۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
غفلت مسئولان از شبکه اقتصادی و دیپلماتیک ورزش؛ بخش خصوصی از مزیت اقتصاد ورزش مطلع نیست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

غفلت مسئولان از شبکه اقتصادی و دیپلماتیک ورزش؛ بخش خصوصی از مزیت اقتصاد ورزش مطلع نیست

گرگان- کارشناسان حوزه ورزش می گویند دیپلماسی ورزش مورد غفلت قرار گرفته و اگر سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد ورزشی تقویت شود علاوه بر مزیت های اقتصادی، آثار اجتماعی مثبتی هم خواهد داشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از فرصت های اقتصادی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما اقتصاد بزرگی را در دنیا تحت تاثیر قرار می دهد، کسب و کارهای ورزشی و اقتصاد ورزش است. این فضای اقتصادی در کشور ما کمتر شناخته شده است و حتی فرصت های پیش روی آن هم به درستی معرفی نشده است.

گرچه طی سال های گذشته باشگاه های ورزشی رونق خوبی پیدا کرده اند اما با این حال به عنوان شبکه اقتصادی موثر که علاوه بر گردش مالی خوب به سلامت جامعه هم کمک می کند همچنان مورد غفلت قرار دارد. این در حالی است که کشورهای منطقه علاوه بر تمرکز روی این بخش از دیپلماسی ورزشی هم برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و ترویج فرهنگ خود بهره می برند.

در همین رابطه گفتگویی با «علی نوری»، رئیس هیئت تکواندو استان گلستان، مدیر کمیته آموزش فدراسیون تکواندو و مدیرعامل مجموعه ورزشی اوتانا گرگان داشتیم که در ادامه می خوانید.

* ورزش یک شغل است یا سرگرمی برای حفظ سلامت؟

متاسفانه به ورزش به عنوان یک شغل اهمیت کمتری داده می شود. به طور مثال در زمان شیوع ویروس کرونا، ورزش می‌توانست یک مکمل مناسبی برای پیشگیری از بیماری باشد اما متاسفانه در اولین گامی که مسئولین برداشتند، بستن باشگاه‌های ورزشی بود و در این فاصله زمانی، بسیاری از باشگاه ‌های ورزشی آسیب دیدند و بسته شدند. با یک تصمیم نادرست و برخلاف توصیه های جهانی، این بحران در جامعه ورزشی به وجود آمد و بسیاری از باشگاه‌ها به همین دلیل متضرر شدند.

یکی از چالش‌های بزرگی که در ورزش وجود دارد این است که مربیگری به عنوان شغل جایگاهی ندارد. این بحران دقیقاً در زمان کرونا برای این افراد به وجود آمد که متاسفانه بیمه بیکاری نداشتند تا بتوانند از آن بهره مند شوند. تعداد بسیاری از مربیان تنها از طریق ورزش امرار معاش می کنند و زمانی که باشگاه‌های ورزشی بسته شدند، عملاً این افراد شغل شان را از دست دادند.

اولین موضوعی که در بحث ورزش وجود دارد آن است که مانند صنف‌های دیگر به اندازه کافی اتحادیه باشگاه های ورزشی در کشور نداریم. البته که به تازگی در چهار الی پنج استان شکل گرفته است اما اگر استان گلستان را در نظر بگیریم، چنین جایگاهی وجود ندارد. وقتی اتحادیه‌ای وجود ندارد، آینده نگری برای بحث باشگاه داری در استان ما وجود نخواهد داشت.

غفلت مسئولان از دیپلماسی ورزشی | بخش خصوصی از مزیت اقتصاد ورزش مطلع نیست

* آیا کسب و کارهای ورزشی محدود به باشگاه ورزشی و مربی گری است؟

شبکه اقتصادی ورزشی یک شبکه بزرگ و تاثیرگذار است با این حال در بحث کلان اقتصادی که یکی از بخش‌های آن می‌تواند اقتصاد ورزشی باشد، هیچ راهبرد یا چشم اندازی برای ورزش گلستان نداریم. متاسفانه نگاه مدیران استانی و اقتصادی در حوزه ورزش معنادار و بابرنامه نیست.

یکی از ظرفیت های اقتصاد ورزشی، توریسم ورزشی است. استان گلستان با توجه به دارا بودن مقادیر زیادی از منابع خدادادی، به دلیل فقدان زیرساخت‌ های ورزشی نمی‌تواند توریسم ورزشی را جذب استان کند. به طور مثال محیطی تحت عنوان جنگل درازنو در استان وجود دارد که می‌تواند یک پایگاهی برای ورزش‌های دومیدانی باشد؛ یا جزیره آشوراده را می‌توانیم به عنوان یک پایگاهی برای ورزش‌های آبی در نظر بگیریم اما متاسفانه استفاده مناسبی نمی شوند و در واقع ما چیزی تحت عنوان توریسم ورزشی در استان گلستان نداریم.

یکی از ظرفیت های اقتصاد ورزشی، توریسم ورزشی است. استان گلستان با توجه به دارا بودن مقادیر زیادی از منابع خدادادی، به دلیل فقدان زیرساخت‌ های ورزشی نمی‌تواند توریسم ورزشی را جذب استان کند

یک پایگاه اجتماعی والیبال و بسکتبال در استان گلستان وجود دارد که علاقمندان بسیار زیادی دارد. یکی از بحث‌هایی که در کشورمان رعایت نمی‌شود، بحث کپی رایت است. در لیگ برتر، تیم بسکتبال ما به مدت سه سال است که قهرمان کشور است. تا به الان چقدر توانسته‌ایم در زمینه فروش لباس شهرداری و تبلیغات محیطی درآمد داشته باشیم؟! حتی در زیرساخت های ورزشی سالن استانداردی نداریم که بتوانیم رقابت‌های بسکتبال و والیبال را با کمترین دغدغه برگزار کنیم.

* به نظر شما دولت به تنهایی از پس توسعه زیرساخت های ورزشی بر می آید؟

برای بهبود اقتصاد ورزش به بهبود زیرساخت ها نیاز داریم و برای توسعه زیرساخت هم نیازمند ورود سرمایه گذار هستیم. سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی، علاوه بر مزیت اجتماعی، به پویایی اقتصادی کشور بسیار کمک می کند.

برای بهبود اقتصاد ورزش به بهبود زیرساخت ها نیاز داریم و برای توسعه زیرساخت هم نیازمند ورود سرمایه گذار هستیم

یک نگاه تربیت نیروی کار سالم است. کارخانه ها به نیروی سالم نیاز دارند تا موجب افزایش راندمان کاری شوند و این کار با ایجاد باشگاه های ورزشی در کنار صنایع و واحدهای تجاری امکان پذیر است اما چه تعداد از کارخانه های استان گلستان در کنار خود سالن های ورزشی ایجاد کرده اند؟!

هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها و ورزش همگانی شامل هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است. چه تعداد از کارخانه‌های اقتصادی استان گلستان برای خود مجموعه‌های خود زیرساخت‌های ورزشی را ایجاد کردند تا کارمندان و کارگران بتوانند از این خدمات ورزشی استفاده کنند؟!

غفلت مسئولان از دیپلماسی ورزشی | بخش خصوصی از مزیت اقتصاد ورزش مطلع نیست

* علت عدم همکاری بخش خصوصی با نیازهای ورزشی و توجه به زیرساخت ها چه بوده؟

متاسفانه در استان گلستان چنین دیدگاهی را در بخش خصوصی نداریم. یکی از دلایل آن می‌تواند چالش‌های قانونی باشد که مدیرکل مالیاتی استان دید بسیار مثبتی نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش ورزش دارند و کمک هم می‌کنند.

مورد بعدی عدم آگاهی است که در بین قشر اقتصادی در حوزه ورزش وجود دارد و نیاز است سلسله ارتباطاتی برقرار شود. سال گذشته در جلسه‌ای این موضوع را در حضور استاندار محترم مطرح کردم، تنها یک جلسه بین فعالان اقتصادی هیئت‌های ورزشی گذاشته شد. در حالی که اگر تعداد این جلسات افزایش پیدا کند، موجب افزایش آگاهی اثربخشی بیشتر می‌شود.

هر چقدر بتوانیم زیرساخت‌های ورزشی را در استان گلستان بالا ببریم، افراد بیشتری می‌توانند از این حوزه بهره‌مند شوند؛ در نتیجه نیروی کار سالم‌تری خواهیم داشت

هر چقدر بتوانیم زیرساخت‌های ورزشی را در استان گلستان بالا ببریم، افراد بیشتری می‌توانند از این حوزه بهره‌مند شوند؛ در نتیجه نیروی کار سالم‌تری خواهیم داشت و راندمان کارمان در جامعه افزایش خواهد یافت. امیدوارم با کمک بخش خصوصی به نقطه‌ای برسیم که زیرساخت‌های ورزشی در استان گلستان به حدی بالا رود که ما بتوانیم در استان گلستان میزبان مسابقات بین‌المللی متعدد در همه رشته‌های ورزشی باشیم.

وجود یک زیرساخت مناسب در استان گلستان باعث شود با توجه به شرایط آب و هوا و محیطی که در استان وجود دارد، ما میزبان توریسم ورزشی در استان باشیم.

کشور عربستان برای اینکه قدرت اقتصادی و زیرساختی خودش را به جهان اعلام کند استفاده، از ورزش برای نشان دادن ظرفیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خودش استفاده می‌کند. آوردن ورزشکاران نامی تراز اول جهان در حوزه فوتبال باعث شده است که دیدگاه های اقتصادی جهانی نسبت به عربستان مثبت شود. ما مطمئناً بحث سرمایه‌گذاری اقتصادی را به زودی در عربستان شاهد خواهیم بود.

کد خبر: ۲۴۲٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha