون به صرفه تر است.

به همین دلیل ساقه جو و گندم زیاد شده و قیمت کاهش پیدا کرده است. البته کشاورزان کم لطفی می ‌کنند و روی بار آب می‌ ریزند تا سنگین تر شود و به این موضوع فکر نمی‌ کنند که اگر سنگین تر شود کپک زده و از بین می‌رود.

*فصل پرواربندی در کار شما چه فصلی است و تمرکز شما روی چیست؟

در گاو داری صنعتی همیشه همه چیز با هم پیش می‌ رود و فصل پرواربندی خاصی نیست. به دلیل مسایل بهداشتی نمی ‌توانیم از بیرون گوساله بخریم و همیشه گوساله های نر را که از مادر ها به دنیا می ‌آیند نگه می داریم و آنها را پروار می‌کنیم.

*چقدر زمان می برد یک گوساله از لحاظ گوشت و شیر به سن بهره برداری برسد؟

برای گوساله گوشتی بالای ۱۶ ماه که وزنشان بیش از ۵۰۰ کیلو گرم می‌شود از همان سن زمان فروششان فرا می‌رسد. برای شیری ها که برای تداوم گله هست، تلیسه ها از وزن ۳۵۰ کیلو و سن حدودا ۱۴ ماه موقع تلقیح شان می شود که می‌ توانند آبستن شوند و به گله شیری اضافه گردند.

*متوسط برداشت شیر در دامداری شما چقدر است و از چه نژادی برای برداشت شیر استفاده می‌کنید؟

میانگین برداشت شیر ۳۲ کیلوگرم است. نژاد شیری ما، هولشتاین است و یک مقداری نژاد سیمینتال داریم که شیری- گوشتی و در اصل نژاد گوشتی آلمان است. هولشتاین معروف به نژادی است که شیر زیادی دارد. نژاد بلژین بلو صرفا گوشتی هستند و فقط برای گوشتی پرواربندی می‌شوند. در واقع پدرشان بلژین بلو و مادرشان هولشتاین بوده است.

*علوفه مورد نیاز را از بازارگاه تهیه می‌کنید یا به صورت آزاد می‌خرید؟

هم از بازارگاه تهیه می‌کنیم هم آزاد خریداری می‌کنیم. الان به حساب بازارگاه پول واریز می‌کنیم و می گویند تا دو ماه دیگر بار نمی‌آید گاهی اوقات هم می ‌بینیم بار فردای آن روز می‌رسد. در طول زمانی که بار نمی ‌آید ما ناچاریم آزاد تهیه کنیم.

افزایش قیمت شیر برای دامداران اصلا صرفه نداشت، به دلیل اینکه ۱۵ ماه گذشته یک کیلو شیر را به کارخانه ۷ هزار تومان می ‌فروختیم و یک کیلو جو و ذرت را ۲ هزار و ۵۰ تومان می‌خریدیم یعنی به ازای یک کیلو شیر که می‌ فروختیم می‌توانستیم سه کیلو و نیم جو و ذرت خریداری کنیم، الان یک کیلو شیر بفروشیم حدود یک کیلو تا یک کیلو و صد گرم جو و ذرت می توانیم بخریم

*بحث افزایش اخیر قیمت شیر برای دامداران چقدر صرفه اقتصادی داشت؟

افزایش قیمت شیر برای دامداران اصلا صرفه نداشت، به دلیل اینکه ۱۵ ماه گذشته یک کیلو شیر را به کارخانه کاله ۷ هزار تومان می ‌فروختیم و یک کیلو جو و ذرت را ۲ هزار و ۵۰ تومان می‌خریدیم یعنی به ازای یک کیلو شیر که می‌ فروختیم می‌توانستیم سه کیلو و نیم جو و ذرت خریداری کنیم. الان که شیر ۲ هزار و خرده ای گران شده و ۱۵ هزار تومان است، یک کیلو شیر بفروشیم حدود یک کیلو تا یک کیلو و صد گرم جو و ذرت می توانیم بخریم. سویا را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می ‌خریدیم اما الان تا ۳۱ هزار تومان هم خریداری کردیم. به نظر شما صرفه دارد؟

*برای فروش گاوهای شما بر چه اساسی تعیین می شوند؟

در دامداری بخشی به نام انتظار زایشگاه داریم، گاو هایی را که ۲۰ روز به زایمانشان مانده را به این بخش می‌آوریم که غذا و شرایط استراحت شان با سایر گاو ها متفاوت است. گاو های ماده می مانند تا صرفه اقتصادی داشته باشند اگر صرفه نداشته باشند حذف می شوند یعنی از گله خارج و ذبح می شوند. گوشتشان هم معمولی است و برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شوند. به عنوان مثال به دلایلی تخمدان هایشان مشکل داشته باشند و نازا شوند حذف می‌شوند. حدودا در سن ۱۵یا۱۴ ماهه تلقیح می‌شوند. گاو های خشک ۷ و هفت ماه به بالا آبستن هستند.

*آیا فروش عمده کود برای شما صرفه دارد و کمک حال می شود؟

کود قیمت زیادی ندارد حتی پول کلش را هم درنمی آورد.

*موضوعی که برای مردم هم سوال شده این است که چرا گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان شده است؟

گوساله های نر که وزن بالای ۵۰۰ کیلوگرم دارند را از ما کیلویی حدود ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تومان خریداری می کنند ولی هنوز با جُویی که قیمتش نسبت به ۱۵ ماه گذشته ۶ برابر شده اصلا مطابقت ندارد. اکثر علوفه ها به غیر از کلش، یونجه و ذرت علوفه ای همه وارداتی هستند و در مجموع هنوز برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

داروهای مصرفی دام ما از کشور های مختلف مانند اسپانیا، هلند و خود ایران هم هست که هزینه های آن آزاد است ولی قبلا دامپزشکی برای تب برفکی مایه کوبی می‌کرد که داروی همه رایگان بود، اما چند روز پیش برای ۲۵۰ گاو ما مایه کوبی کردند حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه اش شد

*دارو و مکمل هایی که استفاده می کنید ایرانی است یا خارجی و روند تهیه آن چطور است؟

داروهای مصرفی دام ما از کشور های مختلف مانند اسپانیا، هلند و خود ایران هم هست که هزینه های آن آزاد است. قبلا دامپزشکی برای تب برفکی مایه کوبی می‌کرد که داروی همه رایگان بود. اما چند روز پیش برای ۲۵۰ گاو ما مایه کوبی کردند حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه اش شد.

*اگر حیوان گرفتار بیماری خاصی شود چه می‌کنید؟

ابتدا سعی می‌کنیم درمان کنیم اما اگر درمان نشد ذبح می‌کنیم. گاهی عفونت در بدن حیوان بسیار است و غیرقابل استفاده می‌شود.

*در حوزه محیط زیست مشکلی ندارید؟

پساب پسماند شیر دوشی مان حدود هر وعده ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر آب است و بیش از این مصرف ندارد، اما این مورد را ملاک قرار می دهند و می گویند برای محیط زیست آلودگی داریم آب ها نباید وارد آب زیرزمینی شود.

می گویند یا باید حوضچه های تصفیه درست کنیم که هزینه میلیاردی دارد و یا فلان درصد باید برای محیط زیست عوارض بدهیم. آنقدر وضعیت نامناسب است که ما خوراک گاو را نمی‌ توانیم تامین کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم بابت ۱۰۰ لیتر آب هزینه ای بپردازیم. کامیون و تانکر از بیرون می‌آید و آب را خارج می‌ کند که مقدار کمی هست اما محیط زیست باز هم قبول نمی کند و هر ماه اخطار می دهد.

*بابت پولی که به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنید خدماتی می گیرید؟

اینجا آمریکا و هلند نیست که خدمات ارائه دهند، در کل تامین اجتماعی سعی می کند به هر دلیلی که شده از زیر بار مسئولیت فرار کند و خدمات ندهد و بیشتر نیت دارد که پول بگیرد اما خدمات ندهد. یک سری کارگر افغانی داریم که روزمزد هستند بار خالی می‌ کنند و کارهایی از این دست انجام می دهند.

کارگرهای ثابت ما ایرانی هستند که بیمه دارند بازرس تامین اجتماعی می‌آید و نام کارگر افغانی که تازه وارد شده را یادداشت می کند و می رود، می خواهیم این کارگر را بیمه کنیم اما می گویند چون کارت ملی و مدارک ندارد نمی شود ولی با این حال نامش را ثبت می‌ کنند و حق بیمه و جریمه را از ما می گیرند و می‌روند

کارگرهای ثابت ما ایرانی هستند که بیمه دارند. بازرس تامین اجتماعی می‌آید و نام کارگر افغانی که تازه وارد شده را یادداشت می کند و می رود. می خواهیم این کارگر را بیمه کنیم اما می گویند چون کارت ملی و مدارک ندارد نمی شود ولی با این حال نامش را ثبت می‌ کنند و حق بیمه و جریمه را از ما می گیرند و می‌روند.

کد خبر: ۲۴۲٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha