۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
فلز فارابی وارد بورس می‌شود
بازار گزارش می دهد

فلز فارابی وارد بورس می‌شود

پذیره‌نویسی نخستین صندوق بخشی شرکت سبدگردان فارابی با نماد «فلز فارابی» به زودی آغاز می‌شود. فلز فارابی از نوع صندوق‌های قابل‌معامله(ETF) است که بیشتر دارایی آن در صنعت فلزات سرمایه‌گذاری می‌شود.

بازار؛ گروه بورس: پذیره‌نویسی نخستین صندوق بخشی شرکت سبدگردان فارابی با نماد «فلز فارابی» به زودی آغاز می‌شود. فلز فارابی از نوع صندوق‌های قابل‌معامله(ETF) است که بیشتر دارایی آن در صنعت فلزات سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق بخشی چیست؟

صندوق‌های بخشی دسته خاصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که بیشتر دارایی تحت مدیریت آن‌ها در سهام شرکت‌های فعال در یک صنعت خاص مانند فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و… سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع این صندوق‌ها نوعی از صندوق‌های سهامی محسوب می‌شوند که تمرکز آن‌ها سرمایه‌گذاری در سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های یک صنعت خاص است؛ بنابراین صندوق بخشی در موج‌های صعودی صنعت مورد نظر، پتانسیل بالایی برای سوددهی دارد. علیرغم تمرکز بر یک بخش خاص از بازار، این صندوق‌ها اغلب با نگهداری انواع سهام از صنعت مورد نظر و تنوع‌بخشی پرتفوی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

براساس امیدنامه صندوق‌های بخشی، حداقل ۷۰ درصد از سرمایه این صندوق‌ها باید در یک صنعت و باقی دارایی می‌تواند به انتخاب مدیر صندوق در سهام، حق تقدم و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شود.

آشنایی با صنعت فلزات اساسی

صنعت فلزات اساسی با سهم حدود ۲۰ درصدی از ارزش کل بازار سرمایه ایران، دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌شود. این صنعت با حضور شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و… همواره نقش کلیدی در بازار سرمایه ایران ایفا کرده است. بخش قابل‌توجهی از محصولات این صنعت صادراتی بود و به همین دلیل نمادهای آن در دسته شرکت‌های دلاری قرار خواهند گرفت و بازدهی آن‌ها متاثر از وضعیت بازار ارز نیز خواهد بود.

صنعت فلزات اساسی طی سال‌های اخیر، از لحاظ عملکرد نیز یکی از بهترین صنایع بازار بوده و همواره توانسته بیشتر از شاخص کل بورس، رشد داشته باشد. با نگاهی به مقایسه این صنعت با سایر بازارها می‌توان پی‌برد که صنعت فلزات علاوه بر شاخص کل بورس، بازدهی به مراتب بالاتری از طلا، ارز و سایر بازارها داشته است.

فلز فارابی وارد بورس می‌شود

صندوق بخشی فلز فارابی

پذیره‌نویسی واحدهای صندوق فلز فارابی به‌عنوان ششمین صندوق سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان فارابی به‌زودی آغاز می‌شود. با توجه به عملکرد مناسب مدیریت دارایی این شرکت طی سال‌های اخیر و البته پتانسیل بالای صنعت فلزات اساسی به نظر می‌رسد، این صندوق نیز به زودی به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بورس تبدیل شود.

سقف جذب سرمایه در دوره پذیره‌نویسی فلز فارابی دو هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و براساس امیدنامه، حداقل ۷۰ درصد از دارایی این صندوق به سرمایه‌گذاری در سهام و حق‌تقدم شرکت‌های صنعت فلزات اساسی اختصاص می‌یابد و سایر منابع صرف سرمایه‌گذاری در دیگر صنایع، اوراق با درآمد ثابت و… می‌شود.

مزایای صندوق بخشی فلز فارابی

با سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی فلز فارابی، دیگر نیازی به بررسی حدود 50 شرکت فعال در صنعت فلزات اساسی ندارید و تنها با یک نماد، بهترین سهم‌های این صنعت را به پرتفوی خود اضافه می‌کنید. به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری شما در مقایسه با خرید مستقیم سهام به مراتب کاهش پیدا می‌کند. فراموش نکنید این صندوق نیز مانند همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند.

از آن‌جایی که صندوق فلز فارابی از نوع قابل معامله (ETF) محسوب می‌شود، معاملات آن مانند سایر صندوق‌ها معاف از مالیات بوده و نسبت به سهام، کارمزد معاملاتی اندکی دارند. علاوه بر موارد فوق به‌دلیل حضور بازارگردان فعال، این صندوق نقدشوندگی بالایی دارد؛ بنابراین دیگر نیازی نیست نگران تشکیل صف خرید و فروش باشید. در کنار این مزایا باید به دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰ درصدی آن نیز اشاره کنیم که در زمان رشد بازار می‌تواند بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

نحوه شرکت در پذیره‌نویسی فلز فارابی

پذیره‌نویسی واحدهای صندوق بخشی «فلز فارابی» به زودی آغاز می‌شود. واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق از نوع قابل معامله یا ETF بوده و از طریق سامانه معاملات آنلاین کلیه کارگزاری‌ها قابل خرید است. تعداد کل واحدهای صندوق در مرحله پذیره‌نویسی ۲۰۰ میلیون واحد در نظر گرفته شده و با قیمت پایه ۱۰ هزار ریال عرضه می‌شود. طبق شرایط اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق «فلز فارابی»، حداقل میزان خرید واحدها ۱۰ هزار ریال است و محدودیتی هم برای خرید هر کد حقیقی یا حقوقی وجود ندارد. برای مشاهده اطلاعات تکمیلی به صفحه اختصاصی صندوق فلز فارابی مراجعه کنید. در صورت ثبت شماره موبایل در این صفحه، زمان دقیق پذیره‌نویسی این صندوق به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha