۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
بهبود عملکرد و وزن لاستیک خودرو با فناوری پرتودهی| کیفیت و ایمنی خودروها افزایش می یابد
گفتگوی اختصاصی بازار با معاون سازمان انرژی اتمی:

بهبود عملکرد و وزن لاستیک خودرو با فناوری پرتودهی| کیفیت و ایمنی خودروها افزایش می یابد

شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت کاربرد پرتوهای ایران به «بازار» گفت: اگر مواداولیه تایرسازی یا حتی لاستیک خودرو پرتودهی شود، خاصیت ارتجاعی، عمرمفید، کیفیت و وزن آن بهبود خواهد یافت.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودرو لوکو موتیو ۲۰۰ رشته صنعتی در کشور است، هر چقدر صنایع بالادستی یا پایین دستی پیشرفت تکنولوژیکی و صنعتی داشته باشند، به همان میزان نیز کیفیت خودرو و قطعات آن افزایش می یابد. گاهی زنجیره تامین خودروسازان به دلیل عدم پیشرفت صنایع دیگر دچار چالش تامین قطعه یا مواداولیه ناشی از جبر تحریم های ظالمانه به دلیل واردات می شود. البته گاهی نیز به دلیل مقاومت صنایع خودروسازی در برابر تغییر تکنولوژیکی، ارتقا فناوری و کیفیت در محصولات تولید داخل ایجاد نمی شود. باتوجه به پیشرفت علوم هسته ای به ویژه فناوری «پرتوها» در کشور، این تکنولوژی می تواند منجربه بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل شود، از همین رو جهت بررسی این موضوعات با سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت کاربرد پرتوهای ایران به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست باتوجه به اینکه فناوری پرتودهی در تولید مواداولیه و قطعات خودروها در دنیا استفاده می شود، سازمان انرژی اتمی چه برنامه ای برای استفاده از این فناوری در صنایع خودروسازی دارد؟

در صنعت خودروسازی از «پلیمر» جهت تولید قطعات بسیار زیادی استفاده می شود، بیشتر اجزا و قطعات کابین، لوله های انتقال سیالات و لاستیک برای تولید نیازمند این ماده هستند. در شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران فناوری پرتودهی به پلیمر را داریم، اگر موادپلیمری پرتودهی شوند مقاومت و دوام مکانیکی آن ها افزایش خواهد یافت.

اگر سیم های مورد استفاده در پلت فرم الکتریکی خودرو پرتودهی شود، این کابل ها نسوز خواهد شد. بنابراین ایمنی خودرو در حوادث افزایش یافته و مانع از آتش سوزی خواهد شد

* به بحث افزایش مقاومت قطعات اشاره کردید، پرتودهی پلیمر می تواند منجربه افزایش ایمنی خودروها شود؟

بله، به عنوان مثال اگر سیم های مورد استفاده در پلت فرم الکتریکی خودرو پرتودهی شود، این کابل ها نسوز خواهد شد. بنابراین ایمنی خودرو در حوادث افزایش یافته و مانع از آتش سوزی خواهد شد.

اگر مواداولیه تایرسازی یا حتی لاستیک خودرو پرتودهی شود، خاصیت ارتجاعی، عمرمفید، کیفیت و وزن آن بهبود خواهد یافت. بهبود این پارامترها در زمان استفاده از تایر منجربه افزایش سرعت خودرو و کاهش استهلاک خواهد شد

* پیشتر به موضوع لاستیک خودرو اشاره کردید، پرتودهی در تایر خودرو چه تاثیری در عملکرد دینامیکی آن ایجاد خواهد کرد؟

اگر مواد اولیه تایرسازی یا حتی لاستیک خودرو پرتودهی شود، خاصیت ارتجاعی، عمرمفید، کیفیت و وزن آن بهبود خواهد یافت. بهبود این پارامترها در زمان استفاده از تایر منجربه افزایش سرعت خودرو و کاهش استهلاک خواهد شد. البته این موضوع فقط منوط به لاستیک خودرو نمی شود، نوارهای دور در خودرو که درزگیر هستند، پس از مدتی به دلیل وجود یو وی در نور آفتاب دچار خرابی می شوند. با پرتودهی مواداولیه نوارهای دور در خودرو می توان خرابی را کاهش و مقاومت آن ها را در برابر نور آفتاب افزایش داد.

*ظاهرا توجه فراوانی به پلیمرها دارید، برای توسعه و بهبود قطعاتی که از این ماده ساخته شدند و ورود فناوری پرتودهی در صنعت خودرو آمادگی تعامل با قطعه سازان و خودروسازان را دارید؟

فعالیت های بسیار زیادی در زمینه پیلمرها به ویژه با کاربری در صنعت خودرو انجام داده ایم، بنابراین جهت پیش برد این فعالیت در بخش های مختلف کشور جهت استفاده از فناوری پرتودهی قطعا نیازمند همکاری بیشتر و حتی سرمایه گذاری صنایع خودروسازی هستیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha