۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
عارضه ای که بلای جان نخلستان های ریگان شد| درد ۲۰ ساله نخلداران همچنان بدون درمان
گزارش بازار؛

عارضه ای که بلای جان نخلستان های ریگان شد| درد ۲۰ ساله نخلداران همچنان بدون درمان

کرمان- عارضه خشکیدگی خوشه های خرما بیش از ۲۰ سال است که چند روز مانده به رسیدن محصول، دسترنج کشاورزان ریگانی را به یغما می برد.

بازار؛ گروه استان ها: خرما یکی از محصولات استراتژیک کرمان در حوزه کشاورزی به شمار می رود. کرمان رتبه دوم تولید خرما و رتبه نخست سطح زیر کشت این محصول را داراست.

شرق و جنوب استان کرمان قطب تولید خرما به شمار می رود و معیشت مردم این منطقه به این محصول ارزآور بستگی دارد. در شرق استان شهرستان های بم، ریگان، نرماشیر و فهرج تولید کننده خرما بوده و حتی می توان گفت که اقتصاد این شهرستان ها تک محصولی است. خرمای تولیدی این مناطق به دلیل کیفیت بالایی که دارد، بسیار مورد توجه مصرف کنندگان داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

فقط در شرق استان کرمان ۳۶ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات و ۶ میلیون نفر نخل وجود دارد و سالانه ۱۷۰ هزار تن خرمای با کیفیت در این منطقه تولید می‌ شود.

نخلداران ریگان اما در کنار چالش های جدی همچون جولان دلالان، نبود برند، نبود بسته بندی مناسب و غیره سال هاست که چند روز مانده به برداشت محصول با عارضه خشکیدگی خوشه های خرما مواجه شده و حاصل چندین ماه تلاش و کوششان را بر باد رفته می بینند

نخلداران ریگان اما در کنار چالش های جدی همچون جولان دلالان، نبود برند، نبود بسته بندی مناسب و غیره سال هاست که چند روز مانده به برداشت محصول با عارضه خشکیدگی خوشه های خرما مواجه شده و حاصل چندین ماه تلاش و کوششان را بر باد رفته می بینند.

در حالی نخلدارن از خسارت های ناشی از این عارضه متضرر می شوند که هنوز راهکار جدی برای پیشگیری از این عارضه پیدا نشده است. نیاز است هر چه سریعتر با استفاده از توان مراکز علمی و دانش بنیان راهکاری عملی با تکیه بر علم برای این بلای خانمان سوز پیدا شود.

این شرایط در حالیست که کارشناسان و کشاورزان از شدت این عارضه در طول زمان خبر می دهند که این وضعیت زنگ خطری برای نخلستان های استان کرمان به شمار می رود.

خزان نخلستان های ریگان

رضا ریگی از نخلداران ریگان با اشاره به خسارت سنگینی که عارضه خشکیدگی خوشه های خرما ایجاد کرده است به بازار گفت: ما یک سال زحمت می کشیم و در نهایت باید شاهد ریزش و خشک شن خرما باشیم. مسئولان از برای ما کاری بکنند چرا که با این وضعیت حتی یک ریال هم درآمد نخواهیم داشت.

وی خواستار حمایت ویژه بیمه از نخلداران ریگانی شد و افزود: واریزی بیمه بسیار اندک بوده و چاره ساز نیست و نیاز است حمایت های بیشتری صورت گیرد.

این نخلدار ریگانی اظهار کرد: امیدمان به این درخت ها بود و قصد داشتیم با درآمد حاصل از آن ها وضعیت معیشتمان را سر و سامان بدهیم اما حالا شاهد خشک شدن محصولمان هستیم و چیزی عایدمان نشده است. مسئولان باید به داد ما برسند تا خسارتمان جبران شود چرا که با ادامه این وضعیت کشاورزی منطقه نابود می شود.

عارضه خشکیدگی خوشه های خرما هر روز بیشتر از دیروز

فرماندار ریگان در خصوص خشکیدگی خوشه های خرما به بازار گفت: متاسفانه امسال با توجه به گزارشات کشاورزان و کارشناسان مربوطه عارضه خشکیدگی نسبت به سال ها گذشته بیشتر شده است.

مراد آبیار با اشاره به ادامه این روند افزود: هنوز هم عارضه خشکیدگی در نخلستان های شهرستان ریگان در حال بروز است.

فرماندار ریگان بیان کرد: چندین جلسه از جمله ستاد بحران با دستور کار عارضه خشکیدگی خوشه های خرما برگزار کردیم و حساسیت موضوع و برآوردهای احتمالی در خصوص میزان خسارت با کارشناسان و متولیان امر در میان گذاشته شد.

امیدواریم بیمه از کشاورزان حمایت ویژه کند تا بخشی از خسارت های این افراد جبران شود

آبیار گفت: امیدواریم بیمه از کشاورزان حمایت ویژه کند تا بخشی از خسارت های این افراد جبران شود. همچنین پی گیر تسهیلات بلاعوض و کم بهره در این حوزه هستیم تا در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه این عارضه روز به روز در حال بروز است، افزود: میزان خسارت احتمالی و جمع بندی را به صورت کارشناسی انجام می دهیم تا بتوانیم بخشی از خسارت کشاورزان که در گرمای شدید کار کشاورزی و تولید را انجام می دهند، جبران کنیم.

انجام اقدامات آزمایشی

مدیر جهاد کشاورزی ریگان هم در این خصوص به بازار گفت: عارضه خشکیدگی خوشه های خرما از سال ۶۸ در استان کرمان از منطقه رودبار جنوب و جیرفت آغاز شد. از دهه ۸۰ شاهد خسارت ناشی از این عارضه در شهرستان های بم، ریگان و فهرج بودیم.

امیرحسین نخعی ادامه داد: دماهای بی سابقه و تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تنش آبی باعث افزایش این عارضه شده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است، افزود: تحقیقات در این زمینه در حال انجام است و در حوزه ترویج هم اقداماتی در حال انجام است.

نخعی عنوان کرد: کار در این حوزه با استفاده از ظرفیت و توان کارشناسان بومی آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان عنوان کرد: این عارضه در زمانی که تمام هزینه های روی درخت خرما انجام شده و میوه آن از قرمزی به مرحله «رسیدن کامل» می رسد، بروز می کند.

ان اشاالله با حمایت جهاد کشاورزی استان کرمان و فرماندار ریگان بتوانیم در سال های آینده این کار به صورت الگویی و پایلوت در یک بخش انجام شود و رسیدگی های قبل از موعد ما به صورت نمونه ارائه شود

وی گفت: بر این اساس وارد بحث رسیدگی های قبل از موعد شدیم و فعلا این کار به صورت آزمایشی جواب داده است. ان اشاالله با حمایت جهاد کشاورزی استان کرمان و فرماندار ریگان بتوانیم در سال های آینده این کار به صورت الگویی و پایلوت در یک بخش انجام شود و رسیدگی های قبل از موعد ما به صورت نمونه ارائه شود.

به گفته کارشناسان دمای بالا، تغییرات اقلیمی، کم ابی و خشکسالی های پی در پی در بروز عارضه خشکیدگی خوشه های خرما تاثیرگذار است.

با وجود گذشت حدود ۲۰ سال از بروز این عارضه هنوز راهکار جدی برای آن ارائه نشده است و نیاز است عزمی جدی تر از سوی متولیان امر در این خصوص شکل گیرد تا کشاورزان منطقه بیش از این متضرر نشوند. همچنین برای جبران خسارت نخلداران و باغداران شرق کرمان چاره اندیشی شود.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha