۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
توسعه اندونزی، فرصت مناسبی برای صادرات مصالح ساختمانی است
رئیس اتاق کرمان:

توسعه اندونزی، فرصت مناسبی برای صادرات مصالح ساختمانی است

رئیس اتاق کرمان با اشاره به توانمندی‌های صنایع مصالح ساختمانی در ایران و به‌خصوص در کرمان، توسعه اندونزی و احداث پایتخت جدید این کشور را فرصت مناسبی برای صادرات مصالح ساختمانی به این کشور عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: ظرفیت استان در تولید مصالح ساختمانی مانند کاشی، سرامیک، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، سازه‌های فلزی فولادی، میلگرد، سیمان و همچنین در ارائه خدمات فنی مهندسی می‌تواند به ساخت پایتخت جدید اندونزی و توسعه این کشور کمک کند و این فرصت مناسبی برای صادرات محصولات تولیدی استان است.

طبیب زاده، در نشست با سفیر اندونزی در تهران، افزود: کرمان سالانه با ۷۲۰ میلیون مترمربع تولید کاشی و سرامیک باکیفیت، پنجمین استان ایران در تولید این محصولات است و ازآنجایی‌که اندونزی کاشی و سرامیک موردنیاز خود را از ایتالیا وارد می‌کند، اگر نیاز خود را از ایران تأمین کند به دلیل انرژی ارزان، نیروی کار ارزان و کیفیت خاک مناسب، مزیت بیشتری برای آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: متنوع‌ترین معادن در کرمان و مجموعه‌ای از سنگ‌های ساختمانی و تزئینی در استان وجود دارد که می‌تواند فرصت خوبی برای صادرات به اندونزی باشد.

طبیب زاده، خاطرنشان کرد: سیمان هم به‌شرط داشتن توجیه اقتصادی در ارسال آن به اندونزی، بتواند فرصت مناسبی برای صادرات باشد. رئیس اتاق کرمان ادامه داد: استان کرمان شرکت‌های فنی مهندسی قوی در زمینه احداث بنا دارد و اگرچه اندونزی در ساخت‌وساز ساختمان‌های بزرگ سرعت و عملکرد بسیار خوبی دارد؛ اما کرمان می‌تواند در این زمینه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته هیچ صادرات و وارداتی به اندونزی در گمرکات استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: خرمای تولیدی کرمان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان در اندونزی مصرف زیادی دارد؛ اما باید با سیستماتیک کردن این موضوع، صادرات خرما را از کرمان به اندونزی به‌صورت مستقیم انجام داد.

وی افزود: برای شکل‌گیری جریان مداوم معاملاتی با کشور اندونزی، متن تفاهم‌نامه همکاری با استان جاوا غربی تهیه و مورد تائید دو طرف قرار گرفته و منتظر فرصتی مناسب برای امضای آن هستیم. طبیب زاده، گفت: درخواست داریم در اجرای برنامه‌ها و انجام فعالیت‌های تجاری مشترک، اتاق جاوا غربی و استان کرمان مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه اندونزی با کشورهای بسیاری قرارداد تعرفه ترجیحی صفر دارد، گفت: ما می‌توانیم از این فرصت برای صادرات محصولات استان به مقصد دوم استفاده کنیم و از سوی دیگر نیز اندونزی می‌تواند در صادرات محصولات خود به کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان از این مزیت در ایران استفاده کند.

وی اظهار کرد: برنامه استان کرمان با محوریت تولید صادرات محور در نظر گرفته شده و قصد داریم ۳ میلیارد دلار صادرات فعلی را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم و برای تحقق این هدف همواره به مقاصد تجاری استان فکر می‌کنیم.

کرمان می‌تواند در احداث پایتخت جدید اندونزی همکاری کند
سفیر اندونزی در تهران نیز با اشاره به اینکه احداث پایتخت جدید این کشور به سرمایه‌گذاری بسیاری نیاز دارد، گفت: در چند زمینه به‌ویژه در ساخت‌وساز از مرحله زیرساخت‌ها تا احداث یک شهر هوشمند و پایتخت سبز می‌توان همکاری‌های مشترکی را با کرمان و ایران انجام داد.

رونی پراستیو یولیانتورو، افزود: به‌جز نیاز اندونزی به فولاد، در زمینه فناوری اطلاعات به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، فرآوری دارو و برخی بخش‌های الکتریکی می‌توان با شرکت‌های فناور کرمان همکاری کرد.

وی ادامه داد: کرمان می‌تواند پایلوت توسعه تجاری ایران و اندونزی باشد که می‌توان این اقدام را با امضای تفاهم‌نامه با جاوا غربی آغاز کرد. یولیانتورو اظهار کرد: دو هفته گذشته یک هیات تجاری با موضوع تحقیق در رابطه با تکنولوژی‌های جدید و خلاقانه از اندونزی به ایران اعزام شد که امیدواریم بتوان به‌زودی هیاتی از ایران و کرمان را نیز در اندونزی پذیرا باشیم.

وی در رابطه با لغو پرواز مستقیم تهران- جاکارتا طی ۵ سال گذشته و درخواست برقراری مجدد این پرواز بیان کرد: برای برقراری مجدد این پرواز یکسری مسائل فنی مانند سوخت‌گیری مطرح است که تا زمان رفع این مشکل پرواز تهران- بالی راه‌اندازی شده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha