۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
اصناف متولی دستفروشان نیست
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران:

اصناف متولی دستفروشان نیست

معتمد، رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران دستفروشی را یک واقعیت دانست و تاکید کرد: حاضریم به آنها کمک کنیم؛ ولی اصناف متولی ساماندهی دستفروشان نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، محمدباقر معتمد رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران با بیان مطلب فوق در تعریف دستفروشی گفت: در متون علمی، دستفروش کسی است که می تواند به راحتی از جایی به جای دیگر منتقل شود، پس جا و مکان خاصی ندارد. به فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خوراکی و انواع مواد کشاورزی مشغول است همان طور که در شمال کشور می بینیم افراد ماهی و بسیاری اجناس دیگر را می فروشند. اگر دستفروشی از قدیم ریشه یابی شود می بینیم از تولید به مصرف کالای تولیدی خود را عرضه می کرده است به عبارتی خودش یا اطرافیانش کالا را تولید می کردند و دستفروش به عرضه آن می پرداخت.

وی با بیان اینکه دستفروشی اشکال مختلف دارد و اتاق اصناف به دستفروشی به عنوان یک واقعیت نگاه می کند که جایگاه خودش را دارد افزود: کارشناسان معتقدند دستفروشی به دلیل ناکارآمدی در ایجاد اشتغال زیادتر شده است. به عنوان اتاق اصناف متولی ایجاد مشاغل پایه دار و دارای هویت هستیم.
رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع در بخش دیگری با تأکید بر اینکه دستفروشی را به عنوان یک واقعیت پذیرفتیم اما بحث مان این است که باید ببینیم چه کسی مسئول آن است، تصریح کرد: معتقد هستیم مصرف کننده هم باید بتواند حقوقش حفظ شود و سامان دهی صورت گیرد؛ اما اینکه چه کسی باید سامان بدهد متولی آن اتاق اصناف نیست.

معتمد گفت: فردی که بساطی و دستفروش هست کالای قاچاقی را می فروشد تا ما [اشاره به نهادهای متولی] آن را آسیب شناسی کنیم، فرد به چهارراه بعدی رفته است. به عنوان اتاق اصناف می گوییم این ماجرا باید ساماندهی شود، اصناف مشکلی ندارند که فردی کالایش را به شیوه دستفروشی بفروشد و حاضریم به آنها کمک کنیم این اگر به رقابت کمک کند نتیجه اش این می شود که واحدهای صنفی هم قیمت شان را پایین می آورند.

رئیس کمیسیون پژوهش و آموزش اتاق اصناف با اشاره به اینکه در آئین نامه قانون بهبود مستمر کسب و کار، آئین نامه شهرداری را به عنوان متولی دستفروشی معرفی کرده و اتاق اصناف را مسئول نشناخته است، به طرح این موضوع پرداخت که مسئله اشتغال در موضوع دستفروشی مغفول مانده است. در حالی که در کشور چند برابر استاندارد جهانی واحد صنفی و کارمند دولتی داریم بر این نظر هستم که تا تولید کشور درست نشود، مسائلی مانند دستفروشی و اشتغال حل نشده باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران ادامه داد: اگر می خواهیم وضع مطلوب را برای خودمان توصیف و ترسیم کنیم باید به فکر تولید باشیم، تولید که راه بیفتد قاچاق کم و خیلی مشاغل راه اندازی می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از اصول ساماندهی دستفروشان را شناسایی عنوان کرد و تأکید کرد: عرضه کالاهایی که با بهداشت سر وکار دارد در دستفروشی یک مسئله است. کالاهای خوراکی که توسط این افراد عرضه می شود هیچ متولی نظارتی ندارد و به مردم توصیه می کنم از این افراد خرید انجام ندهند.
معتمد در پایان با بیان اینکه دستفروشی معلول یک سری عوامل است، افزود: برای کمک به معیشت دستفروشان تا تولید راه نیفتد مسائل حل نشده باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۲۴٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha