۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
دورخیز برای مجاب کردن دولت؛ بنیاد مسکن: وام ۲۰۰ میلیونی کفاف ساخت را نمی کند!
«بازار» گزارش می دهد

دورخیز برای مجاب کردن دولت؛ بنیاد مسکن: وام ۲۰۰ میلیونی کفاف ساخت را نمی کند!

در حالیکه هنوز وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به تصویب دولت نرسیده است، بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی سقف تسهیلات را به دولت ارائه کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه هنوز سهمیه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی به سیستم بانکی ابلاغ نشده است، بنیاد مسکن پیشنهادی به دولت ارائه کرده است که بر اساس آن سقف وام مسکن روستایی با ۱۰۰ درصد افزایش به ۴۰۰ میلیون تومان برسد.

این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که سازندگان مسکن با ارائه اطلاعاتی به بنیاد مسکن این موضوع را گوشزد کرده اند که سقف کنونی وام مسکن روستایی نمی تواند کفاف ساخت مسکن را بدهد.

جودی: بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان را داده است، اما برای آنکه این پیشنهاد مانع پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نشود در ابتدا به دنبال تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن هستیم

اما چند روز پس از اعلام پیشنهاد بنیاد مسکن به دولت برای افزایش سقف وام مسکن روستایی، مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفته است که در حال حاضر بنیاد مسکن برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان را داده است، اما برای آنکه این پیشنهاد مانع پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی امسال نشود در ابتدا به دنبال تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن هستیم.

این اظهارات نشان می دهد که عدم ابلاغ سهمیه سال ۱۴۰۲ و عدم تصویب آن از سوی دولت کار سختی را پیش روی بنیاد مسکن و متقاضیان وام مسکن روستایی قرار داده است.

دورخیز بنیاد مسکن برای مجاب کردن دولت؛ وام ۲۰۰ میلیونی کفاف ساخت را نمی کند!

احمد رضا پورحمیدی یکی از سازندگان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با این عنوان که ساخت مسکن در روستاها از سال های قبل همواره گرانتر از شهرها بوده است گفت: این تحلیل که این روزها ساخت مسکن در روستاها گرانتر از شهرها شده است پذیرفتنی نیست. چرا که در سال های گذشته نیز بیشتر اقلام ساختمانی در روستاها به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل گرانتر از شهرها بوده است.

او در پاسخ به این سئوال که دولت به تازگی سقف وام مسکن روستایی را آن هم با مشکلات بسیار و اصرار بنیاد مسکن افزایش داده است و بعید است که سقف وام مسکن را تا ۴۰۰ میلیون تومان بالا ببرد ادامه داد: اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این نتیجه می رسد سقف ۲۰۰ میلیون تومانی کفاف ساخت را نمی کند نمی تواند دلیلی بر پذیرش دولت و سیستم بانکی به این پیشنهاد باشد.

سازنده مسکن: پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی برای این بوده است که دولت حداقل با افزایش ۵۰ درصدی موافقت کند تا حداقل سقف وام مسکن روستایی برای سال آینده به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. همین الان هم اگر وام مسکن ۳۰۰ میلیون تومان شود باز هم کفاف ساخت را نمی دهد

او اضافه کرد: اما به هر حال به نظر می رسد این پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی برای این بوده است که دولت حداقل با افزایش ۵۰ درصدی موافقت کند تا حداقل سقف وام مسکن روستایی برای سال آینده به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. همین الان هم اگر وام مسکن ۳۰۰ میلیون تومان شود باز هم کفاف ساخت را نمی دهد چه برسد به اینکه سال آینده این موافقت صورت بگیرد.

دورخیز بنیاد مسکن برای مجاب کردن دولت؛ وام ۲۰۰ میلیونی کفاف ساخت را نمی کند!

«غلامرضا صالحی» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد که بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی را به دولت داده است که اگر با این رقم موافقت نشد حداقل تا ۵۰ درصد سقف تسهیلات افزایش داشته باشد؟ گفت: به هر حال ما بر اساس بررسی هایی که صورت می گیرد و بازار رصد می شود این پیشنهاد را ارائه کرده ایم. امیدواریم که با این پیشنهاد با این سقف موافقت شود هر چند که به مشکلات سیستم بانکی و دولت به خوبی واقف هستیم.

وی ادامه داد: در جلسات فوق به موضوع هزینه ساخت و بالا بودن آن در روستاها نسبت به شهرها و حمل و نقل مصالح ساختمانی اشاره شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی را به دولت ارائه کنیم.

در پیشنهاد ارائه شده تلاش ما این است که سقف وام مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان کنونی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. قطعا این میزان افزایش می تواند روند ساخت و ساز در روستاها را بهبود و سرعت آن را افزایش دهد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه قطعا با همکاری دولت و بانک ها می توانیم مبلغ و سقف وام مسکن را افزایش دهیم تا تاثیرگذاری وام مسکن در زمان مقرر برای تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکونی تاثیرگذار باشد تاکید کرد: در پیشنهاد ارائه شده تلاش ما این است که سقف وام مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان کنونی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. قطعا این میزان افزایش می تواند روند ساخت و ساز در روستاها را بهبود و سرعت آن را افزایش دهد.

دورخیز بنیاد مسکن برای مجاب کردن دولت؛ وام ۲۰۰ میلیونی کفاف ساخت را نمی کند!

مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه هنوز سهمیه سال ۱۴۰۲ ابلاغ نشده است و هنوز وام ۲۰۰ میلیون تومانی تصویب نشده و ابلاغ نشده است آیا این پیشنهاد بد موقع و زود نبوده است؟ گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی پاسخگو نیست بنابراین رئیس بنیاد مسکن و وزیر راه وشهرسازی درخواست افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰۰ میلیون تومان را ارائه داده اند، اما این پیشنهاد نباید مانع تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی شود.

جودی: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی پاسخگو نیست

جودی بیان کرد: متقاضیانی که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت می‌کنند در صورتی که تسیهلات ۴۰۰ میلیون تومان شود، باقی مانده این تسهیلات را دریافت خواهند کرد. در حال حاضر تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است که امیدوار هستیم برای امسال تا ۱۰ روز دیگر در هیئت دولت به تصویب برسد.

به گفته معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تا به امروز همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت خوب بوده و طبق آخرین آمارهای ارائه شده تا به امروز ۱۷۰ هزار نفر عقد قرارداد کرده‌اند.

او بیان کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم با نرخ سود ۵ درصد است و در صورتی که میزان تسهیلات وام مسکن روستایی افزایش یابد سعی خواهیم کرد بار مالی چندانی به این بخش وارد نشود.

این اظهارات نشان می دهد که همانند سال گذشته که دولت متمم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی را بعد از افزایش وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان داد برای این پیشنهاد نیز در نظر گرفته است.

وام مسکن روستایی نیز مانند تمام وام‌های دیگر شرایطی دارد که متقاضیان باید از آن برخوردار باشند. اولین شرط در این مورد این است که افراد باید در روستاها یا شهرهایی سکونت داشته باشند که دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشد.

البته این وام به افرادی که در سال‌های قبل از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده‌اند تعلق نمی‌گیرد، ولی متقاضیانی که مالک یک زمین هستند یا می‌خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند مشمول این طرح می‌شوند.

ثبت‌نام وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ با دو روش حضوری و با مراجعه به شعب بانک‌ها یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه درخواست تسهیلات سایت بانک های عامل انجام می‌شود. همچنین شناسنامه، کارت ملی و فرم درخواست وام از مدارکی اصلی است که متقاضی برای دریافت این تسهیلات همراه داشته باشد.

نرخ سود این وام ۵ درصد است که ۱۳ درصد مابه التفاوت آن را دولت یارانه می دهد.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha