۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
فروش فله ای طلای سبز در کرمان| سرمایه ای که دیده نمی شود
گزارش بازار؛

فروش فله ای طلای سبز در کرمان| سرمایه ای که دیده نمی شود

کرمان- استان کرمان بیشترین سطح زیر کشت گردو در کشور را به خود اختصاص داده اما در بازار این محصول هیچ نامی از برند گردوی کرمان وجود ندارد و بی عملی در این زمینه ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان یکی از مهمترین استان های کشور در زمینه تولیدات کشاورزی است به طوریکه یک سوم باغ های کشور در این استان قرار دارد در این میان گردو یکی از مهمترین محصولات تولیدی در استان کرمان است و بیشترین میزان تولید این محصول نیز در شهرستانهای بافت و رابر انجام می شود که اقلیمی متفاوت از سایر مناطق استان دارد و بیشترین میزان بارندگی استان نیز در این شهرستان ها روی می دهد.

۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو در استان کرمان وجود دارد و سالانه به صورت متوسط ۲۰ هزار تن گردو در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.

این میزان تولید محصول در کنار تامین نیاز بازار داخلی استان صادر نیز می شود و زمان برداشت محصول نیز از اواسط شهریور آغاز می شود و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

ارزش اقتصادی تولید گردو در استان کرمان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان است که البته سود نهایی تولید و فروش گردو در بازار عاید دلالان و واسطه ها می شود.

در کنار بافت و رابر در برخی دیگر از شهرستان های استان نیز این محصول برداشت می شود که شامل بردسیر، سیرجان، زرند، شهربابک و کرمان می شود.

فروش فله ای طلای سبز در کرمان| سرمایه ای که دیده نمی شود

این روزها مردم در شهرستان های مختلف کرمان در تلاش هستند تا محصول را برداشت و روانه بازار کنند اما خشکسالی، شیوع آفت و تغییرات اقلیمی موجب شده افت تولید در کرمان بیشتر از سالهای گذشته روی دهد.

خشکسالی میزان برداشت محصول را کاهش داد

یکی از کشاورزان در شهرستان بافت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال جاری محصول در حال برداشت است و با وجود افزایش هزینه های برداشت و حمل و نقل شاهد هستیم که به دلیل خشکسالی و کمبود آب تولید محصول نیز کاهش چشمگیر دارد.

محمد سلاجقه ادامه داد: اصولا با وجود اینکه بافت یکی از قطب های تولید گردو در کشور است اما ساز و کار مشخصی برای برداشت و تولید وجود ندارد و کشاورزان بعد از برداشت، محصول را به دلالان می فروشند.

یک کشاورز: عملا در زمان برداشت محصول گردو ها در گونی به دلالان فروخته می شود که قیمت نیز در شهرستان به شدت پایین است و دلالان چندین برابر قیمت محصول را در دیگر شهرها می فروشند

وی عنوان کرد: عملا در زمان برداشت محصول گردو ها در گونی به دلالان فروخته می شود که قیمت نیز در شهرستان به شدت پایین است و دلالان چندین برابر قیمت محصول را در دیگر شهرها می فروشند.

سلاجقه افزود: سال ها صحبت هایی در خصوص خوشه صنعتی گردو و حمایت مسئولان از کشاورزان، برندینگ و جلوگیری از دلال بازی و بهبود بازار تولید می شود اما عملا هیچ اتفاقی روی نمی دهد و این داستان هر سال تکرار می شود.

وی گفت: در فصل تولید چند نفر با کامیون و وانت بار در روستاها می چرخند و محصول را با هر قیمتی که بخواهند از کشاورز روستایی خریداری می کنند و کشاورز هم که برای امرار معاش به فروش محصول وابسته است مجبور به فروش می شود.

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان بافت در گفتگو با بازار بیان کرد: به دلیل خشکسالی میزان برداشت محصول نسبت به سال قبل کمتر شده است اما کیفیت محصول خوب است.

محمد اقبالی گفت: ما چاره ای جز فروش محصول خود به دلال ها نداریم اصولا بازار گردوی استان کرمان دست دلالان است و بخشی از گردو نیز که از استان خارج می شود به اسم گردوی سایر استانها فروش می رود.

گردوی کرمان معرفی نشده است

وی عنوان کرد: در بازار کشور گردوی بافت و رابر را بسیار اندک می شناسند و اکثر مردم در استانهای مختلف تصور می کنند گردو برای تویسرکان و یا کردستان است.

وی عنوان کرد: بازاریابی و برندسازی در خصوص محصول گردو بسیار اندک انجام شده است و ما بسته بندی مناسب نیز نداریم در عوض استانی مانند آذربایجان شرقی که سهم کمتری نسبت به کرمان دارد بازار کرمان را از آن خود کرده است.

واردات بی رویه گردو از چین و شیلی

وی همچنین به واردات بی رویه گردو از چین و شیلی نیز اشاره کرد و گفت: گردوهای یک دست و با ظاهری زیبا از شیلی و چین وارد بازار کرمان می شود و در حال حاضر که گردوی کرمان وارد بازار شده با رقیب جدی مواجه است.

وی گفت: وارد کنندگان گردوی چین را با قیمت اندک وارد می کنند و این گردوی بی کیفیت را با قیمت های بسیار اندک می فروشند و مردم به دلایل مشکلات اقتصادی به سمت خرید گردوی چینی و شیلی راغب می شوند.

فروش فله ای طلای سبز در کرمان| سرمایه ای که دیده نمی شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان بافت با 17 هزار و ۳۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت محصول را دارد و ۱۷ رقم برتر در سالهای قبل شناسایی شده است و امسال ۵ هزار و ۵۰۰ تن گردو برداشت می شود.

عباس خاصه سیرجانی ادامه داد رتبه دوم کشور در تولید محصول به استان کرمان تعلق دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۶ هزار تن گردو در استان برداشت می شود که شامل شهرستان‌های بافت، رابر و بردسیر است که خشکسالی دلیل افت تولید است.

صنایع تبدیلی گسترش یابد

وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی یکی از ضروریات در زمینه فرآوری محصول گردو است ضمن اینکه باید به برندسازی در خصوص این محصول نیز توجه شود.

در کنار مشکلاتی مانند دلال بازی در بازار گردو و واردات بی رویه این محصول از کشورهای مختلف یکی دیگر از مشکلات کشاورزان شیوع گسترده آفت کرم خراط است که با شیوع در باغهای بافت و رابر منجر به نابودی بخش قابل توجهی از درختان این شهرستانها طی سالهای اخیر شده است.

عدم برنامه ریزی مسئولان برای جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی نیز به یکی دیگر از مشکلات جدی کشاورزان گردو کار استان کرمان تبدیل شده است.

تمام این مسائل دست به دست هم داده است تا شرایط کشاورزان استان کرمان هر روز بدتر شود، در شرایط کنونی ایجاد تشکلهای گردوکاران در استان کرمان و سرمایه گذاری در قالب تعاونی ها برای ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی محصول می تواند به صادرات محصول گردوی کرمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سود بیشتر برای کشاورزان منجر شود.

هر چند در سال های اخیر وعده های فراوانی در این زمینه داده شده اما عملا تا کنون گام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha