۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
تک نرخی شدن آرد؛ شرط رقابت سالم واحدهای نانوایی| صنف نان به سمت نیمه اتوماتیک شدن در حرکت است
عضو هیات مدیره تعاونی نان های فانتزی در گفتگو با بازار؛

تک نرخی شدن آرد؛ شرط رقابت سالم واحدهای نانوایی| صنف نان به سمت نیمه اتوماتیک شدن در حرکت است

نقره، عضو هیات مدیره تعاونی نان های فانتزی با انتقاد از دو نرخی بودن آرد گفت: از اصلی ترین راهکارهای کاهش ضایعات نان، تک نرخی کردن آرد، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای نانوایی و تربیت نیروهای متخصص است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در شرایطی که بحث نان از جمله مباحث حساسیت برانگیز محسوب می شود، غالبا در خصوص نرخ دهی به صنف نانوایان همواره ملاحظاتی از سوی دستگاه های مربوطه در نظر گرفته می شود و این امر با مخالفت های بسیاری نیز مواجه است. با این وجود از دیگر مباحثی که صنف نانوایان نسبت به آن اعتراض دارند بحث دو نرخی بودن آرد است که از اوایل سال قبل با آزاد شدن آرد صنف و صنعت، واحدهای نان های حجیم و نیمه حجیم به نوعی با افزایش ناگهانی قیمت ها و به تبع با افت فروش مواجه شدند. با این وجود به نظر می رسد، پس از گذشت بیش از یک سال از آزاد سازی نرخ آرد صنف و صنعت، شرایط تا حدودی عادی شده و رونق به این صنف بازگشته است. در راستای بررسی آنچه در این صنف می گذرد، خبرنگار بازار گفتگویی با «عیلرضا نقره» عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران، انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*بعد از گذشت یک سال از آزاد سازی آرد صنف و صنعت، وضعیت صنف نان های فانتزی را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

سال قبل در اردیبهشت ماه با توجه به تغییر نرخی که در آرد داشتیم اهالی صنف ما بسیار اذیت شد و آسیب دید. چون یک تفاوت قیمتی بسیار زیادی با نان های سنتی پیدا کردیم به نحوی که نان فانتزی در شرایط حذف شدن از سفره خانوارها قرار گرفت اما با تمهیداتی که انجام شد برای مردم جا افتاد که نان خوب و سالم را در سبد خود جا دهند. لذا اگرچه شرایط هنوز مثل قبل نشده اما بهبود یافته و امیدواریم روز به روز نان جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

نقره، عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران: برای بالا بردن کیفیت نان باید بین واحدهای نانوایی رقابت ایجاد شود اما تا زمانی که دو نرخی آرد را داریم رقابت سالم کار سختی است بنابراین باید آرد تک نرخی شود

در واقع ما بسیار راغب هستیم بتوانیم رقابت سالمی داشته باشیم و رقابت سالم هم تا زمانی که یارانه وجود دارد و دو نوع نرخ آرد داریم کار سختی است. متاسفانه آرد و نان را تبدیل به یک موضوع سیاسی کرده اند و بخش دولتی نگران تبعات گران شدن نان است. اما واقعیت این است که همین الان هم مردم نان را گران می خرند در حالی که معتقدیم یارانه تخصیصی را مستقیم به حساب خانوارها واریز کنند و بگذارند مردم خودشان انتخاب کنند تا به این ترتیب برای واحدهای نانوایی رقابت ایجاد شود تا نان باکیفیت تر دست مردم بدهند. البته در یک دوره این اتفاق افتاد اما متاسفانه نرخ نان با نسبت تورم بالا نیامد و یارانه هم افزایش نیافت.

*ارزیابی شما از نتایج تک نرخی شدن آرد نان چیست؟

در صورت تک نرخی شدن، اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که یک رقابت سالم بین واحدهای نانوایی ایجاد می شود. از سوی دیگر ریزش آرد به سمت شیرینی، نان فانتزی و ماکارانی دیگر رخ نمی دهد و همه یکنواخت می شود و این رقابت در کارخانجات آرد و همچین در کشت گندم هم ایجاد می شود. به تبع وقتی نان را به قیمت درست بدهید مصرف کننده هم حق انتخاب دارد. ضمن اینکه ضایعات بخش نان کم می شود و همین امر هم در کنار ایجاد رقابت برای واحدهای نانوایی موجب می شود مصرف گندم کشور کمتر شود. منتها باید به مردم اطلاع رسانی شود که اگر در ظاهر نان را گران می خرند از آن طرف یارانه آن را دریافت می کنند و عملا فشاری بر آنها وارد نمی شود.

*اگرچه در خصوص میزان ضایعات نان آمار دقیقی وجود ندارد اما به هر حال ضایعات داریم. راهکارهای پیشنهادی شما برای به حداقل رساندن این ضایعات چیست؟

جالب است بدانید یکی از راهکارهای کاهش ضایعات بخش نان، ایجاد رقابت بین واحدهای نانوایی است؛ یعنی زمانی که نانوا بتواند نوع آرد را خود انتخاب کند این بهترین نوع رقابت است، از آنطرف کارخانه دار هم می داند شما چه می خواهید. به عبارت ساده تر وقتی آرد به عنوان اصلی ترین ماده تولید نان کیفیت دارد خود به خود ضایعات پایین می آید.

نقره، عضو هیات مدیره تعاونی نان های حجیم و نیمه حجیم تهران: یکی از اصلی ترین راهکارها برای کاهش ضایعات بخش نان تربیت کردن نیروی کار ماهر و متخصص است

از دیگر راهکارها این است که برای این صنف نیروی متخصص تربیت کنیم؛ با توجه به دستمزدهایی که الان تعیین می کنیم و با توجه به اینکه نان در یک چارچوب در انحصار است و نمی تواند قیمت واقعی بگیرد واحدهای نانوایی مجبور می شوند از نیروهای غیر متخصص استفاده کنند و این امر ضایعات را بالا می برد. بنابراین ایجاد رقابت بین واحدهای نانوایی و تربیت نیروی متخصص بیشتر از هر اقدام دیگری می تواند در کاهش دادن ضایعات نان موثر باشد.

*دولت اگرچه بحث کشت قراردادی بین کارخانجات آرد و گندمکاران را مطرح کرد اما امسال به دلیل مسائلی که در بحث تعیین قیمت خرید تضمینی گندم رخ داد، این امر به خوبی محقق نشد. با این وجود به نظر می رسد کارحانجات و کشاورزان هردو نسبت به این طرح نگاه خوبی دارند. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

شنیده ها حاکی از این است که کشت قراردادی هم به نوعی ایجاد رقابت سالم است؛ یعنی کارخانجات آرد به خوبی می دانند بر فرض چه گندمی با چه گلوتنی می خواهند که بتوانند آرد مورد نظر منِ نانوا را تامین کند و لذا با کشاورز قرارداد می بندد و به تبع کشاورز هم هر گندمی را نمی کارد. چون می داند تضمین خرید دارد و خود بخود گندم مورد نظر کارخانجات را تولید و تامین می کند. در واقع اجرای کشت قراردادی کارخانجات آرد با گندمکاران دنباله زنجیره آزاد سازی قیمت آرد است که باید نجام شود.

*در بحث تجهیزات و ماشین آلات نان های صنعتی، چقدر این صنعت پیش رفته و چقدر ماشین آلات قابل رقابت با نمونه های خارجی است؟

در حوزه ماشین آلات صنعت نان تحولات بزرگی رخ داده و بسیار رو به پیشرفت است. به نحوی که می توان گفت چیزی از دستگاه های خارجی کم ندارند. جالب است بدانید دبیر اتحادیه جهانی نان چندین بار از میزان رشد و پیشرفتی که در حوزه ماشین آلات نان ایران اتفاق افتاده اظهار تعجب کرده است. لذا در بحث ماشین الات نیازی به واردات نداریم و تولید کننده داخلی ما می تواند نیاز ما را تامین کند.

*با این تفاسیر ارزیابی شما از آنچه پیش روی صنعت نان کشور است چیست؟

به نظر بنده با توجه به تغییراتی که در رسته اتحادیه ما رخ داده و همچنین با توجه به تغییراتی که در ذائقه مردم در حال ایجاد شدن است مصرف نان های حجیم رو به روز بیشتر می شود. از سوی دیگر بنده معتقدم نان های صنعتی هم رو به سمت نیمه اتوماتیک شدن بیشتر می رود چون بحث کارگر تخصصی و ماهر تبدیل به معضلی برای واحدهای تولیدی شده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      4 3
      فقط آرد و آزاد کنید یا آنش بدید خود مردم
      • عزت جعفری IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
        1 1
        واقعا دادن یارانه نان به مردم فکر میکنی جیب مردم در میشه..نه خیر..آن موقع بازارسیاه نان به وجود میاد دلال بازاری..در سوپر مارکت ها ..نان پس مانده به خورد مردم میدن..در نانوایی ها هم بربری هر عدد25000هزار لواش هم هر عدد10000هزار تومان میشه....هوشیار باشیم واقعا الان نان مجانی داریم ملت ایران میخوریم چرا داریم سفرهای خودمان تنگ تنگ تر میکنیم...واقعا فقرا وتنگ دستان فقط بانان خالی زندگی میکنند
    • عادل US ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 1
      عزیزان دقت کنید نانی که از تنور بیرون می‌آید ۳۵۰ تومان قیمت دولتی نان است همان نان سالم را در سطل ضایعات بریزیم ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان می فروشیم حالا اصلا نیاز به تخصص نیست خودتان قضاوت کنید
    • نانوا IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      5 5
      بنده نانوایی دارم دیگ خمیرگیریم سوراخ شده درامدی ندارم که ان را عوض کنم ناچارم داخل دیگ چسب بزنم
    • جانباز جنگ IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      0 1
      با سلام مشکل اینجاست که نانوایان ما اصلا بلد نیستن نان خوب درست کنند از مردم نظر سنجی کنید تا متوجه شوید ضمن بی کیفیت بودن نان که نیمی خمیر و نیمی سوخته است روز به روز نان گرانتر و از وزن آن کاسته میشود. اتحادیه هم که از خودشان هست. الا ماشاالله
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      3 1
      سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن و روزی ۸۰۰به شاطر روزی ۳۰۰برای نان دربیار و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
    • محمد کوهکن US ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
      6 1
      تک نرخی شدن آرد هم به نفع کشاورز و هم از قاچاق آرد و حیف ومیل نان جلوگیری می شود و هم رقابت سالم در کیفیت نان قیمت واقعی نان تفتان ۶۰۰۰ هزار تومان
    • محمد US ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      باسلام بنده نانوا هستم دوستان از کیفیت نان گلایه داشتن به نظر شما گندمی که از مزرعه تا ارد شدن وبه دست نانوا رسیدن یک هفته بیشتر زمان نمی‌برد می‌توان با آن نان با کیفیت پخت کرد وقتی هم با هرکجا تماس میگیریم پاسخ گو نیستن دوستان گندم باید حداقل ۳ماه داخل سیلو خواب داشته باشه تا جا بیفته در مورد آزاد کردن قیمت نان هم باید عرض کنم بسیاری از مردم یکی از مهمترین چیزی که با آن شکم خودشان را سیر نگه میدارن نان است واگه قرار باشه آن را به قیمت بالایی خریداری کنن مطمئنم به مشکل بر میخورن در حال حاضر هم کسانی که درآمد خوبی دارند می‌توانند نان محلی یا خانگی تهیه کنند که با گندم محلی تهیه شده ولی کسی که درآمد ناچیزی داره مجبوره نان ارزان تری با تعدادبیشتری تهیه کنه تا از عهده سیر کردن شکم زن وبچه اش بر بیاد که اگرقرارباشه باقیمت بالایی تهیه کنه مطمئنن به مشکل برمیخوره وبا این قیمت فعلی هم نانوا به مشکل میخوره بنظربنده با درصدی گران کردن نان می‌توان هر دو طرف را راضی نگه داشت