۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
احتمال بروز رکود همزمان با کاهش ارزش یورو برای هشتمین هفته متوالی

احتمال بروز رکود همزمان با کاهش ارزش یورو برای هشتمین هفته متوالی

روزنامه انگلیسی نوشت، کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا، شکنندگی اقتصاد منطقه یورو و احتمال بروز رکود را نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، فایننشال تایمز افزود در حالی که سرمایه گذاران به شکاف بزرگ بین اقتصاد متزلزل منطقه یورو و رشد اقتصادی قوی تر در آمریکا واکنش نشان می دهند، یورو برای هشتمین هفته متوالی در روز جمعه ارزش خود را از دست داد.

یورو از اواسط ژوئیه (تیر) بیش از ۵ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده و ۱.۰۷۰۳ دلار معامله می شود. این کاهش یکنواخت، تردیدها درباره افزایش مجدد نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در نشست هفته آینده آن را همزمان با بروز نشانه های گسترده درباره حرکت اقتصاد منطقه یورو به سمت رکود تشدید می‌کند.

آمار روز پنجشنبه نشان داد تولید صنعتی در آلمان به عنوان موتور رشد منطقه یورو در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) برای سومین ماه متوالی کاهش یافت.

در همین حال، کاهش غیرمنتظره نرخ بیکاری در آمریکا تازه ترین نشانه انعطاف پذیری بازار کار این کشور است. این امر احتمالا بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) را تشویق می کند تا نرخ بهره را برای مدتی طولانی بالا نگه دارد و جذابیت دلار را افزایش دهد.

فایننشال تایمز افزود: ارزش سهام اروپا روز جمعه ۰.۲ درصد افزایش یافت و به یک هفته روند کاهشی خود پایان داد.

بازارهای مشتقات (Derivatives markets) نیز از احتمال افزایش ۳۵ درصدی نرخ سپرده بانک مرکزی اروپا از ۳.۷۵ درصد به ۴ درصد در ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) حکایت دارد. بازار مشتقات گونه‌ای بازار مالی برای مبادلات ابزارهای مشتقه، همچون بازار معاملات آتی یا اختیار معامله است، که ارزش آن از ارزش دیگر دارایی‌ها مانند اوراق بهادار، نرخ بهره، کالای اساسی و شاخص اوراق بهادار، مشتق می‌شود.

این احتمالات پس از انتشار مجموعه ای از داده های اقتصادی ضعیف در هفته های اخیر کاهش یافته است.

آمار رسمی رشد اقتصادی منطقه یوور در سه ماهه دوم سال از ۰.۳ درصد به ۰.۱ درصد کاهش یافت و بررسی های تجاری از کاهش بیشتر در ماه آگوست (مرداد/ شهریور) حکایت دارد.

دِرِک شوماخر کارمند سابق بانک مرکزی اروپا که اکنون به عنوان اقتصاددان در بانک فرانسوی ناتیکزیس (Natixis) مشغول به کار است، می گوید: این ها نشانه های خوبی برای اقتصاد نیستند و باید تورم زدایی بیشتری به همراه داشته باشد.

برخی از سرمایه گذاران فکر می کنند که نشانه های رکود نوظهور در اروپا کار را برای بانک مرکزی اروپا به منظور افزایش بیشتر هزینه های استقراض دشوارتر خواهد کرد. این بانک چنین افزایشی را برای کاهش تورم مطابق با هدف تعیین شده ۲ درصدی، ضروری می داند. تورم اصلی که قیمت های متزلزل انرژی و مواد غذای را شامل نمی شود و به دقت تحت نظر بانک مرکزی اروپا قرار دارد ۵.۳ درصد است که بسیار بالاتر از هدف تعیین شده است.

تضعیف بیشتر ارزش یورو همچنین می تواند وظیفه بانک مرکزی اروپا را برای مبارزه با تورم از طریق بالا بردن هزینه واردات محصولاتی مانند انرژی و محصولات غذایی دشوار کند.

افزایش قیمت نفت بعد از تمدید کاهش تولید در عربستان و روسیه در هفته جاری نیز به فشارهای تورمی افزوده است. بهای نفت خام برنت این هفته به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از نوامبر (آبان- آذر) گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

برخی از سرمایه گذاران اکنون می گویند منطقه یورو دوره ای از رکود تورمی (stagflation) را تجربه می کند که در آن تورم بالا با راکد بودن رشد اقتصادی توام می شود.

سرمایه گذاران انتظار دارند که دلار به روند بازگشت خود از دوران ضعف در اوایل سال جاری ادامه دهد، زیرا اقتصاد قوی انگیزه اندکی برای آمریکا جهت کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک فراهم می کند؛ اقدامی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو به طور مداوم با آن مخالفت کرده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha